Zarządzanie procesami logistycznymi w mikroprzedsiębiorstwach w świetle e-gospodarki. Wybrane problemy
DOI:
https://doi.org/10.25312/2391-5129.29/2019_13djjjSłowa kluczowe:
e-gospodarka, mikroprzedsiębiorstwo, proces logistyczny, zarządzanieAbstrakt
Powstawanie społeczeństwa informacyjnego siłą rzeczy wymaga pojawienia się nowych form działalności gospodarczej, charakteryzujących się dużą dynamiką oraz opartych na wymianie wiedzy i informacji, które są obecnie traktowane jako towar. Szczególnym obszarem gospodarczym, w którym przejawiają się zjawiska charakterystyczne dla społeczeństwa informacyjnego, jest sektor mikroprzedsiębiorstw. Sektor ten stanowi najliczniejszą formację w gospodarce, dlatego przedstawienie problematyki zarządzania z wykorzystaniem osiągnięć techniki i technologii cyfrowych w mikroprzedsiębiorstwach staje się problemem ważnym. Włączanie firm mikro w dynamiczny nurt przemian, jakimi charakteryzuje się gospodarka 4.0, wymaga w zakresie zarządzania logistycznego umiejętności menedżerskich nowego typu. Należą do nich interdyscyplinarne podejście do zarządzania procesami logistycznymi, elastyczne reagowanie na sygnały z rynku oraz pozyskiwanie nowej wiedzy. Celem artykułu jest przedstawienie problematyki zarządzania procesami logistycznymi mikroprzedsiębiorstwa w aspekcie e-gospodarki. Zaprezentowano wyniki badań własnych mikroprzedsiębiorstw oraz zaproponowano model zarządzania procesami logistycznymi uwzględniający kontekst e-gospodarki (gospodarki 4.0).
Bibliografia
Duczkowska-Piasecka M.D. (2013), Model biznesu. Nowe myślenie strategiczne, Difin, Warszawa.
Gospodarka 4.0. Czas zmiany dla biznesu (2017), Orlen, Warszawa, https://napedzamyprzyszlosc.pl/files/Zeszyt_10_PL.PDF [dostęp: 1.04.2020].
Gregor B., Stawiszyński M. (2002), e-Commerce, Branta, Bydgoszcz–Łódź.
Grudzewski W.M., Hejduk I.K. (2011), Przedsiębiorstwo przyszłości. Zmiany paradygmatów zarządzania, „Master of Business Administration”, nr 1.
Gunasekaran A. (1998), Agile manufacturing: enablers and an implementation framework, „International Journal of Production Research”, Vol. 36, No. 5.
Hiltz S.R., Johnson K., Turoff M. (1986), Experiments in group decision making: Communication process and outcome in face-to-face versus computerized conferences, “Human Communication Research”, 13(2).
Janczewska D. (2017), Wybrane aspekty zarządzania systemem logistycznym przedsiębiorstwa wirtualnego, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, t. XVIII, z. 4, cz. II.
Juchniewicz M., Grzybowska B. (2010), Innowacyjność mikroprzedsiębiorstw w Polsce, PARP, Warszawa.
Kotarbiński T. (1961), Walory dobrego planu, „Nauka Polska”, nr 1.
Leszczewska K. (2015), Model biznesu jako koncepcja zarządzania przedsiębiorstwem rodzinnym, [w:] „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, t. 16, z. 7, cz. 1.
Mazur H., Mazur Z. (2002), Wirtualne organizacje – szansa czy zagrożenie?, „Zeszyty Naukowe AE”, Wrocław.
Mohrman S.A., Finegold D., Klein J.A. (2002), Designing the Knowledge Enterprise: Beyond Programs and Tools, Organizational Dynamics.
Mowshowitz A. (1986), The social dimensions of office automation, “Advances in Computers”, Vol. 25.
Raport z badania czynników sukcesu mikroprzedsiębiorstw (2010), Fundacja Kronenberga, Pentor, Warszawa.
Saabeel W., Verduijn T.M., Hagdorn L., Kumar K. (2002), A Model of Virtual Organization: A Structure and Process Perspective, „Electronic Journal of Organizational Virtualness”, Vol. 4, No. 1.
Smart Industry Poland 2018 – Innowacyjność w sektorze mikro oraz małych i średnich przedsiębiorstw produkcyjnych w Polsce. Raport z badań, Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii/Siemens, Warszawa, https://publikacje.siemens-info.com/pdf/169/Raport%20Smart%20Industry%20Polska%202018.pdf [dostęp: 15.04.2019].
Starczewska-Krzysztoszek M. (2008), Kondycja sektora MSP 2008 – Ranking najbardziej innowacyjnych firm w Polsce, Lewiatan, Warszawa.
Starczewska-Krzysztoszek M. (2008), Konkurencyjność sektora MSP – Monitoring kondycji sektora MSP, Lewiatan, Warszawa.
Teece D.J. (1998), Capturing Value from Knowledge Assets: The New Economy, Markets for Know-How, and Intangible Assets, California Management Review. Wach K. (2017), Orientacja przedsiębiorcza a wiedza w początkowym i dojrzałym etapie procesu internacjonalizacji, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 319.
Wojnicka E., Klimczak P. (2008), Innowacyjność przedsiębiorstw przemysłowych w Polsce i regionach, [w:] A. Żołnierski (red.), Innowacyjność 2008. Stan innowacyjności, projekty badawcze, metody wspierania, społeczne determinanty. Raport, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa.
Zioło Z. (2013), Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości w warunkach kryzysu gospodarczego, [w:] Z. Zioło, T. Rachwał (red.), Przedsiębiorczość w warunkach kryzysu gospodarczego, vol. 9, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Zakład Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej, Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.