Ocenianie pracowników, możliwe przyczyny braku efektywności
DOI:
https://doi.org/10.25312/Słowa kluczowe:
system szacowania osiągnięć, rozmowa oceniająca, ocena pracownikówAbstrakt
W artykule podjęto próbę ukazania, dlaczego system ocen pracowników pomimo wielu teoretycznych korzyści aktywuje niekorzystne skutki dla pracowników i samej firmy. Psychologiczne aspekty ewaluacji, informacja zwrotna jako podstawa wywiadu oceniającego skupia się na umiejętnościach interpersonalnych menedżerów jako rzeczoznawców. W pewnym stopniu omówiono takie aspekty organizacyjne jak: typ i przebieg rozmowy oceniającej, rodzaj oceny oraz realizację procesu. Zagadnienia projektowania system oceniania, kwestionariusz oceny - nie były przedmiotem zainteresowań autora. Oprócz podejmowania wysiłków w celu znalezienia przyczyn niedoskonałości systemów ocen, podjęto próbę wskazania dobrych praktyk, które sprzyjają efektywności oceniania zarówno w wymiarze motywowania pracowników, jak i oceny finansowej przedsiębiorstwa. W analizie zarówno psychologicznej, jak i zarządczej uwzględniono teorie oraz opinie ekspertów z zakresu zarządzania personelem.
Pobrania
Bibliografia
Baard P.P., Deci E.L., Ryan R.M. (2004), Intrinsic Need Satisfaction: A Motivational.
Basis of Performance and Well-Being in Two Work Settings, „Journal of Applied Psychology”, nr 34.
Branham L. (2005), 7 prawdziwych powodów odchodzenia z pracy, Warszawa.
Brehm J.W. (1966), A theory of psychological reactance, New York.
Culbert S.A., Rout L. (2012), Skończ z okresową oceną pracowników, Warszawa.
Gagne M., Deci E.L. (2005), Self-determination theory and work motivation, „Journal of Organizational Behavior”, nr 26.
Lipowska J. (2012), Determinanty motywacji wewnętrznej. Czy można zmotywować każdego pracownika, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, nr 3–4(86–87).
Louart P. (1995), Kierowanie personelem w przedsiębiorstwie, Warszawa.
Maslach C., Schaufeli W.B., Leiter M.P. (2001), Job burnout, „Annual Review of Psychology”, nr 52(1).
McKenna E., Beech N. (1997), Zarządzanie zasobami ludzkimi, Warszawa.
Perry P.M. (1996), Employee evaluation balancing act: avoid these six pitfalls, „Materials Management in Health Care”, nr 5(3).
Pittman T.S, Davey M. E., Alafat K. A., Wetherill, K. V., & Kramer, N. A. (1980), Informational versus controlling verbal rewards, „Personality and Social Psychology Bulletin”, Vol. 6(2).
Ryan R.M. (1982), Control and Information in the Intrapersonal Sphere: An Extension of Cognitive Evaluation Theory, „Journal of Personality & Social Psychology”, nr 43(3).
Ryan R.M., Deci E.L. (2000), Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being, „American Psychologist”, nr 55(1).
Ryan R.M., Mims V., Koestner R. (1983), Relation of reward contingency and interpersonal context to intrinsic motivation. A review and test using cognitive evaluation theory, „Journal of Personality and Social Psychology”, nr 45(4).
Sidor-Rządkowska M. (2006), Kompetencyjne systemy ocen pracowników, Wolters Kluwer, Kraków.
Whiddett S., Hollyforde S. (2003), Modele kompetencyjne w zarządzaniu zasobami ludzkimi, Kraków.
Woodford K., Maes J.D., Clay D. (2011), Getting them right and getting then written, „Journal of International Diversity”, nr 4.
Worchel S., Brehm J.W. (1971), Direct and implied social restoration of freedom, „Journal of Personality & Social Psychology”, nr 18.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2014 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-sa/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.