Refleksje wokół szkolnej kultury błędu

Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.15/2019_05adk

Słowa kluczowe:

szkolna kultura błędu, szkoła, doświadczenia edukacyjne, uczeń dorosły

Abstrakt

 Współczesny świat podporządkowany jest walce o sukces, do którego droga prowadzi przez wiele pomyłek, błędów, niepowodzeń. Bardzo ważnym elementem pracy szkoły jest więc kształtowanie takich kompetencji, dzięki którym uczniowie będą mogli prawidłowo funkcjonować w rzeczywistości zmiennej, niepewnej, nieprzewidywalnej. Celem niniejszego artykułu jest próba ukazania konieczności budowania szkolnej kultury błędu, dzięki której łatwiejszy może być start w dorosłość. W tekście zostały wyodrębnione warunki niezbędne do tworzenia szkolnej kultury błędu i omówione, na podstawie badań przeprowadzonych wśród młodych dorosłych, trzy podstawowe zagadnienia z nią związane, tj.: rola szkoły w jej budowaniu, postawy wobec błędów oraz reakcje na nie nauczycieli i osób uczących się.

Biogram autora

  • Agnieszka Domagała-Kręcioch - Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie

    Agnieszka Domagała-Kręcioch – pedagog, socjoterapeuta. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół szkoły i dokonujących się w jej obszarze zmian. Prowadzi badania dotyczące znaczenia doświadczeń edukacyjnych dla społecznego funkcjonowania człowieka dorosłego.

Bibliografia

Berger P.L., Zaproszenie do socjologii, PWN, Warszawa 1995. Borowska T., Pedagogia ograniczeń ludzkiej egzystencji, IBE, Warszawa 2003.

Czerepaniak-Walczak M., Kultura szkoły – o jej złożoności i wielowymiarowości, „Pedagogika Społeczna”, nr 3(57)/2015.

Dernowska U., Tłuściak-Deliowska A., Kultura szkoły. Studium teoretyczno-empiryczne, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2015.

Domagała-Kręcioch A., Majerek B., Czego (nie)uczy szkoła?, „E-mentor”, nr 1(53)/2014, http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/53/id/1080 (dostęp: 20.11.2018).

Dominicé P., Uczyć się z życia. Biografia edukacyjna w edukacji dorosłych, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź 2006.

Izdebski R., Brzyski B., Powierzyć dziecko światu, https://klubjagiellonski.pl/2016/07/15/izdebski-powierzyc-dziecko-swiatu/ (dostęp: 17.12.2019).

Jabłoński A., Krytycyzm Poppera jako podstawa socjologicznych badań cywilizacyjnego rozwoju społeczeństw, „Uniwersyteckie Czasopismo Socjologiczne”, nr 10(1)/2015, http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-fc6a6ad2-929d-45a1-a889-df145c052084 (dostęp: 5.01.2019).

Jarkowiec M., Na górze naczelnik dyrektor, pod nim klawisze-nauczyciele, na dole więźniowie-uczniowie. Sto lat polskiej szkoły. Wyborcza.pl. Dodatek świąteczny, http://wyborcza.pl/magazyn/7,124059,24144426,na-gorze-naczelnik-dyrektor-pod-nim-klawisze-nauczyciele-na.html (dostęp: 10.12.2018).

Jaworska E., Uczenie się na błędach – wybrane zagadnienia, „Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis, Oeconomica”, nr 311(75)2/2014.

Keith N., Frese M., Enhancing firm performance and innovativeness trough error management culture, [w:] N.M. Ashkanasy, C.P.M. Wilderom, M.F. Peterson (red.), Handbook of organizational culture and climate, Thousand Oaks, CA, Sage Publications, London 2011.

Krzychała S., Zamorska B., Zamknięte i otwarte zmiany kultury szkoły, [w:] B.D. Gołębniak, H. Kwiatkowska (red.), Nauczyciele. Programowe (nie)przygotowanie, WNDSW, Wrocław 2012.

Kwieciński Z., Długotrwałe ślady szkolnego dzieciństwa, [w:] R. Piwowarski (red.), Dziecko. Sukcesy i porażki, IBE, Warszawa 2007.

Majewska H., Kim uczyniła mnie szkoła?, [w:] D. Klus-Stańska (red.), Dokąd zmierza polska szkoła?, Wydawnictwo Żak, Warszawa 2008.

Malewski M., Teorie andragogiczne. Metodologia teoretyczności dyscypliny naukowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2001.

Melosik Z., Postmodernistyczne kontrowersje wokół edukacji, Wydawnictwo Edytor, Poznań–Toruń 1995.

Montessori M., The Absorbent Mind, Wilder Publications, Jersey City 2008.

Oser F., Spychiger M., Lernen ist schmerzhaft. Zur Theorie des negativen Wissens und zur Praxis der Fehlerkultur [Learning is painful. On the theory of negative knowledge and the practice of error culture], Weinheim, Beltz 2005.

Polak K., Kultura szkoły. Od relacji społecznych do języka uczniowskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007.

Pomoc online dzieciom w trudnych sytuacjach życiowych. Specyfika problemów zgłaszanych przez dzieci, Fundacja Dzieci Niczyje, Warszawa 2015, http://fdds.pl/wp-content/uploads/2016/05/Zurkowska_Pomoc_online_dzieciom_w_trudnych_sytuacjach_zyciowych.pdf (dostęp: 12.02.2019).

Rotry R., Edukacja i wyzwanie ponowoczesności, [w:] Z. Kwieciński, L. Witkowski (red.), Spory o edukację. Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach, IBE, Warszawa 1993.

Sałaciński L., Obowiązek, odpowiedzialność oraz powinność aksjologiczna nauczyciela, [w:] L. Sałaciński, W. Theim (red.), Szanse na sukces w szkole. Nauczyciel wobec nowych wymagań, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2003.

Sałaciński L., Wstęp, [w:] L. Sałaciński, W. Theim (red.), Szanse na sukces w szkole. Nauczyciel wobec nowych wymagań, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2003.

Schulz R., Szkoła – instytucja – system – rozwój, PWN, Toruń 1992. Taka szkoła nie jest nam potrzebna, https://www.newsweek.pl/polska/co-trzeba-zmienic-w-polskiej-szkole-jak-reformowac-edukacje/51hs06t (dostęp: 4.03.2019).

Trompenaars F., Hampden-Turner Ch., Siedem wymiarów kultury: znaczenie różnic kulturowych w działalności gospodarczej, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2002.

Pobrania

Opublikowane

2024-06-25

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować