Unijne programy edukacyjne dostępne dla polskich studentów
DOI:
https://doi.org/10.25312/2391-5129.35/2022_01zsSłowa kluczowe:
unijne programy edukacyjne, wyrównywanie różnic w poziomie kształcenia, podwyższania kwalifikacji zawodowych studentówAbstrakt
Unia Europejska, uznając suwerenność państw członkowskich w zakresie systemów edukacji szkolnej, opracowała szereg programów wspólnych mających na celu systematyczne podnoszenie wiedzy ludzi i ich kwalifikacji. Do programów tych zalicza się czołowy program „Uczenie się przez całe życie” i jego konkretyzacje w postaci programów: Comenius, Erasmus, Leonardo da Vinci i Grundtvig. Celem artykułu jest charakterystyka polityki młodzieżowej w UE i prezentacja wybranych programów edukacyjnych dostępnych dla polskich studentów. W podsumowaniu wskazano na potrzebę i przydatność gromadzenia oraz systematyzowania wiedzy na temat programów edukacyjnych. Narzędziem badawczym zastosowanym w artykule był przegląd literatury naukowej i informacji ze stron internetowych.
Bibliografia
Chmielnicka E. (2000), Korzyści i koszty związane z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej w sferze szkolnictwa wyższego, CASE, Warszawa.
European Education and Culture Executive Agency, https://www.eacea.ec.europa.eu/index_pl [dostęp: 20.11.2022].
Program Grundtvig (2012), https://zielonalinia.gov.pl/-/program-grundtvig-43076 [dostęp: 10.03.2023].
Socrates.org.pl, www.socrates.org.pl [dostęp: 6.10.2018].
Grzybowski P. (2007), Edukacja europejska – od wielokulturowości ku międzykulturowości, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Mirowska-Łoskot U. (2014), Jak uczyć się za granicą dzięki programowi „Erasmus+”, „Dziennik Gazeta Prawna”, 21.01.
Mirowska-Łoskot U. (2015a), Jak wziąć udział w programie „Erasmus+”, „Dziennik Gazeta Prawna”, 29.10.
Mirowska-Łoskot U (2015b), Na jakich zasadach cudzoziemiec podejmie naukę na polskiej uczelni, „Dziennik Gazeta Prawna”, 15.09.
Osiecki A. (2013), Bruksela dołoży do nauki biznesu za granicą, „Rzeczpospolita”, 6.05.
Polityka edukacyjna i programy edukacyjne Unii Europejskiej (2003), Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, Warszawa.
Rabczuk W. (2007), Europejskie spektrum edukacji – program Erasmus, [w:] S. Szczurowska, M. Łopociński (red.), Europejski wymiar edukacji w świetle projektu OBSER – Erasmus, Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Warszawa.
Raport o szkolnictwie wyższym. Diagnoza stanu i strategia rozwoju (2003), Biuletyn Biura Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu, Warszawa.
Wittenberg A. (2014), Badanie efektów programu „Erasmus”, „Dziennik Gazeta Prawna”, 25.09.
Wójcik K. (2021), Cudzoziemcy chętnie studiują w Polsce, „Rzeczpospolita”, 15.09. Źródła internetowe Comenius, http://comeniusdwojka.tbg.net.pl/comenius.php [dostęp: 10.03.2023].
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.