Systemy produktowo-usługowe w transporcie – wybrane przykłady
DOI:
https://doi.org/10.25312/Słowa kluczowe:
usługi, serwiscyzacja, systemy produkt-usługa, transportAbstrakt
Zaspokajanie potrzeb klientów poprzez dostarczanie produktu do usługi nie jest koncepcją nową i jest stosowana od dawna będą to: wypożyczanie książek w bibliotekach, wynajem samochodów, wynajem mieszkań, apartamenty lub pokoje w hotelach, transport, taksówki czy wydawanie posiłków w restauracjach i nie tylko. Wychodząc naprzeciw potrzebom konsumentów w wielu przypadkach nie jest konieczny ten sam produkt, ale usługa jaka zapewnia produkt. Celem tego artykułu jest prezentacja systemów produkt-usługa i ukazanie niektórych przykładów ich zastosowań w transporcie.
Bibliografia
Baines T.S., Lightfoot H.W., Evans S., Neely A., Greenough R., Peppard J., Roy R., Shehab E., Braganza A., Tiwari A., Alcock J.R., Angus J.P., Bastl M., Cousens A., Irving P. , Johnson M., Kingston J., Lockett H., Martinez V., Michele P., Tranfield D. (2007), The state-of-the-art in Product Service Systems, „Journal of Engineering Manufacture”, IMechE, Part B: J. Engineering Manufacture, Vol. 221.
Burniewicz J. (2010), Innowacyjny rozwój współczesnych systemów transportowych, Uniwersytet Gdański, http://innopomorze.pomorskie.eu/g2/oryginal/2011_11/b2c026b992e56448ad59e8048892e272.doc, dostęp: 09.04.2010.
Czubała A., Jonas A., Smoleń T., Wiktor J. (2012), Marketing usług, Oficyna Wolters Kluwer Business, Warszawa.
Daszkowska M. (1998), Usługi. Produkcja, rynek, marketing, PWN, Warszawa.
Flejterski S., Panasiuk A., Perenc J., Rosa G. (2005), Współczesna ekonomika usług, PWN SA, Warszawa.
Gilmore A. (2006), Usługi, marketing i zarządzanie, PWE, Warszawa.
Kotler Ph. (1994), Marketing Management. Analysis, Planning, Implementation and Control, Prentice Hall, New Jersey.
Michałowicz J. (2014), Pomysł na przemysł, czyli serwicyzacja, Innowation Experts, http://www.i-ex.pl/index.php/publikacje/153-pomys-na-przemys-czyli-serwicyzacja, dostęp: 07.06.2014.
Rogoziński K. (1993), Usługi rynkowe, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
Sędzierska M. (2010), Carsharing czyli samochodowa komuna, http://www.dw.de/carsharing-czyli-samochodowa-komuna/a-4870100, dostęp: 15.07.2014.
Tukker A. (2004), Eight types of product-service system: Eight ways to sustainability? Experiences from suspronet, „Business Strategy and the Environment”, vol. 13, http://www.sustainelectronics.illinois.edu/NSFworkshop/Reading/Eight%20Types%20of%20Product-Service%20System%20Eight%20Ways%20to%20Sustainability%20Experiences%20from%20Suspronet.pdf, dostęp: 07.06.2014.
Włodarczyk M., Janczewski J. (2013), Zarządzanie logistyką zwrotną w usługach motoryzacyjnych, „Przedsiębiorczość – Edukacja”, nr 9.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2014 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.