Reflections on a school’s mistake culture

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.15/2019_05adk

Keywords:

school mistake culture, school, educational experiences, mature student

Abstract

The modern world is subordinated to the struggle for success, the road to which leads through many mistakes and failures. A very important element of a school’s work is to shape such competences that will allow students to function properly in a changing, uncertain and unpredictable reality. The aim of this article is to show the need to build a school’s mistake culture, in order to ease young people into adulthood. The text identifies the conditions necessary to create a school error culture and discusses, on the basis of research conducted among young adults, three basic issues related to it, i.e.: the role of school in building it, attitudes towards mistakes and the reactions of teachers and learners to them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Agnieszka Domagała-Kręcioch, Pedagogical University of Krakow

    Agnieszka Domagała-Kręcioch – pedagogue, sociotherapist. Her academic interests focus on schools and the changes taking place therein. She researches the importance of educational experiences for the social functioning of adults.

References

Berger P.L., Zaproszenie do socjologii, PWN, Warszawa 1995. Borowska T., Pedagogia ograniczeń ludzkiej egzystencji, IBE, Warszawa 2003.

Czerepaniak-Walczak M., Kultura szkoły – o jej złożoności i wielowymiarowości, „Pedagogika Społeczna”, nr 3(57)/2015.

Dernowska U., Tłuściak-Deliowska A., Kultura szkoły. Studium teoretyczno-empiryczne, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2015.

Domagała-Kręcioch A., Majerek B., Czego (nie)uczy szkoła?, „E-mentor”, nr 1(53)/2014, http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/53/id/1080 (dostęp: 20.11.2018).

Dominicé P., Uczyć się z życia. Biografia edukacyjna w edukacji dorosłych, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź 2006.

Izdebski R., Brzyski B., Powierzyć dziecko światu, https://klubjagiellonski.pl/2016/07/15/izdebski-powierzyc-dziecko-swiatu/ (dostęp: 17.12.2019).

Jabłoński A., Krytycyzm Poppera jako podstawa socjologicznych badań cywilizacyjnego rozwoju społeczeństw, „Uniwersyteckie Czasopismo Socjologiczne”, nr 10(1)/2015, http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-fc6a6ad2-929d-45a1-a889-df145c052084 (dostęp: 5.01.2019).

Jarkowiec M., Na górze naczelnik dyrektor, pod nim klawisze-nauczyciele, na dole więźniowie-uczniowie. Sto lat polskiej szkoły. Wyborcza.pl. Dodatek świąteczny, http://wyborcza.pl/magazyn/7,124059,24144426,na-gorze-naczelnik-dyrektor-pod-nim-klawisze-nauczyciele-na.html (dostęp: 10.12.2018).

Jaworska E., Uczenie się na błędach – wybrane zagadnienia, „Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis, Oeconomica”, nr 311(75)2/2014.

Keith N., Frese M., Enhancing firm performance and innovativeness trough error management culture, [w:] N.M. Ashkanasy, C.P.M. Wilderom, M.F. Peterson (red.), Handbook of organizational culture and climate, Thousand Oaks, CA, Sage Publications, London 2011.

Krzychała S., Zamorska B., Zamknięte i otwarte zmiany kultury szkoły, [w:] B.D. Gołębniak, H. Kwiatkowska (red.), Nauczyciele. Programowe (nie)przygotowanie, WNDSW, Wrocław 2012.

Kwieciński Z., Długotrwałe ślady szkolnego dzieciństwa, [w:] R. Piwowarski (red.), Dziecko. Sukcesy i porażki, IBE, Warszawa 2007.

Majewska H., Kim uczyniła mnie szkoła?, [w:] D. Klus-Stańska (red.), Dokąd zmierza polska szkoła?, Wydawnictwo Żak, Warszawa 2008.

Malewski M., Teorie andragogiczne. Metodologia teoretyczności dyscypliny naukowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2001.

Melosik Z., Postmodernistyczne kontrowersje wokół edukacji, Wydawnictwo Edytor, Poznań–Toruń 1995.

Montessori M., The Absorbent Mind, Wilder Publications, Jersey City 2008.

Oser F., Spychiger M., Lernen ist schmerzhaft. Zur Theorie des negativen Wissens und zur Praxis der Fehlerkultur [Learning is painful. On the theory of negative knowledge and the practice of error culture], Weinheim, Beltz 2005.

Polak K., Kultura szkoły. Od relacji społecznych do języka uczniowskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007.

Pomoc online dzieciom w trudnych sytuacjach życiowych. Specyfika problemów zgłaszanych przez dzieci, Fundacja Dzieci Niczyje, Warszawa 2015, http://fdds.pl/wp-content/uploads/2016/05/Zurkowska_Pomoc_online_dzieciom_w_trudnych_sytuacjach_zyciowych.pdf (dostęp: 12.02.2019).

Rotry R., Edukacja i wyzwanie ponowoczesności, [w:] Z. Kwieciński, L. Witkowski (red.), Spory o edukację. Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach, IBE, Warszawa 1993.

Sałaciński L., Obowiązek, odpowiedzialność oraz powinność aksjologiczna nauczyciela, [w:] L. Sałaciński, W. Theim (red.), Szanse na sukces w szkole. Nauczyciel wobec nowych wymagań, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2003.

Sałaciński L., Wstęp, [w:] L. Sałaciński, W. Theim (red.), Szanse na sukces w szkole. Nauczyciel wobec nowych wymagań, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2003.

Schulz R., Szkoła – instytucja – system – rozwój, PWN, Toruń 1992. Taka szkoła nie jest nam potrzebna, https://www.newsweek.pl/polska/co-trzeba-zmienic-w-polskiej-szkole-jak-reformowac-edukacje/51hs06t (dostęp: 4.03.2019).

Trompenaars F., Hampden-Turner Ch., Siedem wymiarów kultury: znaczenie różnic kulturowych w działalności gospodarczej, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2002.

Downloads

Published

2019-06-20

Issue

Section

Artykuły

How to Cite

Reflections on a school’s mistake culture. (2019). Kultura I Wychowanie, 1/15, 97-110. https://doi.org/10.25312/2083-2923.15/2019_05adk