Umiejętności coachingowe edukatorów osób dorosłych

Autor

  • Andrzej Zbonikowski Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi Autor
  • Kamila Witerska Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi Autor
  • Kamila Lasocińska Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/2391-5129.23/2016_57-73

Słowa kluczowe:

kompetencje kluczowe, umiejętności coachingowe, edukacja dorosłych

Abstrakt

W artykule przedstawiono badania prowadzone w ramach projektu europejskiego Coach4You – COACH4U, realizowanego w latach 2014–2015 przez konsorcjum sześciu krajów europejskich: Szwecji, Polski, Bułgarii, Cypru, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. Badana grupa składała się z 136 osób (81 kobiet, 55 mężczyzn): nauczycieli, edukatorów, trenerów. Przedmiotem badań były umiejętności coachingowe niezbędne do efektywnej pracy z dorosłymi uczniami, oparte na kompetencjach kluczowymi ICF; badane umiejętności określono jako: pełny udział w interakcji i zdolność skupienia się na drugiej osobie; odnoszenie się do zasobów osób uczących się; umiejętności komunikacyjne; kreatywność – elastyczność myślenia, otwartość; stosowanie metod i narzędzi coachingowych; konstruktywne mierzenie się z wyzwaniami. Badanie wykazało, iż poziom umiejętności coachingowych plasuje się u nauczycieli na średnim poziomie, co implikuje potrzebę doskonalenia w tym obszarze. Szczególnie duże potrzeby szkoleniowe zostały zidentyfikowane w następujących obszarach: umiejętności komunikacyjne, kreatywność (elastyczność myślenia, otwartości) oraz wykorzystanie metod i narzędzi coachingowych. Porównanie z przedstawicieli poszczególnych krajów wskazało na najwyższy poziom kompetencji u osób z Wielkiej Brytanii, a najniższy (i tym samym, najwyższą potrzebę szkoleniową) u badanych z Cypru.

Biogramy autorów

  • Andrzej Zbonikowski - Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
    Doktor – Katedra Psychologii.
  • Kamila Witerska - Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi

    Doktor – Katedra Pedagogiki Twórczości.



  • Kamila Lasocińska - Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi

    Doktor – Katedra Pedagogiki Twórczości.



Bibliografia

ICF Core Competencies, https://coachfederation.org/files/FileDownloads/CoreCompetencies.pdf, accessed on: 25.07.2016.

Jatkauskiene B., Jatkauskas E., Jovarauskaite A. (2008), Coaching and its application opportunities in the sphere of adult education, “Teacher Education”, 11(2).

Łaguna M. (2004), Szkolenia, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Law H., Ireland S., Hussain Z. (2010), Psychologia coachingu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Marciniak Ł. T. (2009), Pojęcia i odmiany coachingu, [in:] M. Sidor-Rządkowska (ed.), Coaching. Teoria, praktyka, studia przypadków, Wolters Kluwer, Kraków.

Moen F., Allgood E. (2009), Coaching and the effect on self-efficacy, “Organization Development Journal”, 27(4).

Opublikowane

2024-06-24

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Umiejętności coachingowe edukatorów osób dorosłych. (2024). Zarządzanie Innowacyjne W Gospodarce I Biznesie , 2/23, 57-73. https://doi.org/10.25312/2391-5129.23/2016_57-73

Podobne artykuły

21-30 z 57

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.