Deformacja pojazdów przy zderzeniu czołowym – analiza porównawcza wyników testów zderzeniowych modeli wyprodukowanych w latach 1993–1997 oraz 2011–2015

Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/2391-5129.32/2021_11dk

Słowa kluczowe:

deformacja pojazdu, zderzenie czołowe, strefa kontrolowanego zgniotu, bezpieczeństwo pojazdów

Abstrakt

Celem publikacji jest weryfikacja hipotezy mówiącej, że pojazdy produkowane współcześnie pomimo zwiększonej masy własnej, a przez to większej energii kinetycznej uwalnianej podczas zderzenia czołowego potrafią ulegać mniejszym odkształceniom nadwozia. Autorzy dokonują tego na podstawie dwunastu raportów testów zderzeniowych przeprowadzonych przez amerykańską organizację NHTSA (ang. National Highway Traffic Safety Administration). Sześć spośród nich zostało sporządzonych dla samochodów wyprodukowanych w ostatniej dekadzie XX wieku, reszta natomiast dla pojazdów wyprodukowanych w latach 2011–2015. W oparciu o raporty możliwe było stworzenie porównania głębokości odkształcenia dla tych pojazdów oraz dokonanie obliczeń uwzględniających takie parametry, jak: uwolniona energia kinetyczna, procentowa zmiana w długości całkowitej pojazdów oraz średnia głębokość deformacji.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Biogram autora

  • Damian Kociemba

    Inż. Damian Kociemba – absolwent kierunku transport na Wydziale Techniki i Informatyki Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.

Bibliografia

Bober L. (b.r.), Energia kinetyczna, https://leszekbober.pl/fizyka/praca-moc-energia/energia-kinetyczna

Owczarz M., Witkiewicz M., Taryma S., Jerszow Ł. (2014), Badanie zależności pomiędzy deformacją powypadkową a prędkością kolizyjną samochodów osobowych w chwili początkowej zderzenia, „Autobusy, Technika, Eksploatacja, Systemy transportowe”, nr 6.

Sztwiertnia K., Guzek M., Januła J. (2017), Niepewność w określeniu prędkości EES zderzenia samochodów wyznaczanej metodą eksperymentalno-analityczną, Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej, Politechnika Warszawska, Warszawa.

Zgniot i rekrystalizacja metali (b.r.), https://mech.pg.edu.pl/documents/4566477/14063406/tem_2_energetyka_opis1.pdf

Pobrania

Opublikowane

2022-02-09

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Deformacja pojazdów przy zderzeniu czołowym – analiza porównawcza wyników testów zderzeniowych modeli wyprodukowanych w latach 1993–1997 oraz 2011–2015. (2022). Zarządzanie Innowacyjne W Gospodarce I Biznesie , 1/32, 147-162. https://doi.org/10.25312/2391-5129.32/2021_11dk

Podobne artykuły

1-10 z 27

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.