Inland transport in Poland – a return to tradition
DOI:
https://doi.org/10.25312/2391-5129.28/2019_07ewmpKeywords:
inland transport, river ports, intermodal transportAbstract
The article aims to present the development perspectives of the Odra Waterway and to try to answer the question whether the Oder River can become a river transit route. Hope for a positive response to this question is added by the fact that, in the past, in Poland, inland waterway transport functioned properly and was properly used. The authors suggest several areas in which inland transport on the Oder River can be used. These Summary Inland transport in Poland – a return to tradition are: transport of containers, transport of bulk goods, oversized transport, creation of intermodal logistics centres in connection with river ports. The literature is dominated by the conviction that transport by water is profitable, but the long-term neglect of point and line infrastructure and the inland waterway fleet in Poland is an obstacle to the development of this mode of transport. This is an undeniable fact because only a well-functioning and cooperating infrastructure and facilities for inland waterway transport can guarantee a stable flow of goods.
References
.700 ton stali i 60 metrów wysokości. Potężne Jackety w porcie! Zobacz film! (2018), http://www.iswinoujscie.pl/artykuly/53051/ [dostęp: 1.05.2018].
Bayernhafen Nürnberg, https://www.gvz-hafen.com/ueber-uns/bayernhafen-nuernberg. html [dostęp: 4.06.2018].
Buchholz W. (1995), Niektóre możliwości wykorzystania i zagospodarowania dolnej Odry, Zakład Wydawnictw Naukowych Instytut Morski, Gdańsk–Szczecin.
Chmielowski W. (b.r.), Żegluga śródlądowa. Gospodarka wodna. Wykład nr 14 Kierunek: Ochrona Środowiska, http://docplayer.pl/6437050-Zegluga-srodladowa-gospodarka-wodna-wyklad-nr-14-kierunek-ochrona-srodowiska.html [dostęp: 26.03.2018].
Część VII. Żegluga śródlądowa (diagnoza) (2006), BIP Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego, Wrocław, http://bip.umwd.dolnyslask.pl/plik,id,44932 [dostęp: 25.04.2018].
Dawny Gdańsk, forum Scenki rodzajowe z dawnych grafik gdańskich, http://forum.dawnygdansk.pl/viewtopic.php?p=152870 [dostęp: 21.03.2018].
Debata publiczna – Odrzańska Droga Wodna (2014), Morza i Oceany.pl, http://www.morzaioceany.pl/inne/archiwum/2475-debata-publiczna-odrza%C5%84ska-droga-wodna.html [dostęp: 1.03.2018].
Deja A., Kopeć A., Michałowski P. (2017), Analiza stanu żeglugi śródlądowej w Polsce, http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.baztech-59a-5d5b4-9339-4f5c-80fd-f2be7925f38b [dostęp: 1.04.2018].
Długosz J. (2009), Nowoczesne technologie w logistyce, PWE, Warszawa.
Dunin-Kwinta I., Irmler K., Goliński J. (1997), Gospodarcze wykorzystanie Odry, Regionalna konferencja problemowa, Wydawnictwo Foka, Szczecin.
Gibas G. (2017), Szczecińska uczelnia zaprojektuje część terminala kontenerowego, http://www.iswinoujscie.pl/artykuly/49204/ [dostęp: 16.05.2018].
GUS (2017), Główny Urząd Statystyczny, Opracowanie sygnalne, Warszawa.
Hann M., Woś K. (2016), Żegluga odrzańska jako element intermodalnych łańcuchów transportowych, Wydawnictwo Naukowe Akademii Morskiej w Szczecinie, Szczecin.
Henzler M. (2017), Krótka historia polskiej żeglugi śródlądowej, https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/historia/1708170,3,krotka-historia-polskiej-zeglugi-srodladowej.read?print=true [dostęp: 10.03.2018].
Ilustrowany słownik statystyk transportu (b.r.), wyd. 4, Europejska Komisja Gospodarcza Eurostat ITF (Międzynarodowe Forum Transportu), http://ec.europa.eu/eurostat/ramon/coded_files/transport_glossary_4_ed_PL.pdf [dostęp: 15.03.2018].
Januła E. (2014), Podstawy transportu i spedycji, Wydawnictwo Difin, Warszawa.
Kulczyk J., Skupień E. (2010), Transport kontenerowy na Odrzańskiej Drodze Wodnej, „Prace Politechniki Warszawskiej”, z. 73.
Kulczyk J., Winter J. (2003), Śródlądowy transport wodny, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław.
Kulczyk J., Winter J., Turek M. (2000), Żegluga śródlądowa w systemie transportu zintegrowanego, „Logistyka”, nr 4.
Marek Gróbarczyk: żegluga śródlądowa to sektor ogromnych szans (2018), http://logistyka.wnp.pl/marek-grobarczyk-zegluga-srodladowa-to-sektor-ogromnych-szans,321697_1_0_0.html [dostęp: 19.05.2018].
Miklińska J. (2011), Rozwój logistycznej funkcji portów rzecznych – na przykładzie wybranych niemieckich centrów logistycznych, „Logistyka”, nr 3.
Mikulski Z. (1998), Gospodarka wodna, PWN, Warszawa.
Miłkowski M. (2003), Odra i żegluga retrospektywnie w XX wieku, Państwowy Instytut Naukowy – Instytut Śląski, Opole.
Neider J. (2008), Transport międzynarodowy, PWE, Warszawa.
Pierwsze wodowanie na śluzie stopnia wodnego w Malczycach (2018), http://www.portalsamorzadowy.pl/wydarzenia-lokalne/pierwszewodowanie-na-sluzie-stopnia-wodnego-w-malczycach,108906.html [dostęp: 4.06.2018].
Pluciński M. (red.) (2016), Możliwości wykorzystania transportu wodnego śródlądowego w obsłudze zespołu portowego Szczecin-Świnoujście, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Szczecin.
Podgórski A. (2015), Rok po „Rejsie Prawdy”, http://www.radakapitanow.pl/news.php?readmore=82 [dostęp: 15.05.2018].
Próbny transport z metą w Szczecinie (2017), 24kurier.pl, https://24kurier.pl/aktualnosci/gospodarka/probny-transport-z-meta-w-szczecinie/ [dostęp: 22.05.2018].
Pyś J. (2011), Odrzańska Droga Wodna europejskie dziedzictwo cz. I, https://www.zegluga.wroclaw.pl/articles.php?article_id=425 [dostęp: 25.04.2018].
Rzeczny transport węgla wraca na Odrę (2017), http://www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/porty/rzeczny-transport-wegla-wraca-na-odre-59257.html [dostęp: 25.05.2018].
Samorządowcy z Zagłębia Miedziowego stawiają na Odrę (2018), http://www.radakapitanow.pl/news.php?readmore=133 [dostęp: 10.05.2018].
Semenov I.N., Filina L., Kotowska I., Pluciński M., Wiktorowska-Jasik A. (2008), Zintegrowane łańcuchy dostaw, Wydawnictwo Difin, Warszawa.
Stefaniak P. (2017), Dobre perspektywy dla logistyki multimodalnej w Europie, http://logistyka.wnp.pl/dobre-perspektywy-dla-logistyki-multimodalnej-w-europie,302560_1_0_0.html [dostęp: 4.06.2018].
Stefaniak P. (2018), Odra i Wisła potrzebują 50 mld zł inwestycji, http://logistyka.wnp.pl/odra-i-wisla-potrzebuja-50-mld zlinwestycji,322492_1_0_3.html [dostęp: 11.05.2018].
Stefański D. (2016), Multimodalne węzły transportowe, http://logistyczny.com/biblioteka/lancuch-dostaw/item/2285-multimodalne-wezly-transportowe [dostęp: 5.06.2018].
Tak ma wyglądać port w Kędzierzynie-Koźlu. Inwestor odsłania karty (2017), http://kk24.pl/tak-ma-wygladac-port-w-kedzierzynie-kozlu-inwestor-odslania-karty/ [dostęp: 4.06.2018].
Tołkacz L. (2007), Szanse rozwoju żeglugi śródlądowej, Wydawnictwo Wydział Techniki Morskiej Politechniki Szczecińskiej, Szczecin.
Wiśniewska E. (2018), Transport wodny śródlądowy w Polsce – perspektywy rozwoju na przykładzie ODW – Odrzańskiej Drogi Wodnej, praca dyplomowa na Studiach Podyplomowych Logistyki AHE w Łodzi, maszynopis niepublikowany, Łódź.
Wiśniewski K. (2016), Rzeki bez towarów, „EuroLogistics”, nr 2.
Wojewódzka-Król K., Rolbiecki R., Rydzkowski W. (2007), Transport wodny śródlądowy, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
Zalewski J., Winter J. (2000), Strategia modernizacji Odrzańskiego Systemu Wodnego, PWN, Warszawa–Wrocław.
Załoga E. (2017), Przesłanki i narzędzia promocji transportu wodnego śródlądowego w Unii Europejskiej, „Problemy Transportu i Logistyki”, nr 1(37).
Zboże do terminalu Agro w Świnoujściu dotrze również na barkach (2016), http://www.iswinoujscie.pl/artykuly/45727/ [dostęp: 22.05.2018].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.