Osoby dojrzałe w sytuacji bezrobocia – charakterystyka psychologiczna
DOI:
https://doi.org/10.25312/Słowa kluczowe:
bezrobocie, dojrzali ludzie, zasoby psychologiczneAbstrakt
Artykuł stanowi zarys zagadnień dotyczących sytuacja psychologicznej dojrzałych bezrobotnych. Autor przedstawia specyfikę rozwoju psychicznego w okresie średniej dorosłości i omawia skutki psychologiczne utraty pracy. Następnie prezentowane są zasoby psychologiczne dojrzałych ludzi, które są pomocne w procesie radzenia sobie z utratą pracy (myślenie dialektyczne i kontekstowe, umiejętność wyrażania emocji, optymizm, nadzieja, poczucie własnej wartości, odporność, stany pourazowego wzrostu).
Bibliografia
Chirkowska-Smolak T. (2000), Aktywność bezrobotnych w świetle psychologicznych modeli poszukiwania pracy, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny”, nr 4.
Dubas E. (2008), Kategoria wiekowa 50+. Charakterystyka rozwojowa i aspekty edukacyjne, [w:] E. Dubas, J. Pyżalski, M. Muszyński, J.R. Pavel (red.), Wspieranie rozwoju bezrobotnych 50+, Łódź.
Erikson E. (2002), Dopełniony cykl życia, Poznań.
Golińska L. (1995), Złość, Warszawa.
Gutowska A. (2008), Diagnoza potrzeb życiowych osób po 50. roku życia, [w:] E. Dubas, J. Pyżalski, M. Muszyński, J.R. Pavel, Wspieranie rozwoju bezrobotnych 50+, Łódź.
Jung C.G. (1999), Komentarze do rozprawy doktorskiej, [w:] W. McGuire, R.F.C. Hull (red.), C.G. Jung. Rozmowy, wywiady, spotkania, Warszawa.
Koptas G. (1992), Następstwa utraty pracy w opinii bezrobotnych, Warszawa.
Kozielecki J. (1981), Psychologiczna teoria samowiedzy, Warszawa.
Łaguna M., Trzebiński J., Zięba M. (2005), Kwestionariusz nadziei na sukces. Podręcznik, Warszawa.
Muszyński M. (2008), Strategia polityki aktywnego starzenia się w perspektywie polityki zarządzania wiekiem, [w:] E. Dubas, J. Pyżalski, M. Muszyński, J.R. Pavel, Wspieranie rozwoju bezrobotnych 50+, Łódź.
Niebrzydowski L. (1976), O poznawaniu i ocenie samego siebie, Warszawa.
Ogińska-Bulik N. (2013), Pozytywne skutki doświadczeń traumatycznych, czyli kiedy łzy zamieniają się w perły, Warszawa.
Ogińska-Bulik N., Juczyński Z. (2010), Rozwój potraumatyczny – charakterystyka i pomiar, „Psychiatria”, nr 7, 4.
Olejnik M. (2011), Średnia dorosłość, [w:] J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka, Warszawa.
Oleś P.K. (2000), Psychologia przełomu połowy życia, Lublin.
Rogozińska-Pawełczyk A. (2012), Osoby 45+ na rynku pracy, referat wygłoszony na konferencji promującej projekt „Wspólnie aktywni. Model pracowni osób 45+”, zorganizowanej przez Urząd Miasta Łodzi 23.02.2012.
Seligman M. (1996), Optymizmu można się nauczyć, Poznań.
Seligman M. (2005), Prawdziwe szczęście. Psychologia pozytywna a urzeczywistnienie naszych możliwości trwałego spełnienia, Poznań.
Skłodowski H., Kmita B. (1998), Doradztwo zawodowe w tzw. późnym wieku bezrobocia, [w:] Z. Ratajczak (red.), Bezrobocie: strategie zaradcze i wzorce pomocy psychologicznej.
Straś-Romanowska M. (2011a), Rozwój człowieka starszego w kulturze młodości, [w:] A. Tokarz (red.), Pamięć, osobowość, osoba, Kraków.
Straś-Romanowska M. (2011b), Późna dorosłość, [w:] J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka, Warszawa.
Tyszka Z. (1992), Rodziny bezrobotnych robotników, „Roczniki Socjologii Rodziny”, nr 4.
Zbonikowski A. (2010), Społeczne oddziaływania defaworyzujące a poczucie własnej wartości dzieci i młodzieży, [w:] K. Hirszel, R. Szczepanik, A. Zbonikowski, D. Modrzejewska (red.), Psychospołeczne uwarunkowania defaworyzacji dzieci i młodzieży, Warszawa.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2014 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.