Burnout of occupational therapy instructors in the context of self-esteem and the Big Five personality traits
DOI:
https://doi.org/10.25312/2391-5129.22/2016_82-90Keywords:
burnout, personality, self-esteem, the Big Five modelAbstract
The aim of the study was to establish the personality conditions for burnout of occupational therapy instructors (n = 30; mean age: M = 38,32). The study made is of the following psychological measures: MBI, NEO-FFI, SES. The tested variables were: burnout, self-esteem and personality traits included in the model of the Big Five: neuroticism, extraversion, openness to experience, agreeableness, and conscientiousness. Correlation analysis based on the r-Pearson coefficient confirmed the statistically significant associations between burnout and three personality traits: neuroticism, openness to experience and agreeableness. These factors, however, are associated with only two dimensions of burnout: emotional exhaustion and depersonalization. Other traits – extraversion and conscientiousness, as well as self-esteem did not confirm their relationship to the level of burnout of the subjects.
References
Łaguna M., Lachowicz-Tabaczek K., Dzwonkowska I. (2007), Skala Samooceny SES Morrisa Rosenberga – polska adaptacja metody, „Psychologia Społeczna”, nr 2.
Maslach Ch. (2004), Wypalenie – w perspektywie wielowymiarowej, [w:] H. Sęk (red.), Wypalenie zawodowe. Przyczyny i zapobieganie, PWN, Warszawa.
Ogińska-Bulik N. (2009), Osobowość typu D. Teoria i badania, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź.
Ogińska-Bulik N., Kaflik-Pieróg M. (2006), Stres zawodowy w służbach ratowniczych, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź.
Pasikowski T. (2004), Polska adaptacja kwestionariusza Maslach Burnout Iventory, [w:] H. Sęk (red.), Wypalenie zawodowe. Przyczyny i zapobieganie, PWN, Warszawa.
Sęk H. (2004), Wypalenie zawodowe u nauczycieli. Uwarunkowania i możliwości zapobiegania, [w:] H. Sęk (red.), Wypalenie zawodowe. Przyczyny i zapobieganie, PWN, Warszawa.
Tucholska S. (2003), Wypalenie zawodowe u nauczycieli, Wydawnictwo KUL, Lublin.
Wilczek-Rużyczka E. (2014), Wypalenie zawodowe pracowników medycznych, Wolters Kluwer, Warszawa.
Zadworna-Cieślak M., Ogińska-Bulik N. (2011), Zachowania zdrowotne młodzieży – uwarunkowania podmiotowe i rodzinne, Difin, Warszawa.
Zawadzki B., Strelau J., Szczepaniak P., Śliwińska M. (2007), Inwentarz osobowości NEO-FFI Paula T. Costy Jr i Roberta McCrae. Adaptacja polska. Podręcznik, Pracownia Testów Psychologicznych, Warszawa.
Zbonikowski A. (2010), Społeczne oddziaływania defaworyzujące a poczucie własnej wartości dzieci i młodzieży, [w:] K. Hirszel, R. Szczepanik, A. Zbonikowski, D. Modrzejewska, Psychospołeczne uwarunkowania defaworyzacji dzieci i młodzieży, Difin, Warszawa.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.