The competencies model of a modern manager based on the example of an organisation from the HORECA industry. Selected issues

Authors

  • Przemysław Ławrynowicz Warsaw University of Technology Author

DOI:

https://doi.org/10.25312/2391-5129.26/2018_43-55

Keywords:

competencies model, competencies management, competencies gaps, role and function of the manager

Abstract

Contemporary management requires particular skills from managers which should include, in addition to knowledge and experience, numerous social competencies. Regardless of where and how we manage, processes of management will always concern the person to person relationship. Therefore, it is important to know the expected and actual personality traits of managerial staff in a modern organisation. This information helps one to identify competencies gaps. By minimising or even eliminating these gaps, management efficiency can be increased. The aim of this article is to analyse the competencies model of a modern manager and to present the results of research on the actual level of competence using the example of the chef in the Warsaw restaurant Akademia.

Author Biography

  • Przemysław Ławrynowicz, Warsaw University of Technology

    M.A., PhD student and teaching employee of the Faculty of Management.

References

Adamiec M., Kożusznik B. (2000), Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wydawnictwo Akade, Kraków

Bogdanienko J. (2005), Zarys koncepcji, metod i problemów zarządzania, Dom Organizatora, Toruń.

Czapla T.P. (2010), Zintegrowany model kompetencyjny, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica”, nr 234.

Gros U. (2003), Zachowania organizacyjne w teorii i praktyce zarządzania, PWN, Warszawa.

Jemielniak D., Latusek D. (2005), Zarządzanie. Teoria i praktyka od podstaw, WSPiZ, Warszawa

Koźmiński A.K. (2004), Zarządzanie w warunkach niepewności, PWN, Warszawa.

Kożuch B., Kożuch A. (2008), Podstawy organizacji i zarządzania, TNWZ, Kraków.

Lachiewicz S., Walecka A. (2012), Role i kompetencje menedżerskie, [w:] A. Zakrzewska-Bielawska (red.), Podstawy zarządzania, Wolters Kluwer, Warszawa.

Moczydłowska J. (2008), Zarządzanie kompetencjami zawodowymi a motywowanie pracowników, Difin, Warszawa

Mroziewski M. (2005), Style kierowania i zarządzania, Difin, Warszawa.

Nogalski B. i in. (2002), Zarządzanie organizacjami, Dom Organizatora, Toruń.

Oleksyn T. (2010), Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka, Wolters Kluwer, Warszawa.

Oleksyn T. (2014), Zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji, Wolters Kluwer, Warszawa

Przybysz M. i in. (2014), Przewodnik do zarządzania kompetencjami wraz z narzędziami, Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości S.A., Gdańsk.

Smółka P. (2008), Kompetencje społeczne, Wolters Kluwer, Kraków.

Whiddett S., Hollyforde S. (2003), Modele kompetencyjne w zarządzaniu zasobami ludzkimi, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.

Załoga W. (2013), Model kompetencji menedżera w nowoczesnej organizacji, „Zeszyty Naukowe UPH w Siedlcach”, nr 97.

Downloads

Published

2024-06-24

Issue

Section

Artykuły

How to Cite

The competencies model of a modern manager based on the example of an organisation from the HORECA industry. Selected issues. (2024). Innovative Management in Economy and Business, 1/26, 43-55. https://doi.org/10.25312/2391-5129.26/2018_43-55

Most read articles by the same author(s)

<< < 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 > >> 

Similar Articles

1-10 of 248

You may also start an advanced similarity search for this article.