Burnout of occupational therapy instructors in the context of self-esteem and the Big Five personality traits

Authors

  • Andrzej Zbonikowski University of Humanities and Economics in Łódź Author

DOI:

https://doi.org/10.25312/2391-5129.22/2016_82-90

Keywords:

burnout, personality, self-esteem, the Big Five model

Abstract

The aim of the study was to establish the personality conditions for burnout of occupational therapy instructors (n = 30; mean age: M = 38,32). The study made is of the following psychological measures: MBI, NEO-FFI, SES. The tested variables were: burnout, self-esteem and personality traits included in the model of the Big Five: neuroticism, extraversion, openness to experience, agreeableness, and conscientiousness. Correlation analysis based on the r-Pearson coefficient confirmed the statistically significant associations between burnout and three personality traits: neuroticism, openness to experience and agreeableness. These factors, however, are associated with only two dimensions of burnout: emotional exhaustion and depersonalization. Other traits – extraversion and conscientiousness, as well as self-esteem did not confirm their relationship to the level of burnout of the subjects.

Author Biography

  • Andrzej Zbonikowski, University of Humanities and Economics in Łódź

    Dr – Department of Psychology,  National Career Guidance Forum.

References

Łaguna M., Lachowicz-Tabaczek K., Dzwonkowska I. (2007), Skala Samooceny SES Morrisa Rosenberga – polska adaptacja metody, „Psychologia Społeczna”, nr 2.

Maslach Ch. (2004), Wypalenie – w perspektywie wielowymiarowej, [w:] H. Sęk (red.), Wypalenie zawodowe. Przyczyny i zapobieganie, PWN, Warszawa.

Ogińska-Bulik N. (2009), Osobowość typu D. Teoria i badania, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź.

Ogińska-Bulik N., Kaflik-Pieróg M. (2006), Stres zawodowy w służbach ratowniczych, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź.

Pasikowski T. (2004), Polska adaptacja kwestionariusza Maslach Burnout Iventory, [w:] H. Sęk (red.), Wypalenie zawodowe. Przyczyny i zapobieganie, PWN, Warszawa.

Sęk H. (2004), Wypalenie zawodowe u nauczycieli. Uwarunkowania i możliwości zapobiegania, [w:] H. Sęk (red.), Wypalenie zawodowe. Przyczyny i zapobieganie, PWN, Warszawa.

Tucholska S. (2003), Wypalenie zawodowe u nauczycieli, Wydawnictwo KUL, Lublin.

Wilczek-Rużyczka E. (2014), Wypalenie zawodowe pracowników medycznych, Wolters Kluwer, Warszawa.

Zadworna-Cieślak M., Ogińska-Bulik N. (2011), Zachowania zdrowotne młodzieży – uwarunkowania podmiotowe i rodzinne, Difin, Warszawa.

Zawadzki B., Strelau J., Szczepaniak P., Śliwińska M. (2007), Inwentarz osobowości NEO-FFI Paula T. Costy Jr i Roberta McCrae. Adaptacja polska. Podręcznik, Pracownia Testów Psychologicznych, Warszawa.

Zbonikowski A. (2010), Społeczne oddziaływania defaworyzujące a poczucie własnej wartości dzieci i młodzieży, [w:] K. Hirszel, R. Szczepanik, A. Zbonikowski, D. Modrzejewska, Psychospołeczne uwarunkowania defaworyzacji dzieci i młodzieży, Difin, Warszawa.

Downloads

Published

2024-06-25

Issue

Section

Artykuły

How to Cite

Burnout of occupational therapy instructors in the context of self-esteem and the Big Five personality traits. (2024). Innovative Management in Economy and Business, 1/22, 81-90. https://doi.org/10.25312/2391-5129.22/2016_82-90

Similar Articles

1-10 of 47

You may also start an advanced similarity search for this article.