Dilemmas and challenges of contemporary risk knowledge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25312/2391-5129.30/2020_04jsk

Keywords:

preventive knowledge, evil, preventive space, virtual space

Abstract

A school must know – in the face of the crisis (collapse) of the modern model of education, a new process of creating knowledge in order to improve the quality or even change the entire educational and risk-management process. Modern communication technologies largely shape the behaviour and expectations of young people, as well as skills related to access, mastery, use, creation and communication of information. Therefore, it is undisputed that the proper use of not only classroom information and communication technologies during classes inspire students to think, create and solve problems in a new, non-standard and innovative way. The question arises – how to use knowledge about school risks in activities that help students at risk? Where should knowledge about risk be placed in this virtual world? How is risk e-knowledge is related to the dilemma of new technological and information challenges? At the same time, it should be emphasized that at present there are two risk models in the school space – a traditional model of risk management measures and an e-learning risk-management model. It is therefore a kind of risk-management hybridity.

Author Biography

  • Jolanta Skubisz, University of Humanities and Economics in Łódź

    assistant professor at the Department of Pedagogy at the Faculty of Pedagogy and Psychology of the University of Humanities and Economics in Łódź.

     

References

Comité Européen de Normalisation (CEN), 2004. European guide to good practice in Knowledge Management – Part 5: KM Terminology.

Gaś Z.B. (1993), Profilaktyka uzależnień, WSiP, Warszawa.

Gasparski W. (2008), Dlaczego ludzie tak działają, jak działają oraz jak działać powinni, „Master of Business Administration”, nr 1.

Gibson W. (1984), Neuromancer, Ace Books, New York.

Głowacki P. (2009), Nauczanie hybrydowe – koncepcje i rozwiązania, „Pomiary – Automatyka – Kontrola”, vol. 55, nr 7.

Gogacz M. (1969a), Istnieć i poznawać. Notatnik błędów filozoficznych i trudności z kręgu klasycznie pojętej filozofii, Akademia Teologii Katolickiej, Warszawa.

Gogacz M. (1969b), Obrona intelektu, edycja internetowa wg wydania pierwszego, Akademia Teologii Katolickiej, Warszawa.

Gogacz M. (1985), Szkice o kulturze, edycja internetowa wydania pierwszego, Akademia Teologii Katolickiej, Kraków–Warszawa/Struga.

Klimczok M. (2012), Zarządzanie wiedzą – współczesna koncepcja zarządzania przedsiębiorstwem, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie”, nr 2.

Łażewska D. (2014), Profilaktyczny potencjał filozofii, [w:] U. Szuścik, J. Skibska, E. Kochanowska (red.), Profilaktyka, diagnoza i terapia w teorii i profilaktyce edukacyjnej, Libron – Filip Lohner, Kraków

Mendeluk P. (2018), Trzy koncepcje zła w myśli filozoficznej oraz religijnej, „Studia z Historii Filozofii”, nr 4(9).

Sikorski W. (2013), Proksemika klasy szkolnej – ukryty wymiar edukacji, „Edukacja”, nr 3/123.

Skarga B. (2005), Kwintet metafizyczny, Universitas, Kraków.

Skrzypek A. (2013), Przesłanki kierowania wiedzy w organizacji w świetle wyników badań, „Zeszyty Naukowe”, nr 99.

Skubisz J. (2019a), O profilaktyce na rzecz bezpieczeństwa szkolnego. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Menedżerskiej w Warszawie, Warszawa.

Skubisz J. (2019b), Dialog w profilaktyce szkolnej, [w:] J. Gara, D. Jankowska, E. Zawadzka (red.), Pedagogika dialogu. Pomiędzy w intersubiektywnej przestrzeni edukacji, APS, Warszawa.

Skubisz J. (2019c), O idei współczesnej solidarności imigracyjno-uchodźczej w Polsce – próba analizy, [w:] E. Grudziewska, M. Mikołajczyk, J. Zozula (red.), Pomoc społeczna i praca socjalna, APS, Warszawa.

Skubisz J. (2020), Bezpieczeństwo w szkole przyszłości – wizja zmian współczesnej rzeczywistości edukacyjnej w Polsce, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis”, „Studia de Securitate”, nr 10(1).

Soćko-Mucha A. (2014), Horyzont zła. Między filozofią, psychologią a językiem codziennym, „The Polish Journal of the Arts and Culture”, nr 11(3).

Stachewicz K. (2007), Wokół filozoficznych zmagań ze złem, „Miesięcznik Znak”, nr 629.

van Inwagen P. (2006), Problem zła, „Znak”, nr 9.

Wyrębek H. (2013), Zarządzanie wiedzą w organizacjach zhierarchizowanych, „Zeszyty Naukowe”, seria Administracja i Zarządzanie, nr 96.

Ziarko J. (2011), Zarządzanie wiedzą o zagrożeniach i bezpieczeństwie uczniów w rozwijaniu szkolnych systemów bezpieczeństwa, Uniwersytet Jagielloński, Kraków.

Downloads

Published

2024-06-24

Issue

Section

Artykuły

How to Cite

Dilemmas and challenges of contemporary risk knowledge. (2024). Innovative Management in Economy and Business, 1/30, 71-85. https://doi.org/10.25312/2391-5129.30/2020_04jsk

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1-10 of 74

You may also start an advanced similarity search for this article.