Edukacja ekologiczna w edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej – terminologia
DOI:
https://doi.org/10.25312/2083-2923.24_04kmtoSłowa kluczowe:
edukacja, edukacja przyrodnicza, edukacja ekologiczna, cele edukacji ekologicznej, wpływ edukacji ekologicznej na rozwój dzieckaAbstrakt
W artykule omówiono edukację ekologiczną oraz terminologię w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej na podstawie krótkiego rysu historycznego edukacji ekologicznej tej grupy wiekowej dzieci w Polsce. Nawiązuje się do podpisania na Szczycie Ziemi Konwencji o Wychowaniu Biologicznym, która określiła pobudzanie świadomości ekologicznej, ochronę zasobów naturalnych i przestrzeni przyrodniczej wokół człowieka. Artykuł stanowi analizę celów edukacji ekologicznej. Edukacja przyrodniczo-ekologiczna ma aspekt biologiczny, emocjonalny, motoryczny, twórczy i duchowy. Ma istotne znaczenie w rozwoju małego dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym w rozwoju poznawczym, fizycznym, zdrowotnym, społecznym i emocjonalnym.
Pobrania
Bibliografia
Al-Khamisy D., Rozwijanie pojęć przyrody nieożywionej w dzieci sześcioletnich, Wydawnictwo Żak, Warszawa 1996.
Arndt M., Przyroda przeżywana i obserwowana z dziećmi przedszkolnymi, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1980.
Buchcic E., Działania podejmowane przez szkoły w środowisku lokalnym, [in:] Edukacja środowiskowa w szkole i społeczności lokalnej, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2007.
Buchcic E., Edukacja przyrodnicza elementem procesu wychowania, “Studia ecologiae et bioethicae” 2014, no. 2.
Budniak A., Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2009.
Daszewska W., Malinowska A., Zajęcia przyrodnicze w przedszkolu, Nasza Księgarnia, Warszawa 1951.
Frątczak E., Frątczak J., Edukacja ekologiczna uczniów klas I-III, Wydawnictwo TUVEX, Pabianice 1994.
Frątczak E., Frątczak J., Ochrona i kształtowanie środowiska w edukacji dzieci przedszkolnych, Liga Ochrony przyrody, Bydgoszcz 1998.
Frątczak E., Frątczak J., Ogród przedszkolny, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1997.
Hanisz J., Zintegrowana edukacja wczesnoszkolna, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1998.
Jagodzińska M., Buchcic E., Wychowanie ekologiczne poprzez aktywne poznawanie rzeczywistości przyrodniczej, “Społeczeństwo. Język. Edukacja” 2013, no. 1.
Jagodzińska M., Nauczyciele o nauczaniu przyrody, [in:] D. Bebel (Ed.) Słupskie prace przyrodnicze. Biologia eksperymentalna i ochrona środowiska, Wydawnictwo Pomorskiej Akademii Pedagogicznej, Słupsk 2003.
Jarzyńska I, Wykorzystanie walorów środowiska lokalnego w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, [in:] M. Królica, E. Piwowarska, E. Skoczylas-Krotla (Eds.), Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna na początku XXI wieku. Wyzwania i konteksty, Wydawnictwo Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza, Częstochowa 2007.
Kalinowska A., Cele zrównoważonego rozwoju do roku 2030 i cele różnorodności biologicznej do roku 2010 w kontekście działań edukacyjnych, “Studia i materiały w CELP w Rogowie” 2018, no. 55(1).
Korczak E., Edukacja środowiskowa w klasach I-III szkoły podstawowej, [in:] J. Gzyl, W. Jarosz, E. Korczak, E. Kulka, Z. Nowińska (Eds.), Nasze środowisko – jak w nim żyć? Podstawy teoretyczne edukacji ekologicznej uczniów klas I-III szkoły podstawowej, Wydawnictwo IETU, Katowice 1996.
Korwin-Szymanowska A., Lewandowska E., Tuszyńska L., Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli w perspektywie praktycznej, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2015.
Okoń W., Słownik Pedagogiczny, Państwowe Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1981.
Parlak M., Przygotowanie nauczycieli przedszkoli do prowadzenia edukacji przyrodniczo-ekologicznej – raport z badań, “Edukacja Biologiczna i Środowiskowa” 2016, no. 4.
Sawicki M., Edukacja środowiskowa w klasach I-III szkoły podstawowej, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa 1997.
Strumińska-Doktór A., Poziom wiedzy środowiskowej nauczycieli, [in:] D. Cichy, Edukacja środowiskowa w szkole i społeczności lokalnej, IBE, Warszawa 2007.
Studzińska M., Dzieci przedszkolne poznają przyrodę ożywioną, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1989.
Szczotka M., Dziecko aktywnym odkrywcą i badaczem w procesie edukacji przyrodniczej, “Edukacja elementarna w Teorii i Praktyce” 2013, no. 1.
Tuszyńska L., Edukacja ekologiczna w perspektywie zrównoważonego rozwoju, “Studies in Global Ethics and Global Education” 2017, no. 7.
Więckowski R., Edukacja ekologiczna, “Życie Szkoły” 1997, no. 2.
Więckowski R., Pedagogika wczesnoszkolna, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1993.
Żuchelkowska K., Edukacja przyrodnicza w przedszkolu, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2015.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.