Sposoby transmisji kultury pochodzenia w rodzinach żydowskich
DOI:
https://doi.org/10.25312/2083-2923.21_08akSłowa kluczowe:
młode osoby dorosłe pochodzenia żydowskiego, językowo-narracyjna metoda, kultura żydowska, transmisja kultury, rodzina pochodzenia żydowskiegoAbstrakt
Transmisja kultury żydowskiej w rodzinach pochodzenia odbywa się na trzy sposoby: jawny, niejawny i ukryty. Artykuł stanowi odpowiedź na dwa pytania badawcze: [1] W jaki sposób w żydowskich rodzinach pochodzenia przekazywane są poszczególne elementy kultury etnicznej? [2] Które aspekty kultury stanowią treść międzygeneracyjnego przekazu? Przywołane dane analizowane były za pomocą językowo-narracyjnej metody, a w badaniach wzięło udział 12 młodych osób dorosłych pochodzenia żydowskiego.
Bibliografia
Burszta W.J., Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 1998.
Cukras-Stelągowska J., Kulturowe wzbogacenie, zagubienie czy wykluczenie? Konsekwencje wychowania w żydowskiej rodzinie mieszanej w kontekście europejskich raportów, „Edukacja Międzykulturowa” 2018, nr 1 (8), s. 117–132.
Cukras-Stelągowska J., Małżeństwa mieszane w społeczności żydowskiej – aberracja czy norma społeczna?, „Wychowanie w Rodzinie” 2016, nr 2 (14), s. 317–339.
Cukras-Stelągowska J., „Szalom Bajit” – religijna rodzina żydowska i dziedzictwo kulturowe, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny” 2020, nr 1 (29), s. 43–55.
Dyczewski L., Rola rodziny w tworzeniu, przekazie i zakorzenieniu w kulturze narodowej, [w:] A. Kociszewski, A. J. Omelaniuk, W. Pilarczyk (red.), Rodzina, młodzież, regionalizm, Krajowy Ośrodek Dokumentacji Regionalnych Towarzystw Kultury, Rada Krajowa Regionalnych Towarzystw Kultury, Ciechanów 2000.
Grabski A., Współczesne życie religijne Żydów w Polsce, [w:] J. Tomaszewski (red.), Studia z dziejów i kultury Żydów w Polsce po 1945 roku, Wydawnictwo „Trio”, Warszawa 1997.
Jagoszewska J., „Cultura” jako kultura. Pojęcie uprawy ducha z punktu widzenia teorii kultury, „Prace Kulturoznawcze” 2001, nr 12, s. 101–108.
Krawczyk A., Komunikacyjno-lingwistyczna metoda analizy tekstu narracyjnego, „Przegląd Badań Edukacyjnych” 2019, nr 28 (1), s. 193–218.
Kukołowicz T., Pozycja wartości w relacjach: człowiek – środowisko – wychowanie, [w:] E. Marynowicz-Hetka, J. Piekarski, E. Cyrańska (red.), Pedagogika społeczna jako dyscyplina akademicka. Stan i perspektywy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 1998.
Linton R., Kulturowe podstawy osobowości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1975.
Małczyński J., Niepojęte ocieplenie stosunków? Clifford Geertz i nauki przyrodnicze, „Prace Kulturoznawcze” 2012, nr 14 (1), s. 53–64.
Marynowicz-Hetka E., Piekarski J., Cyrańska E. (red.), Pedagogika społeczna jako dyscyplina akademicka. Stan i perspektywy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 1998.
Mead M., Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, PWN, Warszawa 1998.
Nikitorowicz J., Tożsamość wobec dylematów generowania dziedzictwa kulturowego, „Psychologia Rozwojowa” 2005, nr 2 (10), s. 35–47.
Nowicka E., Świat człowieka – świat kultury, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
Obuchowski K., Człowiek intencjonalny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1993.
Ossowski S. (red.), Dzieła, t. II, PWN, Warszawa 1966. Petrykowski P., Dziedzictwo kulturowe a miejsce i czas, „Studia Edukacyjne” 2013, nr 28, s. 93–107.
Petrykowski P., Społeczno-kulturowe aspekty podstaw wychowania, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2005.
Pielkowa J. A., Wybrane problemy edukacji środowiskowej, [w:] E. Marynowicz-Hetka, J. Piekarski, E. Cyrańska (red.), Pedagogika społeczna jako dyscyplina akademicka. Stan i perspektywy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 1998.
Radlińska H., Oświata i kultura wsi polskiej, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, Warszawa 1979.
Szwarcman-Czarnota B., W łańcuchu tradycji, [w:] A. Lipowska-Teutsch, E. Ryłko (red.), Pamięć wędrówki. Wędrówka pamięci, Towarzystwo Interwencji Kryzysowej, Kraków 2008.
Tuchańska B., Nauka i kultura w kulturalizmie hermeneutycznym, „Prace Kulturoznawcze” 2012, nr 14 (1), s. 15–33.
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.