Edukacja medialna „pokolenia kciuka” – błahostka czy obowiązek?

Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.15/2019_11rm

Słowa kluczowe:

edukacja medialna, pokolenie kciuka, kompetencje medialne, media

Abstrakt

Dorośli często uważają, że korzystanie z mediów, zwłaszcza z Internetu, i coraz bardziej zaawansowanych urządzeń multimedialnych jest dla nich czymś nowym, z czym nie zawsze umieją sobie sprawnie poradzić. Osobami, których najczęściej pytają o efektywne korzystanie z zasobów medialnych, są ich dzieci, gdyż to właśnie one są nazywane „pokoleniem kciuka” z racji tego, że spędzają najwięcej czasu na użytkowaniu mediów. Wśród społeczeństwa rodzi się pogląd mówiący o tym, że to właśnie dzieci i młodzież są specjalistami od korzystania z sieci czy urządzeń o coraz bardziej zaawansowanych możliwościach. Mając na uwadze tę opinię, należy zadać pytanie o zasadność realizowania edukacji multimedialnej wśród ludzi, którzy po wirtualnym świecie poruszają się często sprawniej niż po chodniku. W niniejszym artykule scharakteryzowano rolę edukacji w życiu człowieka, omówiono efekty edukacji medialnej, a następnie skonfrontowano je z niebezpieczeństwami, jakie niesie za sobą nieświadome korzystanie z mediów.

Biogram autora

  • Renata Matusiak - Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

     Renata Matusiak – doktor nauk społecznych w dyscyplinie pedagogiki, magister socjologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II. W ramach zainteresowań odbyła studia na kierunkach: profilaktyka społeczna i terapia uzależnień, kryminologia, przygotowanie pedagogiczne. Organizatorka i uczestniczka licznych konferencji naukowych międzynarodowych i ogólnopolskich, redaktor prac zbiorowych, autorka artykułów naukowych. Zainteresowania naukowe: edukacja medialna, nowe media, cyberprzestępczość, bezpieczeństwo w sieci.

Bibliografia

Gajda J. i in., Edukacja medialna, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2004.

Izdebska J., Sosnowski T. (red.), Dziecko i media elektroniczne – nowy wymiar dzieciństwa, Trans Humana, Białystok 2005.

Krzesińska-Żach B., Edukacja medialna dziecka w rodzinie – wybrane aspekty, [w:] J. Izdebska, T. Sosnowski (red.), Dziecko i media elektroniczne – nowy wymiar dzieciństwa, Trans Humana, Białystok 2005.

Kwieciński Z., Edukacja jako wartość odzyskiwana wspólnie, „Edukacja”, nr 1/1991.

Morbitzer J., O istocie medialności młodego pokolenia, http://repozytorium.amu.edu. pl:8080/bitstream/10593/10280/1/131-154.pdf (dostęp: 28.09.2018).

Muszyński D., Stunża G., Co to jest edukacja medialna?, http://www.nina.gov.pl/baza-wiedzy/co-to-jest-edukacja-medialna (dostęp: 1.10.2018).

Ogonowska A., Ptaszek G., (Re)edukacja medialna. Nowe spojrzenie na edukację medialną, [w:] A. Ogonowska, G. Ptaszek (red.), Edukacja medialna w dobie współczesnych zmian kulturowych, społecznych i technologicznych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2015.

Ogonowska A., Ptaszek G. (red.), Edukacja medialna w dobie współczesnych zmian kulturowych, społecznych i technologicznych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2015.

Pisarek A., Kiełkowski T., Re: wizje. Program rozwoju świadomości kultury audiowizualnej w czasach nowych mediów, Muzeum Górnośląskie, Bytom 2011.

Reeves B., Media i ludzie, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2000. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, http://dziennikustaw.gov.pl/du/2017/356 (dostęp: 18.09.2018).

Sugier-Szerega A., Kształtowanie kompetencji medialnej u dzieci w wieku przedszkolnym – szanse, trudności, ograniczenia, [w:] A. Ogonowska, G. Ptaszek (red.), Edukacja medialna w dobie współczesnych zmian kulturowych, społecznych i technologicznych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2015.

Tuszyńska-Bogucka W., Media – przyjaciel czy wróg dziecka? Program informacyjno-edukacyjny, Wydawnictwo eMPi2, Poznań 2006.

Pobrania

Opublikowane

2024-06-25

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Edukacja medialna „pokolenia kciuka” – błahostka czy obowiązek?. (2024). Kultura I Wychowanie, 1/15, 161-171. https://doi.org/10.25312/2083-2923.15/2019_11rm