Jakość inna niż dobry towar – namysł filozoficzny

Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/2391-5129.27/2018_04lf

Słowa kluczowe:

blefowanie, implikatura konwersacyjna, kłamstwo, oszustwo, relewancja

Abstrakt

Pojęcie jakości w teorii zarządzania kojarzone jest z najczęściej z produktem wprowadzanym przez firmę. Menedżerowie rzadziej myślą o jakości rozumianej szerzej, np. jako obowiązującej w organizacji filozofii działania zgodnego z zasadami etycznymi. Namysł filozoficzny nie jest metodą powszechną w naukach empirycznych czy analizach statystycznych. Stanowi specyficzną metodę w filozofii, w której należy zadawać pytania i szukać odpowiedzi w swoich obserwacjach, wiedzy, własnych analizach, ale przede wszystkim – w pracach innych filozofów. Autor dzieli się swoimi refleksjami inspirowanymi ekspertyzami prawno-finansowymi, dotyczącymi przestępstw przeciwko wiarygodności dokumentacji księgowej. Uważa, że dokumentacja księgowa jest tekstem ujętym w języku naturalnym, który należy analizować w świetle pragmatyki językowej. Oznacza to, że dokument księgowy może być rozumiany dosłownie lub zgodnie z doświadczeniem życiowym, zawodowym, intuicją odbiorcy.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Biogram autora

  • Łukasz Fidos - Uniwersytet Marii Cure Skłodowskiej w Lublinie

    Dr Łukasz Fidos – dr nauk humanistycznych w dziedzinie filozofii. Autor rozprawy doktorskiej Kłamstwo jako element współczesnej rzeczywistości kultury Zachodu, obronionej 28 listopada 2017 r. na Wydziale Filozofii i Socjologii UMCS w Lublinie.

Bibliografia

Althoff F. (2005), Business Bluffing Reconsidered, „Journal of Business Ethics”, no. 45.

Austin J.L. (1993), Jak działać słowami, [w:] Mówienie i poznawanie. Rozprawy i wykłady filozoficzne, przeł. B. Chwedończuk, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Berne E. (2004), W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Carr A. (1999), Czy blefowanie w biznesie jest etyczne?, [w:] G.D. Chryssides, J.H. Kaler, Wprowadzenie do etyki biznesu, przeł. H. Simbierowicz, Z. Wiankowska-Ładyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Carson T.L. (1993), Second Thoughts about Bluffing, „Business Ethics Quarterly”, vol. 3, nr 4.

Chudy W. (2003), Filozofia kłamstwa. Kłamstwo jako fenomen zła w świecie osób i społeczeństw, Oficyna Wydawnicza Volumen, Warszawa.

Chudy W. (2007), Kłamstwo jako metoda. Esej o społeczeństwie i kłamstwie – 2, Oficyna Naukowa, Warszawa.

Grice P. (1980), Logic and Conversation, przeł. B. Stanosz, [w:] Język w świetle nauki, Wydawnictwo Czytelnik, Warszawa.

Kucharski J. (2014), Usprawiedliwione kłamstwo we współczesnej etyce stosowanej, Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM, Kraków.

Levinson S. (2000), Presumptive Meanings: The Theory of Generalized Conversational Implicature, The MIT Press, Cambridge MA.

Russell B. (1906), Recenzja z: MacColl Symbolic logic and its applications, Mind XV, s. 255–260, za: T. Ciecierski (2011), Zależność kontekstowa. Wprowadzenie do problematyki, Ośrodek Badań Filozoficznych, Warszawa.

Sedlaczek M. (2012), Nieporozumienie a relewancja. Klasyfikacja i definicja nieporozumień w świetle teorii relewancji, [w:] B. Sierocka (red.), Via Communicandi. Prace z Antropologii Komunikacji i Epistemologii Społecznej, Wydział Nauk Społecznych i Dziennikarstwa Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Oficyna Wydawnicza Atut, Wrocław.

Sperber D., Wilson D. (1995), Relevance: Communication and Cognition, Blackwell Publishers, b.m.w.

Straffin Ph. D. (2004), Teoria gier, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa.

Szwabe J. (2006), O pewnej różnicy między odbiorcą a odbiornikiem, [w:] W. Dziarnowska, A. Klawiter (red.), Mózg i jego umysły (Studia z kognitywistyki i filozofii umysłu), Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.

Szwabe J. (2006), Znaczenie, dane domyślne, wywnioskowane. Rozumienie komunikatów w ujęciu współczesnej pragmatyki języków naturalnych, [w:] W. Dziarnowska, A. Klawiter (red.), Mózg i jego umysły (Studia z kognitywistyki i filozofii umysłu, 2), Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.

Wilson D., Sperber D. (2004/2006), Relevance Theory, [w:] Handbook of Pragmatics, Blackwell Publishing, Oxford.

Wittgenstein L. (2002), Dociekania filozoficzne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Wołos M. (2002), Koncepcja „gry językowej„ Wittgensteina w świetle badań współczesnego językoznawstwa, UNIVERSITAS, Kraków.

Zarządzanie ryzykiem oszustwa w toku działalności gospodarczej (2009), „Rachunkowość. Pismo Stowarzyszenia Księgowych w Polsce”, nr 8, s. 1.

Pobrania

Opublikowane

2019-02-06

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Jakość inna niż dobry towar – namysł filozoficzny. (2019). Zarządzanie Innowacyjne W Gospodarce I Biznesie , 2/27, 47-61. https://doi.org/10.25312/2391-5129.27/2018_04lf