Motivation as a factor of innovativeness in enterprises

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25312/2391-5129.30/2020_01js

Keywords:

development, innovations, competences, motivation, remuneration

Abstract

A company’s innovativeness is an essential element of its functioning and development in the modern, competitive and globalized economy. Only constant effort to create and implement innovations can ensure a company’s lasting success. All kinds of innovations are the product of employees’ knowledge, pro-innovation motivation and commitment to the company’s activities. A very important area of pro-innovative enterprise management is therefore motivating the companies’ staff to pro-innovative behaviour. This article discusses the basic issues and elements of the incentive system of enterprises from the point of view of their impact on the innovation. We analyse the sources and conditions of employees’ motivation to pro-innovative activities, as well as the tools of motivation that can contribute to increasing the innovation of employees and managers. We also show the importance of the internal environment in a company and its organizational culture for pro-innovation attitudes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Jarosław Sokołowski, University of Humanities and Economics in Łódź

    Dr. Jarosław Sokołowski – assistant professor at the Faculty of Economics and Management of the AHE in Łódź.

References

Banasiak A. (2015), Wzrost i rozwój przedsiębiorstwa, [w:] Ł Sułkowski, J. Sokołowski (red.), Metody zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem, Wydawnictwo SAN, Łódź–Warszawa.

Borkowska S. (1985), System motywowania w przedsiębiorstwie, PWN, Warszawa.

Borkowska S. (2007), Motywacja i motywowanie, [w:] H. Król, Z. Ludwiczyński (red.), Zarządzanie zasobami ludzkimi, PWN, Warszawa. Edersheim E.H. (2009), Przesłanie Druckera: zarządzanie oparte na wiedzy, MT Biznes, Warszawa.

Kopertyńska M.W. (2009), Motywowanie pracowników. Teoria i praktyka, Placet, Warszawa.

Kozłowski W. (2012), Zarządzanie motywacją pracowników, CeDeWu, Warszawa.

Marjański A., Sokołowski J. (2015), Przedsiębiorstwo jako obiekt działań przedsiębiorczych, [w:] Ł Sułkowski, J. Sokołowski (red.), Metody zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem, Wydawnictwo SAN, Łódź–Warszawa.

Nawrat D. (2013), Wspieranie innowacyjności poprzez kształtowanie klimatu pracy, [w:] Zarządzanie zasobami ludzkimi, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, t. XIV, z. 9.

Penc J. (2017), Zarządzanie w biznesie i administracji, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź.

Pichlak M. (2012), Uwarunkowania innowacyjności organizacji. Studium teoretyczne i wyniki badań empirycznych, Difin, Warszawa.

Sawicki A. (2019), Wybrane aspekty zarządzania działalnością promocyjną w samorządach powiatowych, Bernardinum, Pelplin.

Sokołowski J. (2018), Kapitał intelektualny a innowacyjność przedsiębiorstwa, „Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie” 2018, nr 2(27).

Sudoł S. (2006), Przedsiębiorstwo. Podstawy nauki o przedsiębiorstwie. Zarządzanie przedsiębiorstwem, PWE, Warszawa.

Szara K. (2006), Menedżer XXI wieku, PWSzZ im. prof. S. Tarnowskiego, Tarnobrzeg.

Szatkowski K. (2016), Zarządzanie innowacjami i transferem technologii, PWN, Warszawa.

Szczepańska-Woszczyna K. (2016), Kompetencje menedżerskie w kontekście innowacyjności przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa.

Woźniak J. (2012), Współczesne systemy motywacyjne, PWN, Warszawa.

Downloads

Published

2024-06-24

Issue

Section

Artykuły

How to Cite

Motivation as a factor of innovativeness in enterprises . (2024). Innovative Management in Economy and Business, 1/30, 13-23. https://doi.org/10.25312/2391-5129.30/2020_01js

Similar Articles

1-10 of 121

You may also start an advanced similarity search for this article.