“Virtual Pedagogy” (assumptions of the original concept)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25312/2391-5129.31/2020_05js

Keywords:

e-learning, remote learning, distance learning, virtual space

Abstract

This article is an attempt to analyse contemporary dilemmas and pedagogical challenges (didactics, education and upbringing) of remote education, remote didactics and virtual pedagogical practice in a university context There is no doubt that modern pedagogy in the virtual (cyberspace) dimension changes the nature of pedagogical didactics and education. It covers a wide area of ICT and attempts to search for innovative methods. This requires an evaluation of the methodological content provided so far and the implementation of various, new and separate methods of education and academic didactics. Traditional pedagogy is no longer able to define, describe and analyse the educational (pedagogical) needs of students and the results achieved by them in a virtual educational space. Undoubtedly, this is an era of shaping and defining a new form of general pedagogy. The concept of virtual pedagogy is discussed in this article.

Author Biography

  • Jolanta Skubisz, University of Humanities and Economics in Łódź

    Dr. Jolanta Skubisz – assistant professor at the Department of Pedagogy at the Faculty of Pedagogy and Psychology of the University of Humanities and Economics in Łódź.

     

References

Adamczyk A. (2008), Model pedagogiki Jezusa w przekazie biblijnym. Współczesne polskie dyskursy, WAM, Kraków.

Banasiak M., Parafinowicz R. (2015), Teoria i praktyka działań hybrydowych, „Zeszyty Naukowe AON”, nr 2(99).

Chałupka M. (2020), Czy wirus pokonał blokady e-kształcenia?, „Forum Akademickie”, nr 6.

Gibson W. (1984), Neuromancer, Ace Books, New York.

Kieraciński P. (2021), Rozmowa z dr. hab. Przemysławem Czarnkiem, prof. KUL, ministrem edukacji i nauki. Nie chcemy odkładać ewaluacji, „Forum Akademickie”, nr 1.

Kopciał P. (2013), Analiza metod e-learningowych stosowanych w kształceniu osób dorosłych, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Informatyki”, nr 9.

Korzan D. (2003), Ewolucja kształcenia zdalnego, [w:] Z.P. Kruszewski, J. Półturzycki, E.A. Wesołowska (red.), Kształcenie ustawiczne – idee i doświadczenia, Novum, Płock.

Kubiak M.J. (2000), Szkoła, Internet, Intranet. Wirtualna edukacja, Mikom, Warszawa.

Kuzior A., Janczyk J. (2016), Cyberprzestrzeń – poszerzona przestrzeń społeczna – wybrane obszary ewaluacji, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie”, z. 87.

McLuhan M. (2004), Zrozumieć media: przedłużenia człowieka, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa.

Mechlińska-Pauli M. (2008), Model kształcenia na odległość na przykładzie doświadczeń wybranych polskich i zagranicznych uczelni wyższych, „Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość”, t. 5.

Okoń W. (2001), Model, [w:] tegoż (red.), Nowy słownik pedagogiczny, Żak, Warszawa.

Ostrowicki M. (2009), Dydaktyka w środowisku elektronicznym 3D, „E-mentor”, nr 1(28).

Pilch T. (1998), Zasady badań pedagogicznych, Żak, Warszawa.

Ratajczak Z. (1980), Człowiek w sytuacji innowacyjnej, PWN, Warszawa.

Rawicz J., Bydlińska-Czernuszczyk Z., Maziarska E., Ostrowska W., Jewdokimow E., Gorlewski W., Kossakowski M. (oprac.) (2007), Encyklopedia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Kraków.

Rekomendacje MNiSW dotyczące kształcenia zdalnego (2020), Ministerstwo Edukacji i Nauki, https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/rekomendacje-mnisw-dotyczace-ksztalcenia-zdalnego [dostęp: 7.06.2020].

Sitarski P. (2002), Rozmowy z cyfrowym cieniem. Model komunikacyjny rzeczywistości wirtualnej, Rapid, Kraków.

Skrzydlewski W. (1990), Technologia kształcenia. Przetwarzanie informacji. Komunikowanie, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.

Skubisz J. (2020a), Dylematy i wyzwania współczesnej wiedzy profilaktycznej, „Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie”, nr 1(30).

Skubisz J. (2020b), Profilaktyka pedagogiczna w wirtualnej rzeczywistości – implikacje pedagogiczne, „Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie”, nr 1(30).

Skubisz J. (2020c), Wirtualny wymiar dydaktyki w szkole wyższej, „Innovatsiyi u vykhovanni”, b. 12, Rivnyy (Ukraina).

Skubisz J. (2020d), Bezpieczeństwo w szkole przyszłości – wizja zmian współczesnej rzeczywistości edukacyjnej w Polsce, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, Studia de Securitate”, nr 10(1).

Skubisz J. (2020e), O wirtualnym wymiarze dydaktyki i kształcenia w szkole wyższej. Spojrzenie z dystansu praktyki akademickiej, „Studia Społeczne”, nr 4.

Słownik języka polskiego (b.r.), https://sjp.pl/wirtualny [dostęp: 6.06.2020].

Stańdo J. (2017), Organizacja przestrzeni sprzyjającej edukacji informatycznej – wyzwania, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa.

Strykowski W. (2002), Media i edukacja medialna w tworzeniu współczesnego społeczeństwa, [w:] W. Strykowski, W. Skrzydlewski (red.), Media i edukacja w dobie integracji, eMPi2, Poznań.

Szmidt K.J. (red.) (2009), Metody pedagogicznych badań nad twórczością: teoria i empiria, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź.

Szymańda J.M. (2011), Wirtualny system programowania zdarzeń w laboratoriach dydaktycznych, „Logistyka”, nr 6.

Świergiel E. (2013), Edukacja przez całe życie na uczelniach wyższych – dobre praktyki. Raport, Zachodniopomorska Szkoła Biznesu, Szczecin.

Walter N. (2012), Obszary edukacyjnych zastosowań internetu, „Studia Edukacyjne”, nr 23.

Wiśniewska A.M. (2017), Formy i metody nauczania w szkole wyższej, „Kwartalnik Naukowy Uczelni Vistula”, nr 1(51).

Downloads

Published

2024-06-24

Issue

Section

Artykuły

How to Cite

“Virtual Pedagogy” (assumptions of the original concept). (2024). Innovative Management in Economy and Business, 2/31, 91-106. https://doi.org/10.25312/2391-5129.31/2020_05js

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1-10 of 36

You may also start an advanced similarity search for this article.