Zjawisko wykluczenia zawodowego osób g/Głuchych w procesie rekrutacji w Polsce
DOI:
https://doi.org/10.25312/2391-5129.32/2021_06kdSłowa kluczowe:
Głusi, wykluczenie zawodowe, proces rekrutacji, stereotypy, zarządzanie różnorodnościąAbstrakt
Wykluczenie zawodowe dotyka głuchych bez względu na wiek, status majątkowy, poziom wykształcenia czy miejsce zamieszkania. Skala zjawiska wykluczenia zawodowego osób z uszkodzeniem słuchu w Polsce pomimo postępu technologicznego oraz rozwoju w obszarze zarządzania kapitałem ludzkim odbiera możliwość pełnego ich uczestnictwa w życiu społecznym. Gdzie należy szukać przyczyn tego rodzaju marginalizacji? Czy aby respektować prawo człowieka do aktywności zawodowej, potrzeba konwencji? Jeśli tak, to czy odpowiedzialność za realizację przepisów i rekomendacji leży po stronie państwa czy organizacji? Wyobrażenia na temat g/Głuchych oraz dysfunkcji słuchu przez lata zbudowały silne uprzedzenia w świecie słyszących. I chociaż dziś sami zainteresowani wychodzą, żeby manifestować swoją potrzebę aktywności zawodowej, to mimo to w dalszym ciągu pozostają na marginesie procesu rekrutacji.
Bibliografia
„Głuchy pracownik”. Poradnik dla pracodawców, http://dobrekadry.pl/wp-content/uploads/2019/01/KARTA-4_Poradnik-dla-pracodawco%CC%81w.pdf
Biuletyn Informacji Publicznej RPO, Rzecznik Praw Obywatelskich, https://bip.brpo.gov.pl/
Bugajska J., Kapica Ł., Kamińska J., Młyń R., Radosz J., Pawlak A., Skupień A., Hadław A., Żmuda Ł., Sokołowski M., Pora H., Spychała E., Łuczywek S. (2019), Osoba z niepełnosprawnością słuchową w pracy. Poradnik dla pracodawców, https://www.ciop.pl/CIOPPortalWAR/file/88314/Osoba_z_niepelnosprawnoscia_sluchowa_w_pracy-Poradnik_dla_pracodawcow.pdf
Czajkowska-Kisil M., Niepełnosprawność słuchowa jako przesłanka dyskryminacji, V seminarium specjalistyczne pt. „Niepełnosprawność wzrokowa, wzorkowo-słuchowa i niepełnosprawność słuchowa jako przesłanki dyskryminacji w ramach Specjalistycznej Szkoły Facylitacji Społecznej na rzecz Przeciwdziałania Dyskryminacji, https://docplayer.pl/27548-Niepelnosprawnosc-sluchowa-jako-przeslanka-dyskryminacji.html
Domańska L. (2016), Zatrudnienie wspomagane szansą dla osób niepełnosprawnych, „Opuscula Sociologica”, nr 2.
Dudziak K. (2020), Koncepcja zarządzania różnorodnością. Osoby Głuche i słabosłyszące w procesie rekrutacji, Praca dyplomowa, Uniwersytet Jagielloński, Kraków.
Dunaj M. (2014), Osoby głuche na rynku pracy, [w:] M. Świdziński (red.), Sytuacja osób głuchych w Polsce. Raport zespołu ds. g/Głuchych przy Rzeczniku Praw Obywatelskich, Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Warszawa.
Faliszek K. (2008), Partycypacja i wykluczenie w społeczności lokalnej, [w:] K. Wódz, S. Pawlas-Czyż (red.), Praca socjalna wobec nowych obszarów wykluczenia społecznego: modele teoretyczne, potrzeby praktyki, Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, Toruń.
Golinowska S. (red.) (2004), W trosce o pracę. Raport o Rozwoju Społecznym Polska 2004, http://www.unic.un.org.pl/nhdr/nhdr2004/nhdr2004_pl.pdf
Gross-Gołacka E. (2018), Przesłanki do wprowadzania koncepcji zarządzania różnorodnością w polskich organizacjach, „Journal of Modern Science”, No. 36(1).
Keil M., Amershi B., Holmes S., Jablonski H., Lüthi E., Matoba K., Plett A., von Unruh K. (2007), Poradnik szkoleniowy. Zarządzanie różnorodnością, https://www.idm-diversity.org/files/EU0708-TrainingManual-pl.pdf
Klincewicz K. (2016), Zarządzanie, organizacje i organizowanie. Przegląd perspektyw teoretycznych. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych (2018), Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej, https://www.gov.pl/web/rodzina/konwencja-o-prawach-osob-niepelnosprawnych
Kryńska E. (2013), Analiza sytuacji osób niepełnosprawnych w Polsce i Unii Europejskiej. Raport przygotowany w ramach projektu „Zatrudnienie osób niepełnosprawnych – perspektywy wzrostu”, IPiSS, Warszawa.
Kubicki P. (2011), Ubóstwo i wykluczenie społeczne osób starszych, https://www.researchgate.net/publication/236829087_Ubostwo_i_wykluczenie_spoleczne_osob_starszych
Kukla D. (2004), Poradnictwo zawodowe i praca zawodowa jako integralny proces rewalidacji zawodowej osób niepełnosprawnych, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych”, nr 4.
Lipczyński A. (2015), Marginalizacja w Polsce: jej przyczyny i skutki, https://www.pulib.sk
Lodołamacze. Konkurs dla pracodawców wrażliwych społecznie, Polska Organizacja Pracodawców Osób Niepełnosprawnych, http://www.lodolamacze.info.pl
Mrówczyński P. (2012), Zarządzanie różnorodnością wynikiem zmian w zarządzaniu zasobami ludzkimi, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 248.
National activity Report Slovakia anti-discrimination and diversity training (2008), International Society for Diversity Management, https://www.yumpu.com/en/document/read/22497235/pdf-en-idm-international-society-for-diversity-management
Niewiadomska A. (2018), Wykluczenie zawodowe osób starszych w Polsce – próba oceny, „Facta Ficta Journal of Narrative, Theory & Media”, No. 1(1).
Oferta dla pracodawców, Polska Federacja Zatrudnienia Wspomaganego, http://pfzw.pl/oferta-dla-pracodawcow/
Olsen J.E., Martins L.L. (2012), Understanding organizational diversity management programs: A theoretical framework and directions for future research, „Journal of Organizational Behavior”, Vol. 33(8).
Osoby głuche w Polsce 2020. Wyzwania i rekomendacje. Raport Komisji Ekspertów ds. Osób Głuchych (2020), https://www.rpo.gov.pl/sites/default/files/Osoby_Gluche_w_Polsce_2020_Wyzwania_i_Rekomendacje.pdf
Osoby niepełnosprawne na rynku pracy w 2011 r. (2012), Główny Urząd Statystyczny, https://stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/pw_osoby_niepelnosprawne_na_rynku_pracy_w_2011.pdf
Piotrowska D. (2015), Zespoły zróżnicowane pod kątem sprawności, „Personel i Zarządzanie”, z. 4.
Rudnicka E. (2011), Czy Głuchy jest głupi – studium powiązań wyrazów, które uległy rozpodobnieniu semantycznemu, „LingVaria”, nr 2(12).
Skorny Z. (1989), Mechanizmy regulacyjne ludzkiego działania, PWN, Warszawa.
Snapshot dla jednostek publicznych (w tym Jednostek Samorządu Terytorialnego) (2014), http://www.kulturagluchych.pl/photos_cms/PDF/snapshot_3.pdf
Szkoła tolerancji, Centrum Edukacji Obywatelskiej, https://szkolatolerancji.ceo.org.pl/
Świdziński M. (red.) (2014), Sytuacja osób głuchych w Polsce. Raport zespołu ds. g/Głuchych przy Rzeczniku Praw Obywatelskich, https://www.rpo.gov.pl/sites/default/files/Raport_Sytuacja_osob_poz%203_srodki_2%20XII.pdf
Tabin M. (red.) (2005), Słownik socjologii i nauk społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Teper-Solarz Z. (2013), Projekt innowacyjny MIGACZ: szansa na aktywizację zawodową i integrację społeczną niesłyszących?, „Pisma Humanistyczne”, z. 11.
Teper-Solarz Z. (2016), Wzrost mobilności a integracja społeczna i aktywizacja zawodowa osób niesłyszących – za kulisami innowacyjnego projektu testującego PI – MIGACZ wspierającego głuchych w uzyskaniu prawa jazdy, [w:] U. Bartnikowska, A. Żyta, S. Przybyliński (red.), Inkluzja – marginalizacja – wykluczenie jakość życia osób z niepełnosprawnością. Wyzwania współczesności, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.