Motivation as a factor of innovativeness in enterprises
DOI:
https://doi.org/10.25312/2391-5129.30/2020_01jsKeywords:
development, innovations, competences, motivation, remunerationAbstract
A company’s innovativeness is an essential element of its functioning and development in the modern, competitive and globalized economy. Only constant effort to create and implement innovations can ensure a company’s lasting success. All kinds of innovations are the product of employees’ knowledge, pro-innovation motivation and commitment to the company’s activities. A very important area of pro-innovative enterprise management is therefore motivating the companies’ staff to pro-innovative behaviour. This article discusses the basic issues and elements of the incentive system of enterprises from the point of view of their impact on the innovation. We analyse the sources and conditions of employees’ motivation to pro-innovative activities, as well as the tools of motivation that can contribute to increasing the innovation of employees and managers. We also show the importance of the internal environment in a company and its organizational culture for pro-innovation attitudes.
Downloads
References
Banasiak A. (2015), Wzrost i rozwój przedsiębiorstwa, [w:] Ł Sułkowski, J. Sokołowski (red.), Metody zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem, Wydawnictwo SAN, Łódź–Warszawa.
Borkowska S. (1985), System motywowania w przedsiębiorstwie, PWN, Warszawa.
Borkowska S. (2007), Motywacja i motywowanie, [w:] H. Król, Z. Ludwiczyński (red.), Zarządzanie zasobami ludzkimi, PWN, Warszawa. Edersheim E.H. (2009), Przesłanie Druckera: zarządzanie oparte na wiedzy, MT Biznes, Warszawa.
Kopertyńska M.W. (2009), Motywowanie pracowników. Teoria i praktyka, Placet, Warszawa.
Kozłowski W. (2012), Zarządzanie motywacją pracowników, CeDeWu, Warszawa.
Marjański A., Sokołowski J. (2015), Przedsiębiorstwo jako obiekt działań przedsiębiorczych, [w:] Ł Sułkowski, J. Sokołowski (red.), Metody zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem, Wydawnictwo SAN, Łódź–Warszawa.
Nawrat D. (2013), Wspieranie innowacyjności poprzez kształtowanie klimatu pracy, [w:] Zarządzanie zasobami ludzkimi, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, t. XIV, z. 9.
Penc J. (2017), Zarządzanie w biznesie i administracji, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź.
Pichlak M. (2012), Uwarunkowania innowacyjności organizacji. Studium teoretyczne i wyniki badań empirycznych, Difin, Warszawa.
Sawicki A. (2019), Wybrane aspekty zarządzania działalnością promocyjną w samorządach powiatowych, Bernardinum, Pelplin.
Sokołowski J. (2018), Kapitał intelektualny a innowacyjność przedsiębiorstwa, „Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie” 2018, nr 2(27).
Sudoł S. (2006), Przedsiębiorstwo. Podstawy nauki o przedsiębiorstwie. Zarządzanie przedsiębiorstwem, PWE, Warszawa.
Szara K. (2006), Menedżer XXI wieku, PWSzZ im. prof. S. Tarnowskiego, Tarnobrzeg.
Szatkowski K. (2016), Zarządzanie innowacjami i transferem technologii, PWN, Warszawa.
Szczepańska-Woszczyna K. (2016), Kompetencje menedżerskie w kontekście innowacyjności przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa.
Woźniak J. (2012), Współczesne systemy motywacyjne, PWN, Warszawa.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.