The comfort of choice or the choice of comfort? On educational strategies in a school of fine arts
(based on the author’s own teaching experiences)
DOI:
https://doi.org/10.25312/2083-2923.14/2018_139-153Keywords:
artistic education, pedagogical innovations, art, teaching, history of artAbstract
One of the metaphors of the modern world is the supermarket metaphor. On the one hand, a supermarket is synonymous the lesser quality. On the other hand, a supermarket brings with it the comfort of choice. The supermarket as a space for choice should be inspirational for education. I’m talking about construction, by the teacher, of a process that would allow the pupil real choice of areas or methods of work. The teacher still plays the key role in this scenario, but as an idea-giver and animator of attractive tasks, from which the pupil chooses those most appealing to him/her. And it is the pupil who is de facto the main actor in this process. The enterprises I developed and put into practice at the Liceum Plastyczne (High School of Fine Arts) in Poznan fit into such a supermarket paradigm. These were: “Passive pupil – active pupil” workshops, the pedagogical innovation “Personility of a subject”, and also “Baroque supermarket” project activities which completed another pedagogical innovation – “Playing for Art”.
Downloads
References
Arp R. (red.), 1001 idei, które odmieniły nasz sposób myślenia, Elipsa Publicat S.A., Poznań 2013.
Bauer J., Empatia. Co potrafią neurony lustrzane?, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2015.
Ericksen T.H., Tyrania chwili. Szybko i wolno płynący czas w erze informacji, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2003.
Harmin M., Duch klasy. Jak motywować uczniów do nauki?, CEO, Warszawa 2005.
Kostyło H., Podwójny pozór w edukacji na przykładzie koncepcji Paula Freire’a, [w:] M. Dudzikowa, K. Knasiecka-Falbierska (red.), Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2013.
Levine C., Od prowokacji do demokracji. Czyli o tym, dlaczego potrzebna nam sztuka, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza SA, Warszawa 2013.
Mathews G., Supermarket kultury, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2005.
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2003.
Petty G., Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2010.
Pillars W., Visual note-taking for educators. A teacher’s guide to creativity, W.W. Norton & Company, New York–London, 2016.
Roßa N., Sketchnotes. Visuelle notizen für Alles, Frechverlag GmbH, Stuttgart 2017.
Sztobryn S., Pedagogika Celestyna Freineta, [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014.
Spitzer M., Jak uczy się mózg, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.
Studia to rodzaj szwedzkiego stołu. Niektórzy nie biorą nic, a potem narzekają, że są głodni, http://wyborcza.pl/1,95891,12391237,Studia_to_rodzaj_szwedzkiego_stolu__Niektorzy_nie.html (dostęp: 27.04.2018).
Szuman S., O sztuce i wychowaniu estetycznym, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa 1969.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.