Komunikacja jako kluczowy element zarządzania w organizacji

Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/2391-5129.35/2022_07km

Słowa kluczowe:

zarządzanie komunikacją, komunikacja, zarządzanie, lider, pracownik

Abstrakt

Style zarządzania pracownikami stale ewoluują. Każde przedsiębiorstwo, chcąc być konkurencyjnym na rynku pracy, potrzebuje liderów odpowiadających na potrzeby współczesnego zarządzania. Dawniej rządy autokratyczne w firmach, w których jedynie szef miał moc decyzyjną, były powszechnie spotykane. Aktualnie taki styl jest w mniejszości, a zastąpił go styl partycypacyjny, w którym kluczową rolę odgrywają rozmowy całego zespołu – i w taki sposób są podejmowane decyzje. Nie udałoby się to bez rozwoju w aspekcie komunikacji. Celem niniejszego artykułu jest weryfikacja istoty komunikacji w zarządzaniu zespołem oraz znalezienie sposobów na jej poprawę w przedsiębiorstwie. Ważne jest zwrócenie uwagi na rolę lidera w działaniu całej firmy, gdyż jest to osoba, której zadaniem jest motywowanie i wspieranie pracowników przy jednoczesnym dbaniu o wyniki i finanse. To od jego komunikacji zależy, czy pracownicy będą wykorzystywać swój maksymalny potencjał.

Biogram autora

  • Krzysztof Michałek - Uniwersytet SWPS

    Krzysztof Michałek, licencjat, II rok studiów magisterskich na Uniwersytecie SWPS na kierunku zarządzanie i przywództwo.

Bibliografia

Adler N.J. (1986), International Dimensions of Organizational Behavior, Boston.

Chrąchol-Barczyk U. (2018), Negocjacje i komunikacja, Wydawnictwo edu-Libri, Kraków–Legionowo.

Dance F.E. (1970), The Concept of Communication, „Journal of Communication”, No. 20.

Dźwigoł-Barosz M. (2014), Role liderów biznesu współczesnych przedsiębiorstw, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie”, z. 70.

Erenkfeit K., Dudzińska L., Indyk A. (2012), Wpływ środowiska pracy na powstanie wypalenia zawodowego, „Medycyna Środowiskowa: czasopismo Polskiego Towarzystwa Medycyny Środowiskowej”, vol. 15, nr 3.

Gordon T. (2020), Nowa psychologia zarządzania, Onepress, Gliwice.

Karpowicz E. (2002), Komunikacja w nowej roli, [w:] H. Król (red.), Szkice z zarządzania zasobami ludzkimi, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, Warszawa.

Kopacka P. (2015), Rola lidera w efektywnym zarządzaniu zespołem projektowym, [w:] A. Rogozińska-Pawełczyk (red.), Gospodarowanie kapitałem ludzkim. Wyzwania organizacyjne i prawne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Koper M. (2008), Inteligencja emocjonalna w zarządzaniu, [w:] J. Orzechowski, M. Śmieja (red.), Inteligencja emocjonalna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Matczak A., Knopp K. (2013), Znaczenie inteligencji emocjonalnej w funkcjonowaniu człowieka, Wydawnictwo Stowarzyszenia Filomatów. Redakcja Liberi Libri, Stare Kościeliska.

Mazur M. (2013), Motywowanie pracowników jako istotny element zarządzania organizacją, „Nauki Społeczne”, nr 2.

Motyka J. (2010), Vademecum z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa.

Ober J. (2013), Funkcja i rola efektywnej komunikacji w zarządzaniu, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie”, z. 65.

Orzechowski J., Śmieja M. (2008), Inteligencja emocjonalna: fakty, mity, kontrowersje, [w:] J. Orzechowski, M. Śmieja (red.), Inteligencja emocjonalna, Warszawa.

Pocztowski A. (2007), Zarządzanie zasobami ludzkimi, PWE, Warszawa.

Przewoźna-Krzemińska A. (2017), Komunikacja interpersonalna w relacjach przełożony–podwładny na przykładzie instytucji samorządowej, „Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej”, nr 25, t. 1.

Skorupka A. (2019), Czy empatia jest potrzebna w zarządzaniu?, „Zeszyty Naukowe – Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Witelona w Legnicy”, nr 3.

Słupińska K. (2018), Negocjacje i komunikacja, Wydawnictwo edu-Libri, KrakówLegionowo.

Sypniewska B. (2013), Rola i znaczenie komunikacji w organizacji – raport z badań, „Zeszyty Naukowe PWSZ w Płocku”, t. 18.

Szczupaczyński J. (2002), Anatomia zarządzania organizacją, Międzynarodowa Szkoła Menedżerów, Warszawa.

Warych-Czajka A. (2018), Czy zawsze można się porozumieć? Idea, świadomość i realizacja procesów komunikacji międzyludzkiej w świetle kognitywnym, [w:] A Drabina-Różewicz, A. Momot (red.), Język i kultura w komunikacji społecznej, Stowarzyszenie Młodych Twórców „Kontrast”, Wrocław.

Pobrania

Opublikowane

2024-07-09

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Komunikacja jako kluczowy element zarządzania w organizacji. (2024). Zarządzanie Innowacyjne W Gospodarce I Biznesie , 2/35, 107-119. https://doi.org/10.25312/2391-5129.35/2022_07km

Podobne artykuły

11-20 z 157

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.