Kultura Zachodu jako inspiracja nauki o zarządzaniu – analiza przesłanek

Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/ziwgib.820

Słowa kluczowe:

kultura Zachodu, cywilizacja europejska, europocentryzm, system językowy, tekstualizacja

Abstrakt

Autor dokonuje analizy poglądów wybranych myślicieli, reprezentujących różne dziedziny nauki, na temat pojęcia kultura, w szczególności kultura Zachodu. Wśród zaprezentowanych myśli część dotyczy historii tworzenia się kultury świata zachodniego od czasów starożytnej Grecji i Rzymu po dzieje współczesne. Autorzy tych rozważań zwracają uwagę na otwartość społeczności zachodniej, przede wszystkim Europy i Ameryki Północnej, na wartości prezentowane przez innych: zrazu przez sąsiadów, tak jak było to z Rzymianami i Grekami, którzy z czasem inspirowali nie bez wzajemności społeczności narodów romańskich, Germanów, Anglosasów, Słowian, by w końcu zaistnieć na obu półkulach Ziemi.

Inną grupę poglądów stanowią przemyślenia na temat istoty kultury zachodniej, w szczególności utożsamiania się z nią społeczności zachodniej. Niektóre aspekty kultury Zachodu są powiązane z formami jej wyrażania, w szczególności poprzez użycie systemu językowego. Obserwuje się to zwłaszcza na gruncie antropologii, którą niektórzy z myślicieli uważają za najbardziej europejską ze wszystkich nauk. Wprawdzie tekst, niezależnie, czy jest pisany, czy tylko pomyślany, nie jest rzeczywistością, ale ukazuje, jak tę rzeczywistość postrzega mówiący o niej. Wiąże się to również z faktem, że większość współczesnych nauk narodziła się właśnie tu, w Europie. Co prawda niektórzy przedstawiciele kultury Zachodu zdają się zaprzeczać jej wiodącej roli w tworzeniu się współczesnej cywilizacji Ziemskiej, lecz ich argumentacja wydaje się mało przekonująca. Nauka o zarządzaniu i sztuka prowadzenia biznesu opierają się na dorobku intelektualnym, w którym kultura świata zachodniego, kultywując zasadę bazowania na tradycji i otwarciu na innego, rozwija wartości uniwersalne, co sprawia, że tę sferę działań człowieka można nazwać prawdziwie należącą do kultury Zachodu.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Biogram autora

  • Łukasz Fidos - Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi

    Absolwent Wydziału Filologii Polskiej i Słowiańskiej Uniwersytetu Warszawskiego, Podyplomowego Studium Logopedycznego Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, Podyplomowego Studium Rachunkowości Finansowej i Zarządczej Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, certyfikowany księgowy, w latach 1994–2006 doradca podatkowy, doktor nauk humanistycznych w dziedzinie filozofii, finansista z wieloletnim doświadczeniem w firmach audytorskich (między innymi jako ekspert w postępowaniach o podejrzenie popełnienia przestępstwa finansowego), w spółkach prawa handlowego oraz instytucjach finansów publicznych. W okresie sześciu ostatnich lat pracy zawodowej główny księgowy w Ośrodku Przetwarzania Informacji Państwowego Instytutu Badawczego w Warszawie. Obecnie emeryt działający społecznie jako członek zarządu Stowarzyszenia Zwykłego „Aktywny Senior” w Cycowie w powiecie łęczyńskim, prowadzący księgowość Stowarzyszenia. Zainteresowania naukowe: filozofia języka, etyka, filozofia kultury, pogranicza filozofii i neuropsychologii, psychologii osobowości i psychoterapii. Autor artykułów naukowych lub publikowanych referatów konferencyjnych zrazu w zakresie afazjologii, w ostatnich czasach – w zakresie namysłu filozoficznego nad zagadnieniami etyki oraz filozofii kultury i języka.

Bibliografia

Bauman Z. (2000), Ponowoczesność jako źródło cierpień, Warszawa: Wydawnictwo Sic!

Bocheński A. (1972), Dygresje o wyższej i niższej kulturze, Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.

Burszta W.J. (2008), Świat jako więzienie kultury. Pomyślenia, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Chryssides G.D., Kaler J.H. (1999), Wprowadzenie do etyki biznesu, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Chudy W. (2003), Filozofia kłamstwa. Kłamstwo jako fenomen zła w świecie osób i społeczeństw, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Volumen.

Clifford J. (1995), O autorytecie etnograficznym, „Konteksty: polska sztuka ludowa: antropologia kultury, etnografia, sztuka”, t. 49, nr 3–4, s. 230–231.

Duchesne R. (2012), The Uniqueness of Western Civilization, Leiden–Boston: Brill. DOI: https://doi.org/10.1163/ej.9789004192485.i-527

Graeber D. (2011), Debt: the first 5,000 years, Brooklyn–New York: Melville House Publishing.

Hayek F.A. (1983), Knowledge, Evolution and Society, London: Adam Smith Institute.

Horkheimer M., Adorno T.W. (1994), Dialektyka oświecenia, Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.

Klimczak D.P. (2020), Kultura śródziemnomorska jako uniwersalna cywilizacja zachodnia. Dociekania filozoficzno-literackie, „Colloquia Litteraria”, nr 9(2), s. 55–83. DOI: https://doi.org/10.21697/cl.2020.29.2.3

Kochman T. (1981), Black and White Styles In Conflict, Chicago: The University of Chicago Press. DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226112251.001.0001

Kochman T. (1984), The Politics of Politeness: Social Warrants in Mainstream American Public Etiquette, [w:] D. Schiffmin (red.), Georgetown University Round table on Languages and Linguistics, Washington: Georgetown University Press.

Kołakowski L. (1984), Szukanie barbarzyńcy. Złudzenia uniwersalizmu kulturalnego, [w:] tegoż, Czy diabeł może być zbawiony i 27 innych kazań, Londyn: Aneks, s. 7–36.

Koneczny F. (2006), O cywilizację łacińską, Krzeszowice: Dom Wydawniczy „Ostoja”.

Kotarbiński T. (1982), Traktat o dobrej robocie, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk–Łódź: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk.

Krawiec A. (2018), Paul Ricoeur i znaczenie dyskursu muzycznego, „The Polish Journal of Aesthetics”, vol. 50(3), s. 29–43.

Krąpiec M.A. (2006), Człowiek i kultura, Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.

Kwaśniewski J. (2013), Cywilizacja zachodnia: polemika z krytykami Zachodu. Esej o książce Ricardo Duchesne, Jacek Kwaśniewski.

Kwiatkowski S. (2002), Przedsiębiorczość intelektualna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

MacCannell D. (2006), Kultura Biała, [w:] M. Kempy, E. Nowicka (red.), Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. nlb. 381–401.

Nemo Ph. (2006), Co to jest Zachód?, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Ortega y Gasset J. (1927), Notas del vago estío, „El Espectador”, t. 5, s. 32–33.

Polit K. (2005), Kryzys cywilizacji Zachodu w myśli José Ortegi y Gasseta, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Ricoeur P. (1984), Model tekstu: działanie znaczące rozumiane jako tekst, „Pamiętnik Literacki”, z. 2, s. 329–354.

Ricoeur P. (1989), Język, tekst interpretacja, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Ricoeur P. (2005), O sobie samym jako innym, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Rozbicki B. (2011), Upadek cogito, „Czasopismo Filozoficzne”, nr 7.

Scruton R. (2012), Pożytki z pesymizmu i niebezpieczeństwa fałszywej nadziei, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Simmel G. (2007), Filozofia kultury. Wybór esejów, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Smolski R., Stadtmuller E.H., Smolski M. (red.) (2006), Słownik encyklopedyczny „Edukacja Obywatelska”, Wrocław: Wydawnictwo Europa.

Szymczak M. (red. nauk.) (1978), Słownik języka polskiego, Warszawa: PWN.

Toynbee A. (1947), Civilization on Trial, New York: Oxford University Press.

Von Mises L. (1949), Human Action: A Treatise on Economics, London: W. Hodge & Co.

Pobrania

Opublikowane

2025-10-29

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Kultura Zachodu jako inspiracja nauki o zarządzaniu – analiza przesłanek. (2025). Zarządzanie Innowacyjne W Gospodarce I Biznesie , 2/41, 11-34. https://doi.org/10.25312/ziwgib.820

Podobne artykuły

1-10 z 133

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.