Zachowania prosumpcyjne polskich konsumentów na rynku produktów żywnościowych
DOI:
https://doi.org/10.25312/Słowa kluczowe:
konsument, konsumpcja, zachowania konsumenckie, prosument, prosumpcjaAbstrakt
Wraz z rozwojem Internetu, mediów społecznościowych, Web 2.0 prosumpcja e-gospodarki rozwija się w coraz bardziej szybkim tempie. W swojej książce Wikinomia. O globalnej współpracy, która zmienia wszystko. D. Tapscott i A. Williams spopularyzowali prosumpcję, nadając jej status podstawowej działalności w nowej gospodarce, charakteryzującej się głównie relacjami kooperacyjnymi i partnerskimi pomiędzy jej uczestnikami. W dzisiejszym świecie to prosumpcja pozwala niektórym konsumentom stać się innowacyjnymi i kreatywnymi, a nie biernymi odbiorcami. Stając się prosumentami, zdobywają świadomość swoich praw i pozycję na rynku, która coraz częściej wywiera presję na firmy, aby przedefiniowały swoje strategie, traktowały klientów jak sobierównych i wchodzili z nimi w relacje. Celem artykułu jest uchwycenie prosumpcji, określenie zachowania polskich konsumentów na rynku żywności, ich intensywności oraz zidentyfikowanie głównych czynników wpływających na ich występowanie.
Bibliografia
Baruk A. (2008), Polscy nabywcy finalni jako prosumenci, „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa”, nr 10.
Baruk A. (2011), Lojalność nabywców finalnych, „Problemy Jakości”, sierpień.
Eksploracja wśród użytkowników portali społecznościowych, „Problemy Zarządzania”, t. 11, nr 1.
Gajewski S. (1994), Zachowanie się konsumenta a współczesny marketing, Łódź.
Halicki P. (2007), Niesforna komunikacja, www.swiatmarketingu.pl.
Jung B. (1997), Kapitalizm postmodernistyczny, „Ekonomista”, nr 5–6.
Mitręga M. (2013), Czy prosumpcja w dobie kryzysu to zjawisko jednowymiarowe?, „Problemy Zarządzania”, t. 11, nr 1(40).
O’Shaughnessy J. (1994), Dlaczego ludzie kupują, Warszawa.
Smyczek S., Sowa I. (2005), Konsument na rynku. Zachowania, modele, aplikacje, Warszawa.
Tapscott D., Williams A. (2010), Wikinomia. O globalnej współpracy, która zmienia wszystko, Warszawa.
Toffler A. (1997), Trzecia fala, Warszawa.
Zalega T. (2012), Rationality and Methods of Research Into Consumer Market Behaviour, „Equilibrium”, vol. 7, issue 4, http://www.guardian.co.uk/technology/2006/jul/20/guardianweeklytechnologysection2.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2014 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.