Smart shopping among young Polish and American consumers

Authors

  • Tomasz Zalega University of Warsaw Author
  • Anna Rostek University of Warsaw Author

DOI:

https://doi.org/10.25312/

Keywords:

smart shopping, smart consumer, konsumpcja, zachowania konsumpcyjne

Abstract

The purpose of this article is to capture the essence of smart shopping as a new consumption trend in the behaviour of young Polish and American consumers. In the first part of the article, the explanation of the concept and characteristics of smart shopping is followed by a overview of the most important factors supporting the development of smart shopping and an overview of the key strategy of this trend. While in the second part, the description of the research methodology is followed by an analysis of smart shopping in the light of the results of own research. The article concludes with a summation of the discussion and major conclusions.

Author Biographies

  • Tomasz Zalega, University of Warsaw

    Ph.D., prof. extraordinary, Faculty of Management.

  • Anna Rostek, University of Warsaw

    M.A., Faculty of Management.

     

References

Bohlen B., Carlotti S., Mihas L. (2010), How the recession has changed US consumer behavior, McKinsey Quatterly, Issue 1.

Czy Polskę czeka boom kuponów rabatowych i zniżek? (2013), http://www.godealla.pl/blog/czy-polske-czeka-boom-kuponow-rabatowych-i-znizek/, dostęp: 23.09.2014.

Gieracz M., Dobrowolska E. (2013), Zwyczaje zakupowe Polaków, Shopping Show, Warszawa, http://www.shoppingshow.pl/raporty/ShoppingShow.AnalizaRetail&FashionwPolsce2013.Raport.pdf.

Hermann S. (2009), The crisis and consumer behavior: eight quick solution, „Journal of Consumer Behavior”, vol. 8, Issue 2.

http://www.statista.com/statistics/244903/market-share-of-private-label-brands-worldwide-by-selected-country/, dostęp: 23.09.2014.

Lipovetksy G. (2006), Le bonheur paradoxal. Essai sur la société d’hyperconsummation, Gallimard.

Mano H., Elliott M.T. (1997), Smart Shopping: The Origins and Consequences of Price Saving, “Advances in Consumer Research”, No. 24.

Miliardy w szarej strefie (2011), http://www.rp.pl/artykul/590077_Kleska-malychsklepow-na-rynku-coraz-gorzej.html, dostęp: 23.09.2014.

Otto P. (2014), Smart shopping, czyli nowoczesny klient wyrusza na zakupy, http://biznes.interia.pl/wiadomosci/news/smart-shopping-czyli-nowoczesny-klient-wyrusza-na-zakupy,2001932,4199, dostęp: 23.09.2014.

Otto P. (2015), Marki własne sieci handlowych, czyli jak zrobić biznes na efekcie skali, http://forsal.pl/artykuly/777081,marki-wlasne-sieci-handlowych-czyli-jak-zrobicbiznes-na-efekcie-skali.html, dostęp: 23.09.2014.

Reformat B. (2013), The Idea of Smart Shopping – The Generation of Smart Consumers, „Studia Ekonomiczne”, nr 149.

Schindler R.M. (1989), Consequences of perceiving oneself as responsible for obtaining a discount. Evidence for smart shopper feelings, „Journal of Consumer Psychology”, vol. 7, No. 4.

Teleżyńska K. (2011), Smart shopping z gazetką, newsletter Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii, htt://www.ptbrio.pl/newsletter/84/20-23.pdf.

Zachowania konsumenckie: Nielojalny klient został smart-shopperem (2012), http://www.dlahandlu.pl/handel-wielkopowierzchniowy/wiadomosci/zachowania-konsumenckie-nielojalny-klient-zostal-smart-shopperem,26094.html, dostęp: 23.09.2014.

Zalega T. (2013a), Smart shopping – nowy trend konsumencki, „Handel Wewnętrzny”, nr 6(347).

Zalega T. (2013b), Alternatywne trendy konsumpcyjne w miejskich gospodarstwach domowych w Polsce w okresie kryzysu, „Studia i Materiały”, nr 1(16).

Downloads

Published

2024-06-25

Issue

Section

Artykuły

How to Cite

Smart shopping among young Polish and American consumers. (2024). Innovative Management in Economy and Business, 1/20, 177-199. https://doi.org/10.25312/

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >> 

Similar Articles

1-10 of 61

You may also start an advanced similarity search for this article.