Zachowania nabywcze polskich konsumentów na rynku dzieł sztuki
DOI:
https://doi.org/10.25312/Słowa kluczowe:
rynek sztuki, dzieło sztuki, konsumpcja, gospodarstwo domowe, zachowania konsumenckieAbstrakt
Rynek sztuki w Polsce, który zaczął rozwijać swoją własną strukturę organizacyjną po długim okresie nieobecności w 1989 roku, jest silnie scentralizowany. Przez ostatnie 22 lata był reprezentowany przez kilka domów aukcyjnych. Mimo że wolumen transakcji obejmujących dzieła sztuki jest nadal bardzo mały, potencjał rynku szacowany na około 3,5 miliarda złotych jest ogromny. Burzliwe lata kryzysu gospodarczego, które dotknęły także europejską gospodarkę, przyczyniły się do bezprecedensowego rozwoju globalnego rynku sztuki. Ten paradoks wynika z faktu, że dzieła sztuki stają się ważną alternatywą inwestycyjną, gdy rynki finansowe są w zawirowaniu, a inwestorzy pilnie poszukujący bezpieczeństwa zwracają swoje zainteresowanie ku klasie aktywów niezwiązanych z rynkiem finansowym jako całością. Wraz ze spowolnieniem gospodarczym w Polsce, wszystkie główne parametry krajowego rynku aukcyjnego zaczęły rosnąć. Liczba dzieł sztuki sprzedanych na aukcjach w ostatnich latach wzrosła o 30%, czemu towarzyszy rosnąca aktywność domów aukcyjnych. Te okoliczności stanowią ważne argumenty za zbadaniem zachowań zakupowych konsumentów na tym rynku. W tym celu, na podstawie wcześniejszego badania, podjęto próbę analizy czynników mających istotny wpływ na zakup dzieł sztuki. Artykuł jest strukturyzowany następująco: po przedstawieniu zarysu polskiego rynku sztuki, przechodzi do wyjaśnienia natury dzieła sztuki, a następnie do prezentacji zachowań konsumentów na tym rynku. Ostatnia część zawiera wnioski.
Bibliografia
Bazylko P., Masiewicz K. (2008), Przewodnik kolekcjonera sztuki najnowszej, Warszawa–Kraków.
Białynicka-Birula J. (2008), Dynamika międzynarodowego handlu dziełami sztuki, „Wiadomości Statystyczne”, nr 12.
Bołdak S. (2010), Malarstwo na aukcjach w Polsce, Kraków.
Campbell R.A.J. (2007), Art as a Financial Investment, Rotterdam–Maastricht.
Ciechanowski A.S. (1997), Współczesny handel dziełami sztuki, „Ikonotheka”, nr 12.
Golka M. (1997), Transformacja systemowa a kulturalna w Polsce po 1989 roku, Warszawa.
Golka M. (1991), Rynek Sztuki, Agencja Badawczo-Promocyjna ARTIA, Poznań.
Grzywacz A. (2004), Obrót dziełami sztuki, Warszawa.
Jabłońska A. (1997), Elementarne zagadnienia ekonomii, Warszawa.
Korzeniowska-Marciniak M. (2001), Międzynarodowy rynek dzieł sztuki, Kraków.
Lewicki T. (2007), Paryżanie znowu w modzie, „Gazeta Antykwaryczna Sztuka.pl”, nr 4(145).
Lewicki T. (2009), Przesilenie?, „Gazeta Antykwaryczna Sztuka.pl”, nr 2(155).
Ryszkiewicz A. (1953), Początki handlu obrazami w środowisku warszawskim, Wrocław.
Simmel G. (1997), Filozofia pieniądza, Poznań.
Stopczyk S.K. (1991), Oblicza wartości, „Art & Business”, nr 1–2.
Vigneron F., Johnson L.(1999), A Review and a Conceptual Framework of Prestige-Seeking Consumer Behaviour, „Academy of Marketing Science Review”, No.1.
Warkoczewska M. (1984), Malarstwo i grafika epoki romantyzmu w Wielkopolsce, Warszawa–Poznań.
Zalega T. (2012a), Konsumpcja. Determinanty, teorie i modele, Warszawa.
Zalega T. (2012b), Konsumpcja w wielkomiejskich gospodarstwach domowych w Polsce w okresie kryzysu finansowo-ekonomicznego, Warszawa.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2013 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.