Pedagogical consequences of the Sars-CoV-2 pandemic in the face of the crisis of pedagogy. An attempt at evaluation and recommendation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25312/2391-5129.34/2022_05js

Keywords:

epidemic restrictions, virtual pedagogy, remote work, hybrid work

Abstract

This article attempts to analyse and evaluate contemporary pedagogical challenges (in upbringing, training, education, didactics) in the context of risks to health posed by the Sars- -CoV-2 epidemic. The course of this epidemic unquestionably revealed the weaknesses of pedagogical practice and theoretical shortcomings of the critical identity of contemporary pedagogy and its paradigm.There was therefore a need, in order to protect the health of pupils and students, to implement online pedagogical processes – i.e. the digitization of teaching. This pandemic changed the functioning of schools and universities and brought new educational and didactic challenges, especially in the area of remote and hybrid work. Undoubtedly, these objective circumstances accelerated the process of shaping and defining a new form of general pedagogy, i.e. virtual pedagogy. This article offers an outline of the concept as a recommended specialty of pedagogical studies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Jolanta Skubisz, University of Humanities and Economics in Łódź

    Dr. Jolanta Skubisz – assistant professor, Faculty of Pedagogy and Psychology, University of Humanities and Economics in Łódź.

References

Chałupka M. (2020), Czy wirus pokonał blokady e-kształcenia?, „Forum Akademickie”, nr 6.

Chrobak S. (2013), Mądrość jako wartość wciąż potrzebna wychowaniu, „Podstawy Edukacji”, nr 6.

Czelodko R. (2021), Mobilność wirtualna, „Forum Akademickie”, nr 2.

Filarska P. (2018), Zmiany rozumienia pojęcia podmiotu i przedmiotu w ujęciu posthumanizmu, transhumanizmu oraz filozofii zorientowanej na przedmiot, „Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów UJ. Nauki Humanistyczne”, nr 21.

Gosek M. (2020), Cyfrowy uczeń, Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit” s.c., Toruń.

Grajewska G. (2010), Arcy-nie-ludzkie. Przez science fiction do antropologii cyborgów, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań.

Ilnicki R. (2011), Bóg cyborgów. Technika i transcendencja, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań.

Kierasa M., Sułkowska M., Wołek M. (red.) (2009), Człowiek a światy wirtualne, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

Klichowski M., Przybyła M. (2013), Cyborgizacja edukacji – próba konceptualizacji, „Studia Edukacyjne”, nr 24.

Kopcewicz L. (2016), Kultura selfie. Badania mobilne w zglobalizowanej kulturze współczesnej, „Jakościowe Badania Pedagogiczne”, t. 1, nr 1.

Kuszyk-Bytaniewska M. (2021), Niepewność w naukach społecznych, „Forum Akademickie”, nr 4.

Morańska D. (red.) (2020), Dylematy i wyzwania edukacji. Wybrane problemy, Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit” s.c., Toruń.

Morańska D., Ciesielska M., Jędrzejko M.Z. (2020), Edukacja w cyfrowym świecie. Edukacja 4.0, Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit” s.c., Toruń.

Nowak M. (2016), Między wiedzą naukową a mądrością w pedagogice – w obszarze filozofii wychowania, „Artykuły i Rozprawy”, nr 1.

Owczarska M. (2010), Paradygmat mobilności Johna Urry’ego, https://www.nck.pl/upload/archiwum_kw_files/artykuly/16._malgorzata_owczarska_-_paradygmat_mobilnosci_johna_urryego.pdf [dostęp: 17.08.2021].

Plebańska M. (2011), E-learning. Tajniki edukacji na odległość, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.

Plebańska M., Szyller A., Sieńczewska M. (2020), Q edukacji cyfrowej, Difin, Warszawa.

Pomykało W. (2021), Pedagogika Zbigniewa Kwiecińskiego i Bogusława Śliwerskiego – próba bilansu, „Dziennik Trybuna”, nr 160(2137).

Rogowski Ł. (2018), Mobilność jako potencjalność: sposoby rozumienia mobilności z perspektywy nowych technologii i paradygmatu mobilności, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny”, R. LXXX, z. 2.

Rothert A. (2001), Demo-Net, wirtualna projekcja rzeczywistości, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.

Sidebar A. (2021), Edukacja w kryzysie. Próba wstępnej charakterystyki i oceny, „Rocznik Pedagogiczny”, t. 43.

Siwak W. (2017), Problemy edukacji w erze cyborgów. Spojrzenie z dystansu, „Parezja. Studia i Eseje”, nr 1(7).

Skubisz J. (2020a), Dylematy i wyzwania współczesnej wiedzy profilaktycznej, „Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie”, nr 1(30).

Skubisz J. (2020b), Profilaktyka pedagogiczna w wirtualnej rzeczywistości – implikacje pedagogiczne, „Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie”, nr 1(30).

Skubisz J. (2020c), Wirtualny wymiar dydaktyki w Szkole Wyższej, „Ìnnovacìï u vihovannì”, vol. 13, t. 1.

Skubisz J. (2020d), Bezpieczeństwo w szkole przyszłości – wizja zmian współczesnej rzeczywistości edukacyjnej w Polsce, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, Studia de Securitate”, nr 10(1).

Skubisz J. (2020e), O wirtualnym wymiarze dydaktyki i kształcenia w Szkole Wyższej. Spojrzenie z dystansu praktyki akademickiej, „Studia Społeczne” , nr 4(20).

Skubisz J. (2020f), „Pedagogika wirtualna” (założenia koncepcji autorskiej), „Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie”, nr 2(31).

Skubisz J. (2021a), Strategiczne wyzwania współczesnego paradygmatu pedagogiki w szkołach wyższych, „Ìnnovatika u vihovannì. Zbìrnik naukovih pracʹ”, vol. 13.

Skubisz J. (2021b), W stronę pedagogiki wirtualnej. Próba konceptualizacji, [w:] Z. Sirojć (red.), Problemy współczesnej pedagogiki, Wydawnictwo Aspra.

Stowarzyszenie Ruch Pedagogów Społecznie Zaangażowanych (2020), „Biuletyn Stowarzyszenia”, nr 27(29).

Stowarzyszenie Ruch Pedagogów Społecznie Zaangażowanych (2021a), „Biuletyn Stowarzyszenia”, nr 31.

Stowarzyszenie Ruch Pedagogów Społecznie Zaangażowanych (2021b), „Biuletyn Stowarzyszenia”, nr 32.

Szwedzik A., Jędrzejko M.Z. (2018), Pedagogika i profilaktyka społeczna. Nowe wyzwania, konteksty i problemy, Oficyna Wydawnicza Aspra, Warszawa.

Śliwerski B. (2009), Problemy współczesnej edukacji, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.

Śliwerski B. (2015), Edukacja (w) polityce: polityka (w) edukacji: inspiracje do badań polityki oświatowej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.

Śliwerski B. (2020), Pedagogika holistyczna. Studium z perspektywy metanauk społecznych, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa.

Topol P. (2012), Wszechobecne środowiska uczenia się, „Studia Edukacyjne”, nr 20.

Published

2025-01-09

Issue

Section

Artykuły

How to Cite

Pedagogical consequences of the Sars-CoV-2 pandemic in the face of the crisis of pedagogy. An attempt at evaluation and recommendation. (2025). Innovative Management in Economy and Business, 1/34, 73-81. https://doi.org/10.25312/2391-5129.34/2022_05js

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1-10 of 77

You may also start an advanced similarity search for this article.