Zarządzanie ryzykiem związanym z użytkowaniem baterii w mikromobilności: Zapewnienie zgodności z umową ADR w operacjach współdzielenia rowerów elektrycznych
DOI:
https://doi.org/10.25312/ziwgib.832Słowa kluczowe:
mikromobilność, umowa ADR, baterie litowo-jonoweAbstrakt
Dynamiczny rozwój systemów współdzielonych rowerów elektrycznych (e-bike sharing) uczynił je istotnym elementem miejskiej mikromobilności. Stały się one odpowiedzią na problemy zatłoczenia, emisji oraz ograniczonej dostępności transportu. Jednak wraz z tym rozwojem pojawiają się nowe zagrożenia – zwłaszcza te związane z technologią akumulatorów litowo-jonowych. Artykuł analizuje wyzwania operacyjne, środowiskowe i regulacyjne wynikające z zastosowania tych baterii we flotach współdzielonych, koncentrując się na zgodności z przepisami Umowy ADR, regulującej międzynarodowy przewóz drogowy towarów niebezpiecznych. Na podstawie analizy literatury, norm technicznych i zaleceń bezpieczeństwa zidentyfikowano kluczowe problemy, takie jak degradacja baterii, zjawisko ucieczki termicznej oraz logistyka końca cyklu życia akumulatorów. Ocena obecnych praktyk zarządzania flotami wskazuje na potrzebę zwiększenia zgodności z ADR poprzez wdrożenie rozwiązań inżynieryjnych, systemowych i organizacyjnych. Zaproponowano zintegrowane rekomendacje dla operatorów i władz miejskich, obejmujące między innymi nadzór nad ładowaniem, szkolenia z zakresu ADR, politykę opartą na danych oraz edukację społeczną. Autor argumentuje, że zgodność z regulacjami – w szczególności z ADR – powinna być postrzegana nie jako bariera, ale jako strategiczny element odpowiedzialnej i zrównoważonej mikromobilności. Jej brak grozi nie tylko incydentami operacyjnymi, lecz także utratą zaufania społecznego do całego sektora.
Pobrania
Bibliografia
ADR – Oświadczenie rządowe z dnia 6 marca 2025 r. w sprawie wejścia w życie zmian do załączników A i B do Umowy dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR), sporządzonej w Genewie dnia 30 września 1957 r. (Dz.U. z 2023 r., poz. 891).
Campbell J. (2024), Bicycle-sharing system, https://www.ebsco.com/research-starters/politics-and-government/bicycle-sharing-system [accessed: 19.05.2025].
Chen Z., Lierop D., Ettema D. (2020), Dockless bike-sharing systems: what are the implications?, “Transport Reviews”, vol. 40(3), pp. 333–353. DOI: https://doi.org/10.1080/01441647.2019.1710306
Fleischmann Ch., Weinschenk C., Madrzykowski D., Schraiber A., Gaudet B. (2025), Quantifying the Fire Hazard from Li‑Ion Battery Fires Caused by Thermal Runaway in E‑scooters, “Fire Technology”, https://link.springer.com/article/10.1007/s10694-025-01707-z?utm [accessed: 19.08.2025]. DOI: https://doi.org/10.1007/s10694-025-01707-z
Menye J., Camara M., Dakyo B. (2025), Lithium Battery Degradation and Failure Mechanisms: A State-of-the-Art Review, “Energies”, vol. 18(2), article no. 342, https://doi.org/10.3390/en18020342 DOI: https://doi.org/10.3390/en18020342
Moore P., Deka L., Amaugo A., Budd L., Ison S. (2024), Docked bikeshare: a review of the interrelationship between socio-economic disadvantage and the built environment, “Transportation Planning and Technology”, vol.47(6), pp. 944–964. DOI: https://doi.org/10.1080/03081060.2024.2358105
Personal Light Electric Vehicle (PLEV) Battery Safety Research, Final Report (2025), Office for Product Safety & Standards, https://assets.publishing.service.gov.uk/media/67a1e68dad556423b636c9c0/plev-battery-safety-report-amended.pdf [accessed: 19.05.2025].
Shaheen S., Guzman S. (2011), Worldwide Bikesharing, “Access”, vol. 39, pp. 22–27, https://www.accessmagazine.org/wp-content/uploads/sites/7/2016/01/access39_bikesharing.pdf [accessed: 19.05.2025].
Tau R., Ditshego N., Yahya A., Mangwala M. (2024), Optimizing Lithium-Ion Battery Performance and Safety for E-Bikes: A Review of Machine Learning-Driven Battery Management Systems, [in:] 2024 4th International Conference on Ubiquitous Computing and Intelligent Information Systems (ICUIS 2024), New York: Institute of Electrical and Electronics Engineers, pp. 1098–1110, https://doi.org/10.1109/ICUIS64676.2024.10867198 DOI: https://doi.org/10.1109/ICUIS64676.2024.10867198
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.