Szara strefa w usługach motoryzacyjnych

Autor

  • Jerzy Janczewski Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/

Słowa kluczowe:

szara strefa, usługi motoryzacyjne, warsztaty samochodowe

Abstrakt

W artykule zaprezentowano i dokonano analizy przykładów występowania szarej strefy w usługach motoryzacyjnych. Wskazano także na przyczyny występowania szarej strefy w tym sektorze, jak również na negatywne i pozytywne jej skutki. Jeśli zgodzimy się z autorem co do tezy, że znaczącym źródłem istnienia szarej strefy w usługach motoryzacyjnych jest użytkowanie wyeksploatowanych samochodów, liberalne prawo ubezpieczeniowe, a także nadmierny fiskalizm państwa, to jej ograniczenia należy oczekiwać przede wszystkim wtedy, kiedy Polacy będą kupowali więcej nowych samochodów, a radykalnemu zmniejszeniu ulegną płatności przedsiębiorstw na rzecz państwa. Konieczne jest również stałe oddziaływanie na świadomość kierowców co do wyboru warsztatu i rodzaju używanych części zamiennych.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Biogram autora

  • Jerzy Janczewski - Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi

    Dr inż. – adiunkt w Katedrze Systemów Transportu na Wydziale Informatyki, Zarządzania i Transportu.

Bibliografia

Barszcz M. (2010), Szara strefa. Raport na temat najczęstszych oszustw podatkowych, Business Centre Club, https://www.bcc.org.pl/uploads/media/ksiega_oszustw_podatkowych.doc, dostęp: 22.12.2014.

Błaszczyk B. (2010), Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Środowiska – z upoważnienia ministra – na interpelację nr 14719 w sprawie ograniczenia handlu częściami samochodowymi pochodzącymi z nielegalnych źródeł, http://orka2.sejm.gov.pl/IZ6.nsf/main/42E77275, dostęp: 23.12.2014.

Branża Motoryzacyjna Raport 2014 (2014), Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, http://www.pzpm.org.pl/Publikacje/Raporty/Raport-branzy-motoryzacyjnej-2014, dostęp: 29.12.2014.

Czerwińska D. (2011), Polski recykling: Daleko nam jeszcze do Europy, „Rzeczpospolita”, 04.01.2011, http://ekonomia.rp.pl/artykul/588934.html, dostęp: 29.12.2014.

Czubatka W. (2013), Donosem w rodzinę i bogatego sąsiada, http://www.sochaczewianin.pl/index.php?nazwa=dane_aktualnosci&id_ak=25904 , dostęp: 27.12.2014.

Jak ograniczyć szarą strefę w branży motoryzacyjnej – apel Związku Rzemiosła Polskiego do Premier Ewy Kopacz (2014), Cech Rzemiosł Motoryzacyjnych, Warszawa, http://www.motoryzacja.home.pl/index.htm, dostęp: 29.12.2014.

Krząkała M. (2010), Interpelacja nr 14719 do ministra środowiska w sprawie ograniczenia handlu częściami samochodowymi pochodzącymi z nielegalnych źródeł, http://orka2.sejm.gov.pl/IZ6.nsf/main/7A498208, dostęp: 22.12.2014.

Łapiński K., Peterlik M., Wyżnikiewicz B. (2014), Szara strefa w polskiej gospodarce, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, Warszawa, http://www.ibngr.pl/content/download/1635/17099/file/Szara%20Strefa%20-%20Raport%20IBnGR.pdf, dostęp: 22.12.2014.

Piechociński J. (2011), Używane części wciąż chodliwe, „Giełda Samochodowa”, nr 44/2011(1527), http://admoto.pl/pub/art.asp?g=GS&n=1527&f=rj_1527.xml, dostęp: 22.12.2014.

Ponikowski M. (2010), Recykling w szarej strefie, http://www.motofakty.pl/artykul/recykling-w-szarej-strefie.html?gclid=CInwuKK85sICFSEcwwodo1QAxw, dostęp: 22.12.2014.

Rachunki narodowe według sektorów i podsektorów gospodarki (2013), Główny Urząd Statystyczny, Warszawa, http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rachunki-narodowe/roczne-rachunki-narodowe/rachunki-narodowe-wedlugsektorow-i-podsektorow-instytucjonalnych-2008-2011,4,8.html, dostęp: 21.12.2014.

Schneider F. (2014), The Shadow Economy in Europe, A.T. Kearney Inc., Johannes Kepler University Linz, http://www.visa-europe.fr/media/images/shadow%20economy%20white%20paper-58-8752.pdf, dostęp: 23.12.2014.

Smuga T. (2005), Metodologia badań szarej strefy na rynku usług turystycznych, Instytut Koniunktur i Cen Handlu Zagranicznego, Warszawa, http://d1dmfej9n5lgmh.cloudfront.net/msport/article_attachments/attachments/9753/original/Metodologia_badan_szarej_strefy.doc?1334719, dostęp: 29.12.2014.

Szara strefa w motoryzacji to kreatywna twórczość ustawodawcy (2014), Auto w Łodzi, http://5051.us/szara-strefa-w-motoryzacji-to-kreatywna-tworczosc-ustawodawcow-rzadu/, dostęp: 22.12.2014.

Włodarczyk M., Janczewski J. (2013), Problems of Material Flows in Recovery, [w:] K. Kolasińska-Morawiecka (red.), Logistics Management, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, t. IV, z. 7, Łodź 2013.

Wpływ szarej strefy na równowagę gospodarczą na rynku (2012), rekomendacje po konferencji, Urząd Miasta Łódź, http://www.zrp.pl/LinkClick.aspx?fileticket=MpPyOqS8KIw=&tabid, dostęp: 29.12.2014.

Wytyczne dotyczące likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych (2014), Komisja Nadzoru Finansowego, Warszawa, https://www.knf.gov.pl/Images/Wytyczne_dotyczace_likwidacji_szkod_z_ubezpieczen_komunikacyjnych_tcm75-38469.pdf, dostęp: 29.12.2014.

Pobrania

Opublikowane

2024-06-25

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Szara strefa w usługach motoryzacyjnych. (2024). Zarządzanie Innowacyjne W Gospodarce I Biznesie , 1/20, 83-96. https://doi.org/10.25312/

Inne teksty tego samego autora

1 2 3 4 5 > >> 

Podobne artykuły

1-10 z 43

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.