Motywacja jako forma zarządzania kapitałem ludzkim w nowoczesnej organizacji
DOI:
https://doi.org/2391-5129.31/2020_01acljwSłowa kluczowe:
motywacja, zarządzanie, kapitał ludzki, organizacjaAbstrakt
Motywowanie pracowników jest jedną z fundamentalnych funkcji efektywnego zarządzania kapitałem ludzkim w każdej organizacji i obecnie jest warunkiem sukcesu przedsiębiorstwa, a jakość potencjału ludzkiego to podstawowy czynnik decydujący o pozycji na rynku. Niewątpliwie właściwy i skuteczny system motywacyjny to dobra inwestycja, ponieważ praca odpowiednio zmotywowanego pracownika staje się bardziej efektywna, co ma wpływ na wynik finansowy przedsiębiorstwa. Celem artykułu jest przedstawienie istoty, narzędzi i systemów oraz roli motywacji w procesie zarządzania kapitałem ludzkim w nowoczesnej organizacji.
Bibliografia
Adamiec M., Kożusznik B. (2010), Zarządzanie zasobami ludzkimi, AKA-DE, Kraków.
Armstrong M. (2007), Jak być lepszym menedżerem, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa.
Bartkowiak G. (2009), Człowiek w pracy. Od stresu do sukcesu, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Borkowska S. (1985), System motywowania w przedsiębiorstwie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Burakowski K. (2005), Komunikacja międzyludzka, Wydawnictwo AON, Warszawa.
Czermiński J. (2012), Systemy wspomagania decyzji w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Dom Organizatora TNOiK, Toruń–Gdańsk.
Dana D. (1993), Rozwiązywanie konfliktów, PWN, Warszawa.
Filipowicz G. (2004), Zarządzanie kompetencjami zawodowymi, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Foster J.J. (2003), Motywacja w miejscu pracy, [w:] N. Chmiel (red.), Psychologia pracy i organizacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Gick A., Tarczyńska M. (1999), Motywowanie pracowników. Systemy – techniki – praktyka, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Głodowski W. (2001), Komunikowanie interpersonalne, Hansa Communication, Warszawa.
Graszyński L.A. (2000), Kwestionariusze w socjologii: budowa narzędzi do badań surveyowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
Griffin R.W. (2009), Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Jasiński Z. (2009), Motywowanie w przedsiębiorstwie, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa.
Jędrzejczak J. (2010), Budowa i zarządzanie systemami wynagrodzeń, IPK, Gdańsk.
Kabaj M. (2009), Partycypacyjny system wynagrodzeń, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa.
Kamińska B., Kamiński M. (2011), Materialne i niematerialne narzędzia motywowania pracowników, Wydawnictwo Społecznej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania w Łodzi, Łódź.
Karaś R. (2003), Teorie motywacji w zarządzaniu, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
Kopertyńska M.W. (2009), Motywowanie pracowników, Wydawnictwo Placet, Warszawa.
Kostera M. (2010), Zarządzanie personelem, PWN, Warszawa.
Kozioł L. (2009), Motywacja w pracy, PWN, Warszawa.
Kozioł L., Piechnik-Kurdziel A., Kopeć J. (2000), Zarządzanie zasobami ludzkimi w firmie. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Biblioteczka Wydawcza, Warszawa.
Kożuch B. (2009), Podstawy zarządzania, Wydawnictwo WSE, Białystok.
Kuc B.R., Żemigała M. (2010), Menedżer nowych czasów. Najlepsze metody i narzędzia zarządzania, One Press, Gliwice.
Lokaty bankowe, Wiedzainfo.pl, http://www.wiedzainfo.pl [dostęp: 24.05.2021].
Łobocki M. (2000), Metody i techniki badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Mastenbroek W. (1996), Negocjacje, PWN, Warszawa.
Mitroff J., Pearson Ch. (1998), Zarządzanie sytuacją kryzysową, PWN, Warszawa.
Nieckarz Z. (2011), Psychologia motywacji w organizacji, Wydawnictwo Difin, Warszawa.
Niedbała B (2008), Controlling w przedsiębiorstwie zarządzanym przez projekty, Wolters Kluwer Polska, Kraków.
Nowak S. (2011), Metodologia badań socjologicznych. Zagadnienia ogólne, PWN, Kraków.
Penc J. (1998), Motywowanie w zarządzaniu, Profesjonalna Szkoła Biznesu, Kraków.
Pietroń-Pyszczek A. (2007), Motywowanie pracowników. Wskazówki dla menedżerów, Wydawnictwo Marina, Wrocław.
Pilch T. (2006), Zasady badań pedagogicznych, PWN, Warszawa.
Piwowarczyk J. (2004), Partycypacja w zarządzaniu a motywowanie pracowników, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
Robbins S.P. (1998), Zachowania w organizacji, PWN, Warszawa.
Rummel-Syska Z. (1990), Konflikty organizacyjne – ujęcie mikrospołeczne, PWN, Warszawa.
Rybak M. (2013), Kapitał ludzki a konkurencyjność przedsiębiorstw, Poltext, Warszawa.
Rychlak M., Stawarz M. (b.r.), Dwuczynnikowa teoria Herzberga, Encyklopedia Zarządzania, http://mfiles.pl/pl/index.php/Dwuczynnikowa_teoria_Herzberga [dostęp: 25.05.2021].
Serwis polskich importerów, http://www.exporter.pl [dostęp: 24.05.2021].
Stoner J.A.F., Freeman R., Gilbert D.R (2011), Kierowanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Stoner J.A.F., Wankel Ch. (1994), Kierowanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Szałkowski A. (2002), Rozwój personelu, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie.
Sztumski J. (2001), Wstęp do metod i technik badań społecznych, Wydawnictwo „Śląsk”, Katowice.
Wachowiak P. (2002), Profesjonalny menedżer – umiejętność pełnienia ról kierowniczych, Wydawnictwo Difin, Warszawa.
Zakrzewska-Bielawska A. (2009), Strategie dywersyfikacji dużych przedsiębiorstw produkcyjnych, [w:] J. Szabłowski (red.), Zmiany w strategiach zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania w Białymstoku, Białystok.
Zieleniewski J. (2001), Organizacja zespołów ludzkich. Wstęp do teorii organizacji i kierowania, PWN, Warszawa.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.