Profilaktyka a bezpieczeństwo szkolne. Zarys problematyki

Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/2391-5129.27/2018_07js

Słowa kluczowe:

profilaktyka, zagrożenia, działania profilaktyczne, bezpieczeństwo szkolne

Abstrakt

Obecne uznanie koncepcji i przedmiotu profilaktyki bezpieczeństwa szkolnego oraz prewencji szkolnej jest niewątpliwie następstwem modelu paradygmatu zarządzania szkołą, w którym często nie uwzględnia się koncepcji korzystania z wiedzy w tej dziedzinie. Dlatego zaleca się przyjęcie takiej formuły, że bezpieczeństwo w szkole jest koniecznością opartą na wiedzy profilaktycznej jako części sprawdzonych teorii i poglądów, koncepcji i strategii oraz sygnałów ostrzegawczych o aktualnym stanie szkoły. Zatem z punktu widzenia każdej koncepcji systemu bezpieczeństwa szkolnego należy w nich określać realne środki wychowawcze i prawne minimalizowania występujących zagrożeń, trudności także w ochronie egzystencjalnej uczestników środowiska szkolnego, słuszność i trafność przyjmowanych zasad polityki oświatowej i przygotowanie zawodowe kadry nauczycielskiej.

Biogram autora

  • Jolanta Skubisz - Wyższa Szkoła Menadżerska w Warszawie

     Dr Jolanta Skubisz – adiunkt w Wyższej Szkole Menedżerskiej w Warszawie. 

Bibliografia

Borucka A. (2014), ABC szkolnej profilaktyki zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży,

Bruno F. (1996), Zapobieganie, [w:] Kompendium wiedzy o profilaktyce, Nauka profilaktyce, Wydawnictwo Biuro ds. Narkomanii, t. 1, Warszawa.

Czarnecka A. (2015), Redefinicja społecznej funkcji profilaktyki, „Profilaktyka Społeczna i Resocjalizacja”, nr 25.

Deptuła M. (2006), Diagnostyka i profilaktyka w teorii i praktyce pedagogicznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz.

Doroszewski W. (1965), Słownik języka polskiego, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa.

Doroszewski W. (1968), Słownik języka polskiego, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa.

Dziewiecki M. (1995), Profilaktyka integralna w szkole, „Świat Problemów”, nr 1.

Encyklopedia PWN (2007), Wydawnictwo Naukowe PWN, Kraków.

Galarowicz J. (1992), Na ścieżkach prawdy: wprowadzenie do filozofii, Wydawnictwo Naukowe PAT, Kraków.

Jundziłł E. (2003), Potrzeby psychiczne dzieci i młodzieży. Diagnoza – zaspokojenie, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.

Kalinowski M. (1986), Z praktyki i teorii pracy profilaktycznej w środowisku wychowawczym, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa.

Kania S. (2014a), Działalność szkoły wyższej jako element oddziaływań w profilaktyce w obszarze mezoprofilaktyki, [w:] M. Duczmal (red.), Wyzwania wobec szkolnictwa wyższego w zmieniającej się Europie, Wydawnictwo Instytutu Śląskiego, Opole.

Kania S. (2014b), Innowacje pedagogiczne – potrzeba profilaktyki społecznej w szkole wyższej [w:] W. Duczmal, J. Żurawska (red.), Nietechnologiczne innowacje w teorii i praktyce, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogiki Specjalnej, Opole.

Kloska G. (1982), Pojęcie, teoria i badania wartości w naukach społecznych, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.

Konopczyński M.J. (2014), Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę działań kreujących, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków–Warszawa.

Kuberska-Gaca K., Gaca A. (1986), Profilaktyka niedostosowania społecznego w szkole, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.

Lewicka-Zelent A. (2014), Klimat szkoły w kontekście poczucia bezpieczeństwa uczniów, [w:] L. Buller (red.), Socjotechniczne aspekty bezpieczeństwa w szkole, Wydawnictwo Polskie Towarzystwo Socjologiczne, Warszawa.

Lipkowski O. (1980), Resocjalizacja, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.

Łobocki M. (2004), w Wybrane problemy wychowania, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.

Macander D. (2015), Profilaktyki uzależnień w szkole, e-poradnik, Wydawnictwo Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa.

Mellibruda J. i in. (1997), Profilaktyka problemowa, „Remedium”, nr 5.

Michałowski S. (1993), Pedagogika wartości, Wydawnictwo Debit, Bielsko-Biała.

Nowotniak J. (2014), Szkoła jako „miejsce” w kontekście odpowiedzialności nauczycieli za przestrzeń edukacyjną, [w:] G. Mazurkiewicz (red.), Edukacja jako odpowiedź: odpowiedzialni nauczyciele w zmieniającym się świecie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

O’Moore M., Minton S.J. (2016), Przemoc w szkole, Program zapobiegania i zwalczania przemocy dla dyrektorów szkół, nauczycieli i rodziców, tytuł oryginalny: Dealing with Bullying in Schools. A Training Manual for Teachers, Parents and Other Professionals, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa.

Ostaszewski K. (2003), Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.

Ostaszewski K. (2005), Nowe definicje poziomów profilaktyki, „Remedium”, nr 7–8.

Ostaszewski K. (2006), Profilaktyka pozytywna, „Świat Problemów”, nr 3.

Ostaszewski K. (2016), Kształtowanie kultury szkoły sprzyjającej zdrowi i bezpieczeństwu, [w:] Standardy profilaktyki, Wydawnictwo Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii, Warszawa.

Przewłocka J. (2015), Klimat szkoły i jego znaczenie dla funkcjonowania uczniów w szkole. Raport o stanie badań, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.

Pszczółkowski T. (1982), Zasady sprawnego działania. Wstęp do prakseologii, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa.

Pytka L. (1979), Diagnoza nieprzystosowania społecznego, „Problemy Opiekuńczo-‑Wychowawcze”, nr 9.

Regulska R. (2014), Zagrożone poczucie bezpieczeństwa uczniów a zjawisko fobii szkolnej, [w:] L. Buller (red.), Socjotechniczne aspekty bezpieczeństwa w szkole, Wydawnictwo Polskie Towarzystwo Socjologiczne, Warszawa.

Słownik języka polskiego (2007), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Słownik wyrazów obcych (1977), Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.

Słownik wyrazów obcych (1980), Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.

Szumiec M. (2013), Samopoczucie i bezpieczeństwo uczniów w szkole – efekt wdrażania programów naprawczych, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, Studia de Securitate et Educatione Civili III”.

Szymańska J., Zamecka J. (2002), Przegląd koncepcji i poglądów na temat profilaktyki, [w:] G. Świątkiewicz (red.), Profilaktyka w środowisku lokalnym, Wydawnictwo Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii, Warszawa.

Śliwa S. (2015), Profilaktyka pedagogiczna, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Administracji, Opole.

Szpringer M. (2001), Szkolna profilaktyka zachowań patologicznych dzieci i młodzieży, Wydawnictwo „Jedność”, Kielce.

Winiarski J. (2014), Zdrowie i bezpieczeństwo uczniów, „Wychowawca”, nr 2.

Wojnarowska B. (2008), Edukacja zdrowotna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Ziarko J. (2010), Zarządzanie wiedzą o zagrożeniach w rozwiązywaniu jednostkowych i grupowych problemów bezpieczeństwa, [w:] M. Włodarczyk, A. Marjańska (red.), Bezpieczeństwo i zarządzanie kryzysowe – uwarunkowania XXI wieku. Współczesne aspekty zarządzania bezpieczeństwem, Wydawnictwo Społecznej Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania, Łódź.

Ziarko J. (2011), Zarządzanie wiedzą o zagrożeniach i bezpieczeństwie uczniów w rozwijaniu szkolnych systemów bezpieczeństwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Zięba B.A. (2013), Wychowanie do wartości jako jedno z działań w obszarze profilaktyki społecznej, [w:] M. Lukac (ed.), Edukacia chloveka – problemy a vyzvy pre 21. Storochie, Preshov.

Pobrania

Opublikowane

2024-06-24

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Profilaktyka a bezpieczeństwo szkolne. Zarys problematyki. (2024). Zarządzanie Innowacyjne W Gospodarce I Biznesie , 2/27, 89-104. https://doi.org/10.25312/2391-5129.27/2018_07js

Inne teksty tego samego autora

Podobne artykuły

51-60 z 116

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.