The role of onboarding in a company’s management process
DOI:
https://doi.org/10.25312/2391-5129.38/2024_04achKeywords:
onboarding, human resources management, employee adaptationAbstract
Onboarding is a fundamental process of any company hiring employees. Based on the available literature, this article presents different approaches to onboarding by presenting its definition, the characteristics of the basic processes and the tools used to develop an onboarding programme. Knowing the characteristics of the onboarding process facilitates an analysis of the activities behind the process. Understanding the different stages of onboarding helps identify the key aspects of a company's human resources management and allows them to be applied effectively in practice.
References
Bauer T.N. (2010), Onboarding New Employees: Maximizing success, SHRM Foundation, Alexandria.
Bauer T.N. (2013), Onboarding: The Power of Connection, http://www.successfactors.com/en_us/resources.html [dostęp: 10.05.2023].
Bauer T.N., Erdogan B. (2004), Delineating and reviewing the role of newcomer capital in organizational socialization, „Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior”, vol. 1, s. 439–457.
Boxall P., Purcell J. (2016), Strategy and human resource management Fourth edition, Palgrave Macmillan, London.
Chodkowski Z. (2019), Adaptacja człowieka do środowiska pracy, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.
Ciekanowski Z. (2012), Proces adaptacji społeczno-zawodowej nowego pracownika, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. Administracja i Zarządzanie”, nr 94, s. 131–141.
Francik A. (2021), Zarządzanie zasobami ludzkimi wobec zmiany na rynku pracy i nieruchomości innowacji, [w:] A. Miś (red.), 40 lat HR w Polsce. Koncepcja, ewolucja, rozwiązania, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.
Frear S. (2007), Comprehensive Onboarding, Traction to Engagement in 90 days, Human Capital Institute, Washington.
Friedrich H. (2019), Moving onboarding from static to strategic, „Scope Flexible Learning”, vol. 4, s. 58–65.
Herbers A. (2020), Creating A Six-Week Onboarding Program To Train New Advisory Firm Employees, www.kitces.com [dostęp: 9.05.2023].
Kawka T., Listwan T. (2004), Pozyskiwanie pracowników, [w:] T. Listwan (red.), Zarządzanie kadrami, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.
Kaźmierczak M. (2017), Innowacje w procesie adaptacji pracowniczej, [w:] J. Bieńkowska (red.), Kreatywność w praktyce biznesowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Klein H.J., Polin B. (2012), Are organizations on board with best practices onboarding?, Oxford University Press, New York.
Kromer B. (2015), Ocena pracowników jako narzędzie zwiększania ich kompetencji i wyników pracy, „Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania”, nr 39, t. 4, s. 83–94.
Krugiełka A., Bartkowiak G., Knap-Stefaniuk A., Sowa-Behtane E., Dachowski R. (2023), Onboarding in Polish Enterprises in the Perspective of HR Specialists, „International Journal of Environmental Research and Public Health”, vol. 20, s. 1512.
Krzyszkowska P. (2016), Znaczenie, przebieg i narzędzia procesu adaptacji zawodowej w miejscu pracy, „Bezpieczeństwo Pracy”, nr 8, s. 16–19.
O’Neill E. (b.r.), How to Develop an Employee Onboarding Plan, https://www.learnupon.com/blog/onboarding-plan/ [dostęp: 10.05.2023].
Wąsek K. (2020), Onboarding pracowników – propozycja narzędzia pomiaru, [w:] J. Cewińska, A. Krejner-Nowecka, S. Winch (red.), Zarządzanie kapitałem ludzkim – wyzwania, Oficyna Wydawnicza SGH – Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa.
Wesson M.J., Gogus C.I. (2005), Shaking hands with a computer: An examination of two methods of newcomer orientation, „Journal of Applied Psychology”, vol. 90, s. 1018–1026.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.