Pedagogiczne następstwa pandemii Sars-CoV-2 w obliczu kryzysu pedagogiki. Próba oceny i rekomendacji
DOI:
https://doi.org/10.25312/2391-5129.34/2022_05jsSłowa kluczowe:
ograniczenia epidemiczne, cyborgizacja, pedagogika wirtualna, praca zdalna, praca hybrydowaAbstrakt
Prezentowana publikacja jest próbą analizy i oceny współczesnych dylematów i wyzwań pedagogicznych (wychowawczych, szkoleniowych, edukacyjnych, dydaktycznych) w obliczu doświadczeń wynikających z zagrożenia bezpieczeństwa zdrowotnego epidemią Sars-CoV-2. Przebieg tej epidemii bezsprzecznie ujawnił słabości praktyki pedagogicznej i teoretyczne ułomności krytycznej tożsamości współczesnej pedagogiki i jej paradygmatu. Ze względu na konieczność zapewnienia uczniom i studentom bezpieczeństwa zdrowotnego zrodziła się potrzeba realizacji procesów pedagogicznych w postaci cyborgizacji pedagogicznej, czyli digitalizacji nauczania. Pandemia zmieniła funkcjonowanie szkół i uczelni oraz przyniosła nowe wyzwania edukacyjne i dydaktyczne, zwłaszcza w obszarze pracy zdalnej i hybrydowej. Niewątpliwie te obiektywne okoliczności przyspieszyły proces kształtowania się i definiowania nowej formy pedagogiki ogólnej – pedagogiki wirtualnej. W artykule przedstawiono zarys pierwotnej koncepcji jako zalecanej specjalności studiów pedagogicznych.
Pobrania
Bibliografia
Chałupka M. (2020), Czy wirus pokonał blokady e-kształcenia?, „Forum Akademickie”, nr 6.
Chrobak S. (2013), Mądrość jako wartość wciąż potrzebna wychowaniu, „Podstawy Edukacji”, nr 6.
Czelodko R. (2021), Mobilność wirtualna, „Forum Akademickie”, nr 2.
Filarska P. (2018), Zmiany rozumienia pojęcia podmiotu i przedmiotu w ujęciu posthumanizmu, transhumanizmu oraz filozofii zorientowanej na przedmiot, „Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów UJ. Nauki Humanistyczne”, nr 21.
Gosek M. (2020), Cyfrowy uczeń, Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit” s.c., Toruń.
Grajewska G. (2010), Arcy-nie-ludzkie. Przez science fiction do antropologii cyborgów, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań.
Ilnicki R. (2011), Bóg cyborgów. Technika i transcendencja, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań.
Kierasa M., Sułkowska M., Wołek M. (red.) (2009), Człowiek a światy wirtualne, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
Klichowski M., Przybyła M. (2013), Cyborgizacja edukacji – próba konceptualizacji, „Studia Edukacyjne”, nr 24.
Kopcewicz L. (2016), Kultura selfie. Badania mobilne w zglobalizowanej kulturze współczesnej, „Jakościowe Badania Pedagogiczne”, t. 1, nr 1.
Kuszyk-Bytaniewska M. (2021), Niepewność w naukach społecznych, „Forum Akademickie”, nr 4.
Morańska D. (red.) (2020), Dylematy i wyzwania edukacji. Wybrane problemy, Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit” s.c., Toruń.
Morańska D., Ciesielska M., Jędrzejko M.Z. (2020), Edukacja w cyfrowym świecie. Edukacja 4.0, Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit” s.c., Toruń.
Nowak M. (2016), Między wiedzą naukową a mądrością w pedagogice – w obszarze filozofii wychowania, „Artykuły i Rozprawy”, nr 1.
Owczarska M. (2010), Paradygmat mobilności Johna Urry’ego, https://www.nck.pl/upload/archiwum_kw_files/artykuly/16._malgorzata_owczarska_-_paradygmat_mobilnosci_johna_urryego.pdf [dostęp: 17.08.2021].
Plebańska M. (2011), E-learning. Tajniki edukacji na odległość, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.
Plebańska M., Szyller A., Sieńczewska M. (2020), Q edukacji cyfrowej, Difin, Warszawa.
Pomykało W. (2021), Pedagogika Zbigniewa Kwiecińskiego i Bogusława Śliwerskiego – próba bilansu, „Dziennik Trybuna”, nr 160(2137).
Rogowski Ł. (2018), Mobilność jako potencjalność: sposoby rozumienia mobilności z perspektywy nowych technologii i paradygmatu mobilności, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny”, R. LXXX, z. 2.
Rothert A. (2001), Demo-Net, wirtualna projekcja rzeczywistości, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Sidebar A. (2021), Edukacja w kryzysie. Próba wstępnej charakterystyki i oceny, „Rocznik Pedagogiczny”, t. 43.
Siwak W. (2017), Problemy edukacji w erze cyborgów. Spojrzenie z dystansu, „Parezja. Studia i Eseje”, nr 1(7).
Skubisz J. (2020a), Dylematy i wyzwania współczesnej wiedzy profilaktycznej, „Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie”, nr 1(30).
Skubisz J. (2020b), Profilaktyka pedagogiczna w wirtualnej rzeczywistości – implikacje pedagogiczne, „Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie”, nr 1(30).
Skubisz J. (2020c), Wirtualny wymiar dydaktyki w Szkole Wyższej, „Ìnnovacìï u vihovannì”, vol. 13, t. 1.
Skubisz J. (2020d), Bezpieczeństwo w szkole przyszłości – wizja zmian współczesnej rzeczywistości edukacyjnej w Polsce, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, Studia de Securitate”, nr 10(1).
Skubisz J. (2020e), O wirtualnym wymiarze dydaktyki i kształcenia w Szkole Wyższej. Spojrzenie z dystansu praktyki akademickiej, „Studia Społeczne” , nr 4(20).
Skubisz J. (2020f), „Pedagogika wirtualna” (założenia koncepcji autorskiej), „Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie”, nr 2(31).
Skubisz J. (2021a), Strategiczne wyzwania współczesnego paradygmatu pedagogiki w szkołach wyższych, „Ìnnovatika u vihovannì. Zbìrnik naukovih pracʹ”, vol. 13.
Skubisz J. (2021b), W stronę pedagogiki wirtualnej. Próba konceptualizacji, [w:] Z. Sirojć (red.), Problemy współczesnej pedagogiki, Wydawnictwo Aspra.
Stowarzyszenie Ruch Pedagogów Społecznie Zaangażowanych (2020), „Biuletyn Stowarzyszenia”, nr 27(29).
Stowarzyszenie Ruch Pedagogów Społecznie Zaangażowanych (2021a), „Biuletyn Stowarzyszenia”, nr 31.
Stowarzyszenie Ruch Pedagogów Społecznie Zaangażowanych (2021b), „Biuletyn Stowarzyszenia”, nr 32.
Szwedzik A., Jędrzejko M.Z. (2018), Pedagogika i profilaktyka społeczna. Nowe wyzwania, konteksty i problemy, Oficyna Wydawnicza Aspra, Warszawa.
Śliwerski B. (2009), Problemy współczesnej edukacji, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Śliwerski B. (2015), Edukacja (w) polityce: polityka (w) edukacji: inspiracje do badań polityki oświatowej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
Śliwerski B. (2020), Pedagogika holistyczna. Studium z perspektywy metanauk społecznych, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa.
Topol P. (2012), Wszechobecne środowiska uczenia się, „Studia Edukacyjne”, nr 20.
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.