Motywacja jako czynnik innowacyjności w przedsiębiorstwie
DOI:
https://doi.org/10.25312/2391-5129.30/2020_01jsSłowa kluczowe:
rozwój, innowacje, kompetencje, motywacja, wynagrodzeniaAbstrakt
Innowacyjność przedsiębiorstwa jest niezbędnym elementem jego funkcjonowania i rozwoju we współczesnej konkurencyjnej i zglobalizowanej gospodarce. Tylko stałe dążenie do kreowania i wdrażania innowacji może zapewnić przedsiębiorstwu trwały sukces. Wszelkiego rodzaju innowacje są wytworem ludzi, ich wiedzy, zaangażowania w działania firmy i trwałej motywacji proinnowacyjnej. Bardzo ważnym obszarem proinnowacyjnego zarządzania przedsiębiorstwem jest więc realizacja funkcji motywowania uczestników organizacji do zachowań proinnowacyjnych. W artykule omawiamy podstawowe zagadnienia i elementy systemu motywacyjnego przedsiębiorstw z punktu widzenia ich wpływu na innowacyjność ich funkcjonowania. Analizujemy źródła i uwarunkowania motywacji pracowników do działań proinnowacyjnych, a także narzędzia motywowania w organizacji mogące przyczyniać się do podnoszenia innowacyjności pracowników i kadry kierowniczej. Pokazujemy też znaczenie środowiska wewnętrznego w przedsiębiorstwie, jego kultury organizacyjnej dla postaw proinnowacyjnych.
Bibliografia
Banasiak A. (2015), Wzrost i rozwój przedsiębiorstwa, [w:] Ł Sułkowski, J. Sokołowski (red.), Metody zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem, Wydawnictwo SAN, Łódź–Warszawa.
Borkowska S. (1985), System motywowania w przedsiębiorstwie, PWN, Warszawa.
Borkowska S. (2007), Motywacja i motywowanie, [w:] H. Król, Z. Ludwiczyński (red.), Zarządzanie zasobami ludzkimi, PWN, Warszawa. Edersheim E.H. (2009), Przesłanie Druckera: zarządzanie oparte na wiedzy, MT Biznes, Warszawa.
Kopertyńska M.W. (2009), Motywowanie pracowników. Teoria i praktyka, Placet, Warszawa.
Kozłowski W. (2012), Zarządzanie motywacją pracowników, CeDeWu, Warszawa.
Marjański A., Sokołowski J. (2015), Przedsiębiorstwo jako obiekt działań przedsiębiorczych, [w:] Ł Sułkowski, J. Sokołowski (red.), Metody zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem, Wydawnictwo SAN, Łódź–Warszawa.
Nawrat D. (2013), Wspieranie innowacyjności poprzez kształtowanie klimatu pracy, [w:] Zarządzanie zasobami ludzkimi, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, t. XIV, z. 9.
Penc J. (2017), Zarządzanie w biznesie i administracji, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź.
Pichlak M. (2012), Uwarunkowania innowacyjności organizacji. Studium teoretyczne i wyniki badań empirycznych, Difin, Warszawa.
Sawicki A. (2019), Wybrane aspekty zarządzania działalnością promocyjną w samorządach powiatowych, Bernardinum, Pelplin.
Sokołowski J. (2018), Kapitał intelektualny a innowacyjność przedsiębiorstwa, „Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie” 2018, nr 2(27).
Sudoł S. (2006), Przedsiębiorstwo. Podstawy nauki o przedsiębiorstwie. Zarządzanie przedsiębiorstwem, PWE, Warszawa.
Szara K. (2006), Menedżer XXI wieku, PWSzZ im. prof. S. Tarnowskiego, Tarnobrzeg.
Szatkowski K. (2016), Zarządzanie innowacjami i transferem technologii, PWN, Warszawa.
Szczepańska-Woszczyna K. (2016), Kompetencje menedżerskie w kontekście innowacyjności przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa.
Woźniak J. (2012), Współczesne systemy motywacyjne, PWN, Warszawa.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.