Fikcja a manipulacja i postprawda

Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/2391-5129.30/2020_03lf

Słowa kluczowe:

fikcja, manipulacja, udawanie, naśladowanie, postprawda

Abstrakt

Autor podejmuje próbę rozwinięcia rozumienia głośnego w ostatnich czasach pojęcia postprawda ‒ jako „odnoszącego się do sytuacji lub oznaczającego sytuację, w której obiektywne fakty mają mniejszy wpływ na kształtowanie opinii publicznej niż odwoływanie się do jej emocji i osobistych przekonań”. W artykule pojęcie to przedstawione jest w świetle analizy przede wszystkim pojęcia fikcja, które uważane jest wprawdzie za główną cechę literatury (pięknej), lecz jest także elementem innych form wypowiedzi, na przykład unormowań prawnych ‒ jako fikcja prawna. Postprawda pretenduje do roli prawdy historycznej współczesnych czasów, takiej jak faktografia w dziele naukowym, toteż istotną konstatacją jest uwaga o nieostrych granicach poznawczych pomiędzy fikcją literacką, opartą na danych historycznych a tekstem historycznym naukowym. Znaczenie ma również obserwowane zapotrzebowanie odbiorców fikcji na utożsamiania jej treści z rzeczywistością, na emocjonalną potrzebę identyfikacji zmyśleń z faktami. Fikcja jako specyficzny twór językowy zawiera wiele elementów umożliwiających elastyczne wykorzystanie jej treści do różnych celów, jak udawanie, naśladowanie, zdania o działaniu, które nie przynosi żadnego skutku. Toteż nierzadko fikcja ‒ niejako udając rzeczywistość ‒ wprowadza do kultury kłamstwo „z pretensją do istnienia”. Nad możliwościami wykorzystania fikcji, manipulacji czy nawet kłamstwa w określonych praktycznych celach rozprawiano już w starożytnej Grecji, postprawda nie wykorzystuje zatem specyficznych narzędzi stworzonych przez jej twórców. Autor upatruje różnic pomiędzy postprawdą a manipulacjami minionych czasów w warunkach społecznych i kulturowych funkcjonowania tych pojęć, konstatując przy tym, że w minionych czasach władza wykorzystywała kłamstwo w celu manipulowania podwładnymi, postprawda zaś stanowi już reakcję podwładnych na kłamstwa i manipulacje władzy.

Biogram autora

  • Łukasz Fidos

    dr nauk humanistycznych w dziedzinie filozofii. 

Bibliografia

Antas J. (2008), O kłamstwie i kłamaniu, Universitas, Kraków.

Austin J.L. (1993), Mówienie i poznawanie. Rozprawy i wykłady filozoficzne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Carnap R. (1969), Filozofia jako analiza języka nauki, PWN, Warszawa.

Chudy W. (2003), Filozofia kłamstwa. Kłamstwo jako fenomen zła w świecie osób i społeczeństw, Oficyna Wydawnicza Volumen, Warszawa.

d’Ancona M. (2018), Postprawda, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.

DePaolo B.M. i in. (1996), Lying in Everyday Life, “Journal of Personality and Social Psychology”, No. 70.

Dubiel N. (2018), Należyta staranność, dobra wiara w postępowaniu kontrolnym przed Urzędem Skarbowym a prawo do odliczenia nadwyżki podatku naliczonego, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 377.

Duda S. (2018), Postprawda. Emocje górą, fakty do lamusa?, https://pl.aleteia.org/2018/01/07/postprawda-emocje-gora-fakty-do-lamusa/ [dostęp: 7.01.2018].

Fidos Ł. (2013), Przeciw nieuchronności kłamstwa, „Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska”, vol. XXXVIII, 1, Sectio 1.

Fidos Ł. (2019), Poprawność polityczna i postprawda – przeciwieństwo czy konsekwencja. A gdzie miejsce prawdy?, „Zawsze Wierni”, cz. I: nr 4(203), s. 166–175, cz. II: nr 5(204), s. 175–180.

Hohol M. (2009), Zjawisko kłamstwa w perspektywie nauk neurokognitywnych i ewolucyjnych, „Semina Scientiarum”, nr 8.

Ingarden R. (1957), Studia z estetyki. T. 1, PWN, Warszawa.

Jakobson R. (1989), W poszukiwaniu istoty języka, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.

Kepner J.I. (1991), Ciało w procesie Gestalt, Wydawnictwo Pusty Obłok, Warszawa.

Keyes R. (2018), Czas postprawdy. Nieszczerość i oszustwa w codziennym życiu, PWN, Warszawa.

Kołakowski L. (1966), O prawdzie i prawdomówności, „Studia Filozoficzne”, nr 2.

Kołakowski L. (2009), O kłamstwie, [w:] Mini wykłady o maxi sprawach, Wydawnictwo Znak, Kraków.

Lyons J. (1984), Semantyka, t. 1, PWN, Warszawa.

Machiavelli N. (b.r.), Książę, Koło Naukowe Historii Doktryn Uniwersytetu Jagiellońskiego, http://www.knhd.law.uj.edu.pl/pliki/teksty [dostęp: 20.05.2015].

MacIntyre A. (2009), Etyka i polityka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Markiewicz H. (1976), Główne problemy wiedzy o literaturze, Wydawnictwo Literackie, Kraków.

Ossowska M. (2000), Normy moralne. Próba systematyzacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Pelc J. (1990), O pojęciu kłamstwa – z punktu widzenia semiotyki, „Studia Semiotyczne”, t. XVI–XVII.

Platon (2003), Państwo, Wydawnictwo Antyk, Kęty.

Reichenbach H. (1967), Elementy logiki formalnej, [w:] H. Reichenbach, Logika i język. Studia z semiotyki logicznej, PWN, Warszawa.

Russell B. (1906), Recenzja z: MacColl Symbolic logic and its applications, „Mind”, XV, za: T. Ciecierski (2011), Zależność kontekstowa. Wprowadzenie do problematyki, Ośrodek Badań Filozoficznych, Warszawa.

Searle J. (1967), Imiona własne, [w:] H. Reichenbach, Logika i język. Studia z semiotyki logicznej, PWN, Warszawa.

Szymczak M. (red.), Słownik języka polskiego, t. I–III, PWN, Warszawa.

Ślipko T. SJ (2005), Zarys etyki szczegółowej. Tom I: Etyka osobowa, Wydawnictwo WAM, Kraków.

Tesich S. (1992), A Government of Lies, “The Nation”, January 6–13.

Pobrania

Opublikowane

2024-06-24

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Fikcja a manipulacja i postprawda. (2024). Zarządzanie Innowacyjne W Gospodarce I Biznesie , 1/30, 37-69. https://doi.org/10.25312/2391-5129.30/2020_03lf