EU educational programs available to Polish students
DOI:
https://doi.org/10.25312/2391-5129.35/2022_01zsKeywords:
EU educational programmes, differences in the level of education, improving students’ professional qualificationAbstract
The European Union, recognizing the sovereignty of Member States in the field of school education systems, has developed a number of joint programs aimed at the systematic improvement of people’s knowledge and qualifications. These programs include the leading program called “Lifelong learning” and its manifestation in the form of the Comenius, Erasmus, Leonardo da Vinci and Grundtvig schemes. The aim of this article is to outline youth policy in the EU and to discuss selected educational programs available to Polish students. The summary indicates the need and usefulness of systematizing and gathering knowledge about educational programs. This article reviews relevant scholarly literature and information from websites.
References
Chmielnicka E. (2000), Korzyści i koszty związane z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej w sferze szkolnictwa wyższego, CASE, Warszawa.
European Education and Culture Executive Agency, https://www.eacea.ec.europa.eu/index_pl [dostęp: 20.11.2022].
Program Grundtvig (2012), https://zielonalinia.gov.pl/-/program-grundtvig-43076 [dostęp: 10.03.2023].
Socrates.org.pl, www.socrates.org.pl [dostęp: 6.10.2018].
Grzybowski P. (2007), Edukacja europejska – od wielokulturowości ku międzykulturowości, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Mirowska-Łoskot U. (2014), Jak uczyć się za granicą dzięki programowi „Erasmus+”, „Dziennik Gazeta Prawna”, 21.01.
Mirowska-Łoskot U. (2015a), Jak wziąć udział w programie „Erasmus+”, „Dziennik Gazeta Prawna”, 29.10.
Mirowska-Łoskot U (2015b), Na jakich zasadach cudzoziemiec podejmie naukę na polskiej uczelni, „Dziennik Gazeta Prawna”, 15.09.
Osiecki A. (2013), Bruksela dołoży do nauki biznesu za granicą, „Rzeczpospolita”, 6.05.
Polityka edukacyjna i programy edukacyjne Unii Europejskiej (2003), Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, Warszawa.
Rabczuk W. (2007), Europejskie spektrum edukacji – program Erasmus, [w:] S. Szczurowska, M. Łopociński (red.), Europejski wymiar edukacji w świetle projektu OBSER – Erasmus, Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Warszawa.
Raport o szkolnictwie wyższym. Diagnoza stanu i strategia rozwoju (2003), Biuletyn Biura Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu, Warszawa.
Wittenberg A. (2014), Badanie efektów programu „Erasmus”, „Dziennik Gazeta Prawna”, 25.09.
Wójcik K. (2021), Cudzoziemcy chętnie studiują w Polsce, „Rzeczpospolita”, 15.09. Źródła internetowe Comenius, http://comeniusdwojka.tbg.net.pl/comenius.php [dostęp: 10.03.2023].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.