Edukacja medialna „pokolenia kciuka” – błahostka czy obowiązek?
DOI:
https://doi.org/10.25312/2083-2923.15/2019_11rmSłowa kluczowe:
edukacja medialna, pokolenie kciuka, kompetencje medialne, mediaAbstrakt
Dorośli często uważają, że korzystanie z mediów, zwłaszcza z Internetu, i coraz bardziej zaawansowanych urządzeń multimedialnych jest dla nich czymś nowym, z czym nie zawsze umieją sobie sprawnie poradzić. Osobami, których najczęściej pytają o efektywne korzystanie z zasobów medialnych, są ich dzieci, gdyż to właśnie one są nazywane „pokoleniem kciuka” z racji tego, że spędzają najwięcej czasu na użytkowaniu mediów. Wśród społeczeństwa rodzi się pogląd mówiący o tym, że to właśnie dzieci i młodzież są specjalistami od korzystania z sieci czy urządzeń o coraz bardziej zaawansowanych możliwościach. Mając na uwadze tę opinię, należy zadać pytanie o zasadność realizowania edukacji multimedialnej wśród ludzi, którzy po wirtualnym świecie poruszają się często sprawniej niż po chodniku. W niniejszym artykule scharakteryzowano rolę edukacji w życiu człowieka, omówiono efekty edukacji medialnej, a następnie skonfrontowano je z niebezpieczeństwami, jakie niesie za sobą nieświadome korzystanie z mediów.
Bibliografia
Gajda J. i in., Edukacja medialna, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2004.
Izdebska J., Sosnowski T. (red.), Dziecko i media elektroniczne – nowy wymiar dzieciństwa, Trans Humana, Białystok 2005.
Krzesińska-Żach B., Edukacja medialna dziecka w rodzinie – wybrane aspekty, [w:] J. Izdebska, T. Sosnowski (red.), Dziecko i media elektroniczne – nowy wymiar dzieciństwa, Trans Humana, Białystok 2005.
Kwieciński Z., Edukacja jako wartość odzyskiwana wspólnie, „Edukacja”, nr 1/1991.
Morbitzer J., O istocie medialności młodego pokolenia, http://repozytorium.amu.edu. pl:8080/bitstream/10593/10280/1/131-154.pdf (dostęp: 28.09.2018).
Muszyński D., Stunża G., Co to jest edukacja medialna?, http://www.nina.gov.pl/baza-wiedzy/co-to-jest-edukacja-medialna (dostęp: 1.10.2018).
Ogonowska A., Ptaszek G., (Re)edukacja medialna. Nowe spojrzenie na edukację medialną, [w:] A. Ogonowska, G. Ptaszek (red.), Edukacja medialna w dobie współczesnych zmian kulturowych, społecznych i technologicznych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2015.
Ogonowska A., Ptaszek G. (red.), Edukacja medialna w dobie współczesnych zmian kulturowych, społecznych i technologicznych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2015.
Pisarek A., Kiełkowski T., Re: wizje. Program rozwoju świadomości kultury audiowizualnej w czasach nowych mediów, Muzeum Górnośląskie, Bytom 2011.
Reeves B., Media i ludzie, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2000. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, http://dziennikustaw.gov.pl/du/2017/356 (dostęp: 18.09.2018).
Sugier-Szerega A., Kształtowanie kompetencji medialnej u dzieci w wieku przedszkolnym – szanse, trudności, ograniczenia, [w:] A. Ogonowska, G. Ptaszek (red.), Edukacja medialna w dobie współczesnych zmian kulturowych, społecznych i technologicznych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2015.
Tuszyńska-Bogucka W., Media – przyjaciel czy wróg dziecka? Program informacyjno-edukacyjny, Wydawnictwo eMPi2, Poznań 2006.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.