Mierzenie efektywności działów HR. Rozwiązania dla wszystkich czy tylko dla wybranych?

Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/ziwgib.825

Słowa kluczowe:

HR, zarządzanie zasobami ludzkimi, procesy rekrutacyjne, mierzenie pracy działu HR

Abstrakt

Artykuł ma charakter teoretyczny, a jego celem jest omówienie czynników pozwalających na wymiarowanie pracy działów HR i określenie, czy mają one zastosowanie w każdej organizacji, bez względu na charakter jej działalności i wielkość. Treść ta ma za zadanie przybliżyć zagadnienie mierzalności działań ukierunkowanych na efektywność realizowania zadań związanych z zarządzaniem kadrami, a także zweryfikować ich znaczenie dla funkcjonowania organizacji. Celem autora jest przedstawienie zagadnienia uniwersalnego wymiarowania pracy oraz konkretnych wskaźników, które to zadanie realizują. W niniejszym opracowaniu odbiorca znajdzie informacje na temat sześciu kategorii wskaźników: rekrutacyjnych, retencji i rotacji, zaangażowania i satysfakcji, szkoleniowych i rozwojowych, absencji, efektywności kosztowej. Artykuł odnosi się do aktualnych badań realizowanych przez ekspertów z branży zarządzania zasobami ludzkimi i rekrutacji.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Biogram autora

  • Konrad Schroeder - Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi

    Magister psychologii, wykładowca w Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, pełni rolę asystenta na Wydziale Psychologii i Pedagogiki. Akredytowany trener kompetencji psychospołecznych, dyplomowany coach i certyfikowany konsultant narzędzi psychometrycznych (Insights Discovery, ILM72, MTQ48). Konsultant HR i praktyk biznesu zarządzający dwiema firmami. Posiada 20-letnie doświadczenie w zakresie wspierania firm w skutecznym wdrażaniu projektów diagnostycznych oraz rozwoju procesów HR.

Bibliografia

Almaamari Q.A., Alaswad H.I. (2021), Factors Influencing Employees’ Productivity: Literature Review, Factors-influencing-employees-productivity-literature-review-1528-2686-27-3-531.pdf [dostęp: 20.04.2025].

Austin R. (2025), How To Measure The Impact And ROI Of Training Investments, https://www.forbes.com/councils/forbesbusinesscouncil/2025/03/19/how-to-measure-the-impact-and-roi-of-training-investments/?utm_source=chatgpt.com [dostęp: 22.04.2025].

Baker S.D., Griffith R.L. (2003), Factors influencing employee absenteeism: A longitudinal analysis, „Journal of Applied Psychology”, vol. 88(5), s. 911–919.

Balcerek-Wieszala A. (2011), Wykorzystanie mierników do pomiaru funkcji personalnej w przedsiębiorstwie, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, nr 3–4, s. 171–184.

Bhatia M., Williams A. (2024), Identifying Job Satisfaction Parameters among the Employees in Higher Educational Institutions: A Mathematical Model, „WSEAS Transactions On Business And Economics”, vol. 21, s. 1768–1774.

Blanchard K., Meyer P.J., Ruhe D. (2023), Wiesz, możesz – działaj! Wykorzystaj swoją wiedzę w praktyce, Warszawa: MT Biznes.

Borowska-Pietrzak A. (2014), Pomiar poczucia satysfakcji zawodowej. Wyniki badań pilotażowych, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 350, s. 46–62.

Borowska-Pietrzak A. (2023), Satysfakcja zawodowa pracowników we współczesnej organizacji, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Bukłaha E., Cabała P. (2022), Przydatność wybranych koncepcji zarządzania zmianą w świecie VUCA, „Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów”, nr 186, s. 119–131.

Dziok J. (2023), Pomiar efektywności HR, https://wskaznikihr.pl/biblioteka/pomiar_efektywnosci_hr_236ad26f [dostęp: 23.04.2025].

Filipowicz-Florczyk A. (2014), Key Performance Indicators of the HR Function, „Organizacja i Zarządzanie: kwartalnik naukowy”, nr 4(28), s. 75–87.

Fitz-Enz J. (2000), ROI of Human Capital: Measuring the Economic Value of Employee Performance, New York: Amacom.

Fitzgerald L., Schoderbek M. (2012), Human Resource Management: A Contemporary Approach, London: Pearson Education.

Flamholtz E.G. (1999), Measuring Human Resource Costs: Concept and Methods, [w:] Human Resource Accounting, New York: Springer, s. 55–78.

Gerlach J., Gil M. (2018), Efektywność przedsiębiorstwa w teorii ekonomii – która z definicji najlepiej oddaje istotę zagadnienia?, „Współczesne Problemy Ekonomiczne”, nr 2, s. 13–22.

Ghosh A. (2025), Impact of Human Resource Management Practices on Employee Retention: A Systematic Literature Review, „European Economic Letters”, vol. 15(1), s. 2732–2746.

GRI 404: Training and Education 2016 (2016), https://transparencylab.org/Documentation/Advocacy,%20Monitoring,%20Sustainable%20-%20Responsible%20Initiatives/Global%20Reporting%20Initiative/GRI%20404%20Training%20and%20Education_2016.pdf [dostęp: 22.04.2025].

Gupta A., Baksi A.K. (2022), HR Metrics and Quality of Hire in Human Capital Market: A Case Study, https://www.sumc.lt/index.php/se/article/view/1675/1251 [dostęp: 19.04.2025].

Harter J.K., Schmidt F.L., Hayes T.L. (2002), Business-unit-level relationship between employee satisfaction, employee engagement, and business outcomes: A meta-analysis, „Journal of Applied Psychology”, vol. 87(2), s. 268–279.

Hauer G., Quan T.A.Y., Liang Y.K. (2021), Leadership as an influencing factor in employee retention - a case study analysis in East Asian multinational corporations in the digital age, https://pdfs.semanticscholar.org/aa85/e47fa98012f5b285ce52805ea53d64267a51.pdf?utm_source=chatgpt.com [dostęp: 18.04.2025].

Heinonen L. (2024), Strategies and Challenges in Global Talent Management: Developing an Integrated Approach for Multinational Corporations, Helsinki: University of Turku.

Jayanthi R. (2020), A Study on Effectiveness of HR Metrics, https://www.ijsr.net/archive/v9i2/SR20225131039.pdf?utm_source=chatgpt.com [dostęp: 17.04.2025].

Junker T.L., Fong Ch.Y.M., Gorgievsky M., Gawke J.C.L., Bakker A.B. (2023), From job crafting to job quitting? Testing a wise proactivity perspective, https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/cdi-06-2022-0163/full/html [dostęp: 22.04.2025].

Khawaja S., Karimi H. (2023), Exploring Factors Influencing Work Productivity: A Qualitative Case Study of Employee Motivation and Leadership Practices, (PDF) Exploring factors influencing work productivity: A qualitative case study of employee motivation and leadership practices [dostęp: 22.04.2025].

Kirkpatrick D.L., Kirkpatrick J.D. (2006), Evaluating Training Programs: The Four Levels, San Francisco: Berrett-Koehler Publishers.

Krekel C., Ward G., De Neve J.-E. (2019), Employee Well-being, Productivity, and Firm Performance: Evidence and Case Studies, https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3356581 [dostęp: 24.04.2025].

Leśniak G. (2025), Zetki chcą się realizować w pracy i dobrze zarabiać, https://www.prawo.pl/kadry/zetki-na-rynku-pracy-badanie,532670.html [dostęp: 22.04.2025].

Malińska M. (2013), Prezenteizm – zjawisko nieefektywnej obecności w pracy, „Medycyna Pracy”, t. 64, nr 3, s. 439–445.

Marr B. (2012), Key Performance Indicators: The 75 Measures Every Manager Needs to Know, Zittau: Pearson Financial Times Pub.

Niezgoda Z. (2025), Czym jest retencja pracowników i dlaczego warto ją mierzyć?, https://kadromierz.pl/blog/czym-jest-retencja-pracownikow-i-dlaczego-warto-ja-mierzyc/ [dostęp: 22.04.2025].

Nyk M. (2024), Decyzje przedsiębiorcze z wykorzystaniem metod ilościowych, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

O’Reilly L. (2024), Measuring and improving employer branding through surveys and feedback, https://www.employer-branding-trends.com/blog/measuring-and-improving-employer-branding-through-surveys-and-feedback?utm_source=chatgpt.com [dostęp: 22.04.2025].

Phillips J.J., Phillips P.P. (2016), Handbook of Training Evaluation and Measurement Methods, London: Routledge.

Qin Ch., Zhang L., Cheng Y., Zha R., Shen D., Zhang Q., Chen X., Sun Y., Zhu Ch., Zhu H., Xiong H. (2023), A Comprehensive Survey of Artificial Intelligence Techniques for Talent Analytics, https://arxiv.org/pdf/2307.03195 [dostęp: 17.04.2025].

Raport The 2016 Deloitte Millennial Survey (2016), https://www.canada.ca/content/dam/canada/employment-social-development/migration/documents/content/dam/Deloitte/global/Documents/About-Deloitte/gx-millenial-survey-2016-exec-summary.pdf [dostęp: 18.04.2025].

Rink L., Meijdam J., Graus D. (2024), Aspect-Based Sentiment Analysis for Open-Ended HR Survey Responses, https://arxiv.org/pdf/2402.04812 [dostęp: 22.04.2025].

Robak E. (2013), Satysfakcja z pracy i jej wpływ na zachowania pracownicze, „Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie”, nr 9, s. 73–83.

Sak-Skowron M., Skowron Ł. (2017), Determinanty satysfakcji z pracy – studium teoretyczne, „Marketing i Zarządzanie”, nr 2, s. 243–253.

Stewart W.F., Ricci J.A., Chee E., Morganstein D. (2003), Lost productive time and cost due to common pain conditions in the U.S. workforce, „Journal of the American Medical Association”, vol. 290(18), s. 2443–2454.

Sullivan J. (2022), Measuring Quality of Hire – The Ultimate Recruiting Metric, https://drjohnsullivan.com/wp-content/uploads/2007/11/quality-of-hire_whitepaper.pdf?utm_source=chatgpt.com [dostęp: 18.04.2023].

The move to mandatory reporting. Survey of Sustainability Reporting 2024 (2024), https://assets.kpmg.com/content/dam/kpmgsites/xx/pdf/2024/11/the-move-to-mandatory-reporting-web-copy.pdf.coredownload.inline.pdf [dostęp: 22.04.2025].

Tomczak M., Krawczyk-Bryłka B. (2017), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Wybrane aspekty, Warszawa: Difin.

Trivedi A. (2015), HR Metrics: A Benchmark Towards Effectiveness, „International Journal of Recent Scientific Research”, vol. 6(7), s. 5215–5218.

Ulrich D., Brockbank W., Johnson D., Sandholtz K., Younger J. (2008), HR Competencies: Mastery at the Intersection of People and Business, Alexandria: Society for Human Resource Management.

Van Vulpen E. (2021), Employee Retention Rate: All You Need to Know, https://www.aihr.com/blog/employee-retention-rate/?utm_source=chatgpt.com [dostęp: 22.04.2025].

Walasik M., Mizerska P. (2023), Pomiar efektywności działań marketingowych na przykładzie organizacji badawczej w Polsce, „Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów”, z. 188, s. 83–100.

Zhao D. (2021), Glassdoor Workplace Trends for 2022, https://www.glassdoor.com/blog/2022-workplace-trends/ [dostęp: 22.04.2025].

Pobrania

Opublikowane

2025-10-29

Oświadczenie o dostępności danych

Opracowanie ma charakter analizy literaturowej dostępnych materiałów: książek, artykułów, publikacji w mediach branżowych oraz raportów. 

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Mierzenie efektywności działów HR. Rozwiązania dla wszystkich czy tylko dla wybranych?. (2025). Zarządzanie Innowacyjne W Gospodarce I Biznesie , 2/41, 81-101. https://doi.org/10.25312/ziwgib.825

Podobne artykuły

1-10 z 240

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.