Managing logistics processes in micro enterprises in the light of e-economy. Selected problems
DOI:
https://doi.org/10.25312/2391-5129.29/2019_13djjjKeywords:
e-economy, micro-enterprise, logistics process, managementAbstract
The emergence of the information society is related to new forms of economic activity. These activities are dynamic and based on the exchange of knowledge and information, which are currently treated as commodities. The micro-enterprise sector is a special economic area of the information society. This sector is the largest formation in the economy, which is why the presentation of management issues using the achievements of digital techniques and technologies in micro enterprises is important. Including micro companies in the dynamic current of changes that characterise the 4.0 economy requires new types of managerial skills in logistics management. These include an interdisciplinary approach to managing logistics processes, flexible response to market signals, and the acquisition of new knowledge. The aim of this article is to present the problems of logistics management of micro enterprises in the e-economy. The results of the author’s research of micro-enterprises is presented, and a logistic process management model taking into account e-economy (economy 4.0) is proposed.
References
Duczkowska-Piasecka M.D. (2013), Model biznesu. Nowe myślenie strategiczne, Difin, Warszawa.
Gospodarka 4.0. Czas zmiany dla biznesu (2017), Orlen, Warszawa, https://napedzamyprzyszlosc.pl/files/Zeszyt_10_PL.PDF [dostęp: 1.04.2020].
Gregor B., Stawiszyński M. (2002), e-Commerce, Branta, Bydgoszcz–Łódź.
Grudzewski W.M., Hejduk I.K. (2011), Przedsiębiorstwo przyszłości. Zmiany paradygmatów zarządzania, „Master of Business Administration”, nr 1.
Gunasekaran A. (1998), Agile manufacturing: enablers and an implementation framework, „International Journal of Production Research”, Vol. 36, No. 5.
Hiltz S.R., Johnson K., Turoff M. (1986), Experiments in group decision making: Communication process and outcome in face-to-face versus computerized conferences, “Human Communication Research”, 13(2).
Janczewska D. (2017), Wybrane aspekty zarządzania systemem logistycznym przedsiębiorstwa wirtualnego, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, t. XVIII, z. 4, cz. II.
Juchniewicz M., Grzybowska B. (2010), Innowacyjność mikroprzedsiębiorstw w Polsce, PARP, Warszawa.
Kotarbiński T. (1961), Walory dobrego planu, „Nauka Polska”, nr 1.
Leszczewska K. (2015), Model biznesu jako koncepcja zarządzania przedsiębiorstwem rodzinnym, [w:] „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, t. 16, z. 7, cz. 1.
Mazur H., Mazur Z. (2002), Wirtualne organizacje – szansa czy zagrożenie?, „Zeszyty Naukowe AE”, Wrocław.
Mohrman S.A., Finegold D., Klein J.A. (2002), Designing the Knowledge Enterprise: Beyond Programs and Tools, Organizational Dynamics.
Mowshowitz A. (1986), The social dimensions of office automation, “Advances in Computers”, Vol. 25.
Raport z badania czynników sukcesu mikroprzedsiębiorstw (2010), Fundacja Kronenberga, Pentor, Warszawa.
Saabeel W., Verduijn T.M., Hagdorn L., Kumar K. (2002), A Model of Virtual Organization: A Structure and Process Perspective, „Electronic Journal of Organizational Virtualness”, Vol. 4, No. 1.
Smart Industry Poland 2018 – Innowacyjność w sektorze mikro oraz małych i średnich przedsiębiorstw produkcyjnych w Polsce. Raport z badań, Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii/Siemens, Warszawa, https://publikacje.siemens-info.com/pdf/169/Raport%20Smart%20Industry%20Polska%202018.pdf [dostęp: 15.04.2019].
Starczewska-Krzysztoszek M. (2008), Kondycja sektora MSP 2008 – Ranking najbardziej innowacyjnych firm w Polsce, Lewiatan, Warszawa.
Starczewska-Krzysztoszek M. (2008), Konkurencyjność sektora MSP – Monitoring kondycji sektora MSP, Lewiatan, Warszawa.
Teece D.J. (1998), Capturing Value from Knowledge Assets: The New Economy, Markets for Know-How, and Intangible Assets, California Management Review. Wach K. (2017), Orientacja przedsiębiorcza a wiedza w początkowym i dojrzałym etapie procesu internacjonalizacji, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 319.
Wojnicka E., Klimczak P. (2008), Innowacyjność przedsiębiorstw przemysłowych w Polsce i regionach, [w:] A. Żołnierski (red.), Innowacyjność 2008. Stan innowacyjności, projekty badawcze, metody wspierania, społeczne determinanty. Raport, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa.
Zioło Z. (2013), Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości w warunkach kryzysu gospodarczego, [w:] Z. Zioło, T. Rachwał (red.), Przedsiębiorczość w warunkach kryzysu gospodarczego, vol. 9, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Zakład Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej, Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.