Communication as a key element of management in an organization
DOI:
https://doi.org/10.25312/2391-5129.35/2022_07kmKeywords:
communication management, communication, management, leader, employeeAbstract
Employee management styles are constantly evolving. Any company wishing to be competitive in the labour market needs leaders who respond to the needs of modern management. In the past, autocratic rule in a company, in which only the boss had decision-making power, was common. Currently, such a style is in the minority, and has been replaced by a participative style, in which the entire team’s discussions play a key role and decisions are made in this way, and this would not be without development in the aspect of communication. The purpose of this article is to verify the essence of communication in team management and to find ways to improve it in the company. It is important to pay attention to the role of the leader in the operation of the entire company, as this is the person whose job it is to motivate and support employees, while taking care of the results and finances. It is his/her communication that determines whether employees realize their maximum potential.
Downloads
References
Adler N.J. (1986), International Dimensions of Organizational Behavior, Boston.
Chrąchol-Barczyk U. (2018), Negocjacje i komunikacja, Wydawnictwo edu-Libri, Kraków–Legionowo.
Dance F.E. (1970), The Concept of Communication, „Journal of Communication”, No. 20.
Dźwigoł-Barosz M. (2014), Role liderów biznesu współczesnych przedsiębiorstw, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie”, z. 70.
Erenkfeit K., Dudzińska L., Indyk A. (2012), Wpływ środowiska pracy na powstanie wypalenia zawodowego, „Medycyna Środowiskowa: czasopismo Polskiego Towarzystwa Medycyny Środowiskowej”, vol. 15, nr 3.
Gordon T. (2020), Nowa psychologia zarządzania, Onepress, Gliwice.
Karpowicz E. (2002), Komunikacja w nowej roli, [w:] H. Król (red.), Szkice z zarządzania zasobami ludzkimi, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, Warszawa.
Kopacka P. (2015), Rola lidera w efektywnym zarządzaniu zespołem projektowym, [w:] A. Rogozińska-Pawełczyk (red.), Gospodarowanie kapitałem ludzkim. Wyzwania organizacyjne i prawne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Koper M. (2008), Inteligencja emocjonalna w zarządzaniu, [w:] J. Orzechowski, M. Śmieja (red.), Inteligencja emocjonalna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Matczak A., Knopp K. (2013), Znaczenie inteligencji emocjonalnej w funkcjonowaniu człowieka, Wydawnictwo Stowarzyszenia Filomatów. Redakcja Liberi Libri, Stare Kościeliska.
Mazur M. (2013), Motywowanie pracowników jako istotny element zarządzania organizacją, „Nauki Społeczne”, nr 2.
Motyka J. (2010), Vademecum z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa.
Ober J. (2013), Funkcja i rola efektywnej komunikacji w zarządzaniu, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie”, z. 65.
Orzechowski J., Śmieja M. (2008), Inteligencja emocjonalna: fakty, mity, kontrowersje, [w:] J. Orzechowski, M. Śmieja (red.), Inteligencja emocjonalna, Warszawa.
Pocztowski A. (2007), Zarządzanie zasobami ludzkimi, PWE, Warszawa.
Przewoźna-Krzemińska A. (2017), Komunikacja interpersonalna w relacjach przełożony–podwładny na przykładzie instytucji samorządowej, „Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej”, nr 25, t. 1.
Skorupka A. (2019), Czy empatia jest potrzebna w zarządzaniu?, „Zeszyty Naukowe – Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Witelona w Legnicy”, nr 3.
Słupińska K. (2018), Negocjacje i komunikacja, Wydawnictwo edu-Libri, KrakówLegionowo.
Sypniewska B. (2013), Rola i znaczenie komunikacji w organizacji – raport z badań, „Zeszyty Naukowe PWSZ w Płocku”, t. 18.
Szczupaczyński J. (2002), Anatomia zarządzania organizacją, Międzynarodowa Szkoła Menedżerów, Warszawa.
Warych-Czajka A. (2018), Czy zawsze można się porozumieć? Idea, świadomość i realizacja procesów komunikacji międzyludzkiej w świetle kognitywnym, [w:] A Drabina-Różewicz, A. Momot (red.), Język i kultura w komunikacji społecznej, Stowarzyszenie Młodych Twórców „Kontrast”, Wrocław.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.