Personality factors conditioning the undertaking paid activities by students
DOI:
https://doi.org/10.25312/Keywords:
academic youth, personality, paid employmentAbstract
The aim of the study was to establish the personality conditions of the taking paid employment by students. As personality variables they were included the traits of five-factor model of Costa and McCrae (extraversion, neuroticism and openness to experience, agreeableness and conscientiousness), self-esteem, hope and attitude to be vs to have. The research comprised group of 267 full-time students of Pedagogy. Comparative analysis showed that individuals undertaking paid activities while studying differ from students not taking up earning, and difference concerns: extraversion, agreeableness, learned acceptance and hope (the higher level of each of these variables).
Downloads
References
Adler A. (1986), Sens życia, PWN, Warszawa.
Bogaj A. (2007), Człowiek w środowisku pracy, [w:] S.M. Kwiatkowski, A. Bogaj, B. Baraniak, Pedagogika pracy, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Costa P.T., McCrae R.R. (1992), Four Ways Five Factors are basic, „Personality and Individual Differences”, No. 13.
Costa P.T., McCrae R.R. (2005), Osobowość człowieka dorosłego, Wydawnictwo WAM, Kraków.
Crumbaugh J.C., Maholik L.T. (1964), An experimental study in existentialism: The psychometric approach to Frankl’s koncept of noogenic neurosis, „Journal of Clinical Psychology”, No. 20, autoryzowany przekład Z. Płużek.
Fromm E. (2007), Mieć czy być, Rebis, Poznań.
Gasiul H. (2002), Teorie emocji i motywacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa.
Grulkowski B. (2007), Skala Postaw Być i Mieć, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Gurba E. (2011), Wczesna dorosłość, [w:] J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka, PWN, Warszawa.
Łaguna M., Trzebiński J., Zięba M. (2005), Kwestionariusz nadziei na sukces. Podręcznik, Pracownia Testów Psychologicznych, Warszawa.
Niebrzydowski L. (1993), Charakterystyka i zastosowanie Skali Self-Esteem A. Norem- Hebeisen w badaniach psychologicznych, maszynopis autora, biblioteka Zakładu Psychologii Wychowawczej UŁ, Łódź.
Niebrzydowski L., Branden N. (1993), The psychology of self-esteem, Polish National Counsil for Self-Esteem, Łódź.
Norem-Hebeisen A. (1976), A multidimensional construct of self-esteem, „Educational Psychology”, Vol. 68, No 5.
Obuchowski K. (2000), Galaktyka potrzeb. Psychologia dążeń ludzkich, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.
Pervin L.A., John O.P. (2002), Osobowość. Teoria i badania, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków
Zawadzki B., Strelau J., Szczepaniak P., Śliwińska M. (2007), Inwentarz osobowości NEO-FFI Paula T. Costy Jr i Roberta McCrae. Adaptacja polska. Podręcznik, Pracownia Testów Psychologicznych, Warszawa.
Zbonikowski A. (2014), Samorealizacja młodzieży akademickiej u progu kariery zawodowej. Wyznaczniki psychologiczne i kierunki wsparcia, [w:] W. Welskop (red.), Przyszłość edukacji – edukacja przyszłości, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Łódź.
Zbonikowski A., Zadworna-Cieślak M. (2014), Psychologiczna charakterystyka osób bezrobotnych zakładających własną firmę, „Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie”, nr 1(18).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.