Model kompetencyjny współczesnego menedżera na przykładzie organizacji z branży HORECA. Wybrane kwestie

Autor

  • Przemysław Ławrynowicz Politechnika Warszawska Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/2391-5129.26/2018_43-55

Słowa kluczowe:

model kompetencyjny, zarządzanie kompetencjami, luki kompetencyjne, rola i funkcje menedżera

Abstrakt

W ubiegłym stuleciu dominował typ kierownika technokraty nastawionego na awans zawodowy i społeczny. Był to tzw. człowiek organizacji, który posiadał zarówno wiedzę techniczną, jak i upór w dążeniu do celu. Współcześnie górę bierze podejście neoliberalne, w którym kierownicy są analitykami skupiającymi się na generowaniu zysków. Stanowią oni grupę ludzi, dla których niezależność i swoboda podejmowania szybkich i trafnych decyzji jest inspiracją do wytężonej pracy. Nieprzewidywalność i zmienność współczesnego rynku sprawia, że w niedalekiej przyszłości będzie rosło zapotrzebowanie na menedżerów-artystów, którzy osiągną sukces zawodowy wskutek połączenia wiedzy z kreatywnością. Menedżerowie jutra zmuszeni będą do przywiązywania olbrzymiej wagi do aspektów etycznych, gdyż niewątpliwie czynnik ten staje się fundamentem w procesie budowania przewagi konkurencyjnej organizacji. Celem artykułu jest analiza modelu kompetencyjnego współczesnego menedżera i zaprezentowanie wyników badań rzeczywistego poziomu kompetencji na szczególnym przykładzie szefa kuchni w warszawskiej restauracji Akademia.

Biogram autora

  • Przemysław Ławrynowicz - Politechnika Warszawska

    Mgr, doktorant i pracownik dydaktyczny Wydziału Zarządzania.

Bibliografia

Adamiec M., Kożusznik B. (2000), Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wydawnictwo Akade, Kraków

Bogdanienko J. (2005), Zarys koncepcji, metod i problemów zarządzania, Dom Organizatora, Toruń.

Czapla T.P. (2010), Zintegrowany model kompetencyjny, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica”, nr 234.

Gros U. (2003), Zachowania organizacyjne w teorii i praktyce zarządzania, PWN, Warszawa.

Jemielniak D., Latusek D. (2005), Zarządzanie. Teoria i praktyka od podstaw, WSPiZ, Warszawa

Koźmiński A.K. (2004), Zarządzanie w warunkach niepewności, PWN, Warszawa.

Kożuch B., Kożuch A. (2008), Podstawy organizacji i zarządzania, TNWZ, Kraków.

Lachiewicz S., Walecka A. (2012), Role i kompetencje menedżerskie, [w:] A. Zakrzewska-Bielawska (red.), Podstawy zarządzania, Wolters Kluwer, Warszawa.

Moczydłowska J. (2008), Zarządzanie kompetencjami zawodowymi a motywowanie pracowników, Difin, Warszawa

Mroziewski M. (2005), Style kierowania i zarządzania, Difin, Warszawa.

Nogalski B. i in. (2002), Zarządzanie organizacjami, Dom Organizatora, Toruń.

Oleksyn T. (2010), Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka, Wolters Kluwer, Warszawa.

Oleksyn T. (2014), Zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji, Wolters Kluwer, Warszawa

Przybysz M. i in. (2014), Przewodnik do zarządzania kompetencjami wraz z narzędziami, Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości S.A., Gdańsk.

Smółka P. (2008), Kompetencje społeczne, Wolters Kluwer, Kraków.

Whiddett S., Hollyforde S. (2003), Modele kompetencyjne w zarządzaniu zasobami ludzkimi, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.

Załoga W. (2013), Model kompetencji menedżera w nowoczesnej organizacji, „Zeszyty Naukowe UPH w Siedlcach”, nr 97.

Pobrania

Opublikowane

2024-06-24

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Model kompetencyjny współczesnego menedżera na przykładzie organizacji z branży HORECA. Wybrane kwestie. (2024). Zarządzanie Innowacyjne W Gospodarce I Biznesie , 1/26, 43-55. https://doi.org/10.25312/2391-5129.26/2018_43-55

Inne teksty tego samego autora

<< < 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 > >> 

Podobne artykuły

1-10 z 175

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.