Internet jak miasto
DOI:
https://doi.org/10.25312/2391-5129.28/2019_04lfSłowa kluczowe:
miasto, kultura, InternetAbstrakt
Artykuł prezentuje analizę zarządzania współczesną rzeczywistością internetową, zwłaszcza jej kulturowym wymiarem w kontekście pojęcia miasto. Przedmiotem zarządzania jest również kultura. W jej pojęciu zawiera się Internet jako zasób zarówno cywilizacyjny, materialny, jak i duchowy. Problem został skonfrontowany z wynikami badań socjologicznych, ale przede wszystkim z koncepcjami filozoficznymi dotyczącymi kultury jako zasobu. Internet – jak się okazuje – wykazuje właściwości wspólne również z obszarem kulturowym, jakim jest miasto. Stwarza zagrożenia charakterystyczne dla zbiorowości miejskich, ale też możliwości korzystania z kultury wysokiej, z której zasobów nie mogło w pełni korzystać społeczeństwo miejskie doby przedinternetowej. Nieograniczony, wydawałoby się, w przestrzeni internetowej dostęp dóbr kulturowych (nie tylko niematerialnych ‒ wszak Internet umożliwia korzystanie również z dóbr materialnych, choćby w sklepach internetowych) stanowi jednakże zagrożenie racjonalnych postaw osób z nich korzystających. Analiza prowadzi do konstatacji, że od użytkownika Internetu, od jego wyborów zależy jakość korzystania z zasobów sieci. Pomocne okazują się namysły filozoficzne myślicieli, dla których kultura jest zasobem, którego nie można traktować wyłącznie przez pryzmat konsumpcji. Konieczna jest zawsze refleksja prowadząca do właściwych wyborów w korzystaniu z zasobów kulturowych.
Pobrania
Bibliografia
Arendt H. (1993), Między czasem minionym a przyszłym. Osiem ćwiczeń z myśli politycznej, Fundacja Aletheia, Warszawa.
Arystoteles (2012), Etyka Nikomachejska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Bauman Z. (2000), Ponowoczesność jako źródło cierpień, Sic!, Warszawa.
Bauman Z. (2016), Zygmunt Bauman w „El Pais”: mamy do czynienia z kryzysem demokracji, http://wiadomosci.onet.pl/swiat/zygmunt-bauman-w-el-pais-mamy-do-czynienia-z-kryzysem-demokracji/p6vbe4 [dostęp: 1.02.2016].
Biblia Tysiąclecia. Pismo Starego i Nowego Testamentu (2003), Wydawnictwo Pallotinum, Poznań, https://biblia.deon.pl/rozdzial.php?id=1 [dostęp: 22.08.2019].
Bocheński A. (1972), Dygresje o wyższej i niższej kulturze, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa.
Brocki M. (2012), Antropologia komunikacji wobec społecznego kontekstu nowych technologii komunikacyjnych, [w:] B. Sierocka (red.), Via Communicandi.
Chudy W. (2003), Filozofia kłamstwa. Kłamstwo jako fenomen zła w świecie osób i społeczeństw, Oficyna Wydawnicza Volumen, Warszawa.
Chudy W. (2007), Kłamstwo jako metoda. Esej o społeczeństwie i kłamstwie – 2, Oficyna Naukowa, Warszawa.
Filiciak M., Hofmokl J., Tarkowski A. (2012), Obiegi kultury. Społeczna cyrkulacja treści. Raport z badań, Centrum Cyfrowe (projekt: Polska), Warszawa, http://creativecommons.pl/wp-content/uploads/2012/01/raport_obiegi_kultury.pdf [dostęp: 20.03.2015].
Hostyński L. (2006), Wartości w świecie konsumpcji, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.
Hostyński L. (2015), Karnawał czy post? O moralnych zagrożeniach w świecie konsumpcji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Krąpiec M.A., OP (2006), Człowiek i kultura, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, Lublin.
Krejtz K. (red. nauk.) (2012), Internetowa kultura obrażania?, Ośrodek Przetwarzania Informacji – Instytut Badawczy, Warszawa.
Kwiecień S.A. (2005), Mechanizmy manipulacji językowej w nowomowie i współczesnym języku polityki, III Internetowa Konferencja Naukowa „Historia konwersacji”, Uniwersytet Śląski, Katowice, http://dialog.us.edu.pl/kwiecien.pdf [dostęp: 30.06.2015].
Machiavelli N. (b.r.), Książę, http://www.knhd.law.uj.edu.pl/pliki/teksty [dostęp: 20.05.2015].
Mandal A. (2013), Funkcje miast i ich subiektywna percepcja (na przykładzie Regionu Śląskiego), „Acta Geographica Silesiana”, Wydział Nauki o Ziemi Uniwersytetu Śląskiego, Sosnowiec.
Platon (2003), Państwo, Wydawnictwo Antyk, Kęty.
Prace z Antropologii Komunikacji i Epistemologii Społecznej, Wydział Nauk Społecznych i Dziennikarstwa Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Oficyna Wydawnicza Atut, Wrocław.
Ritzer G. (2001), Magiczny świat konsumpcji, Muza, Warszawa.
Roszkowski M. (2008), Czym jest tagowanie?, http://www.pedagogiczna.edu.pl/warsztat/2008/3-4/080306.htm [dostęp: 4.02.2016].
Scruton R. (2012), Pożytki z pesymizmu i niebezpieczeństwa fałszywej nadziei, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.
Smolski R., Stadtmuller E.H., Smolski M. (red.) (2006), Słownik encyklopedyczny „Edukacja Obywatelska”, Wydawnictwo Europa, Wrocław.
Szymczak M. (red. nauk.) (1978), Słownik języka polskiego, PWN, Warszawa.
Tatarkiewicz W. (1919), O bezwzględności dobra, G. Gebethner i Spółka, Warszawa.
Teodorczyk T. (2014), Terapia świata – głęboka demokracja, wykład podczas XIX Forum Inspiracji Jungowskich „Terapia i kultura”, 8 marca, Warszawa.
Toczyski P. (2015), O sednie terminu „social media”. „Web 2.0” a sprawność użytkowników w „generowaniu treści”, „Kultura Popularna”, nr 3(41).
Tóth T. bp (2002), Dekalog, Te Deum, Warszawa.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.