The competencies model of a modern manager based on the example of an organisation from the HORECA industry. Selected issues
DOI:
https://doi.org/10.25312/2391-5129.26/2018_43-55Keywords:
competencies model, competencies management, competencies gaps, role and function of the managerAbstract
Contemporary management requires particular skills from managers which should include, in addition to knowledge and experience, numerous social competencies. Regardless of where and how we manage, processes of management will always concern the person to person relationship. Therefore, it is important to know the expected and actual personality traits of managerial staff in a modern organisation. This information helps one to identify competencies gaps. By minimising or even eliminating these gaps, management efficiency can be increased. The aim of this article is to analyse the competencies model of a modern manager and to present the results of research on the actual level of competence using the example of the chef in the Warsaw restaurant Akademia.
References
Adamiec M., Kożusznik B. (2000), Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wydawnictwo Akade, Kraków
Bogdanienko J. (2005), Zarys koncepcji, metod i problemów zarządzania, Dom Organizatora, Toruń.
Czapla T.P. (2010), Zintegrowany model kompetencyjny, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica”, nr 234.
Gros U. (2003), Zachowania organizacyjne w teorii i praktyce zarządzania, PWN, Warszawa.
Jemielniak D., Latusek D. (2005), Zarządzanie. Teoria i praktyka od podstaw, WSPiZ, Warszawa
Koźmiński A.K. (2004), Zarządzanie w warunkach niepewności, PWN, Warszawa.
Kożuch B., Kożuch A. (2008), Podstawy organizacji i zarządzania, TNWZ, Kraków.
Lachiewicz S., Walecka A. (2012), Role i kompetencje menedżerskie, [w:] A. Zakrzewska-Bielawska (red.), Podstawy zarządzania, Wolters Kluwer, Warszawa.
Moczydłowska J. (2008), Zarządzanie kompetencjami zawodowymi a motywowanie pracowników, Difin, Warszawa
Mroziewski M. (2005), Style kierowania i zarządzania, Difin, Warszawa.
Nogalski B. i in. (2002), Zarządzanie organizacjami, Dom Organizatora, Toruń.
Oleksyn T. (2010), Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka, Wolters Kluwer, Warszawa.
Oleksyn T. (2014), Zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji, Wolters Kluwer, Warszawa
Przybysz M. i in. (2014), Przewodnik do zarządzania kompetencjami wraz z narzędziami, Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości S.A., Gdańsk.
Smółka P. (2008), Kompetencje społeczne, Wolters Kluwer, Kraków.
Whiddett S., Hollyforde S. (2003), Modele kompetencyjne w zarządzaniu zasobami ludzkimi, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
Załoga W. (2013), Model kompetencji menedżera w nowoczesnej organizacji, „Zeszyty Naukowe UPH w Siedlcach”, nr 97.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.