Creativity as a source of innovativeness in enterprises
DOI:
https://doi.org/10.25312/2391-5129.28/2019_01jsKeywords:
creativity, innovation, human capitalAbstract
Creativity is an important quality in people and organisations. It is the result of different objective and subjective factors. These include the internal/personal determinants of human creativity, as well as external determinants, such as environmental factors, for example, those related to family, education, culture, society, politics, and those related to a working environment in a given enterprise. Therefore, on the one hand, creativity embodies certain personal traits of an individual and, on the other hand, it is also dependant on numerous factors that are external. In this article it is contended that the creativity of an organisation’s people substantially affects its innovativeness − that means, its ability to create, assimilate and implement innovation. The more an enterprise is a creator and not only an assimilator of innovation, the more it is capable of gaining a steady advantage over the competition in the market. This is where the creativity of all participants of an enterprise − that is, employees and owners involved in its functioning − is needed. Apart from their individual predispositions, the creativity of an organisation’s people is based on the particular pro-active culture of the organisation. The ability both to create innovation and to overcome barriers as skilfully and safely as possible is important.
References
Andrzejewska B. (2005), Twórczość jako cel i metoda kształcenia, [in:] K.J. Szmidt (ed.), Trening twórczości w szkole wyższej, Wydawnictwo WSHE w Łodzi, Łódź.
Bal-Woźniak T. (2013), O potrzebie wykorzystywania nowych form koordynacji współpracy w zarządzaniu innowacyjnością, „Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy”, nr 30.
Francik A. (2009), Innowacje jako źródło przedsiębiorczości, [in:] J. Targalski, A. Francik (eds.), Przedsiębiorczość i zarządzanie firmą, C.H. Beck, Warszawa.
Józefowski E. (2017), Wybrane aspekty profesjonalizacji i komercjalizacji kreatywności, [in:] E. Woźnicka, K. Witerska, L. Kuras (eds.), Konceptualizacja profesjonalizacji kreatywności, Wydawnictwo AHE w Łodzi.
Nawrat D. (2013), Kształtowanie kompetencji innowacyjnych w świetle badań biografii menedżerów, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, Vol. 14, No. 4.
Nęcka E. (2001), Psychologia twórczości, GWP, Gdańsk.
Okraj Z. (2013), Twórczy nauczyciel wczesnej edukacji – cechy i zachowania, [in:] Kompetentny nauczyciel wczesnej edukacji, Wydawnictwo UJK w Kielcach, Kielce.
Poskrobko B. (2015), Kreatywność pracowników jako narzędzie kształtowania zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstwa, „Academic Works of EU in Wrocław, No. 376.
Sokołowski J. (2018), Kapitał intelektualny a innowacyjność przedsiębiorstwa, „Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie, No. 2(27).
Szczepańska-Woszczyna K. (2016), Kompetencje menedżerskie w kontekście innowacyjności przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa.
Szmidt K.J. (2010), ABC kreatywności, Difin, Warszawa.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.