Importance of choosing the right team management style in relation to employee competence
DOI:
https://doi.org/10.25312/2391-5129.38/2024_03kmiKeywords:
management, management styles, organizational culture, competencies, employeeAbstract
This article discusses various aspects of management in an organization, focusing on management styles, developing employee competence and the importance of organizational culture. It introduces the concept of individual management styles, emphasizing that success in management depends on the right choice of style for a given situation. The author presents classifications of management styles, pointing out the evolution of these concepts over time. The role of interpersonal communication in modern management is emphasized. A participative style is indicated as the best choice in modern organizations. The importance of developing employees' competencies is emphasized and tools for this purpose, such as courses, training, coaching or mentoring, are suggested. In the final section, the article focuses on the importance of organizational culture in management. Various methods of studying organizational culture are presented. It is pointed out that management through organizational culture is one of the two main approaches to management.
References
Chuda A., Wyrwicka M.K. (2013), Diagnoza kultury organizacyjnej przedsiębiorstwa usługowego, „Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej. Organizacja i Zarządzanie”, nr 59, s. 5–17.
Grzegorczyk W. (2015), Studium przypadku jako metoda badawcza i dydaktyczna w naukach o zarządzaniu, [w:] tegoż (red.), Wybrane problemy zarządzania i finansów. Studia przypadków, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, s. 9–16.
Grzesik K., Piwowar-Sulej K. (2018), Style kierowania w projektach realizowanych w organizacjach – ujęcie modelowe a wyniki badań empirycznych, „Edukacja Ekonomistów i Menedżerów”, nr 1, s. 109–123.
Kocoń P. (2009), Tożsamość organizacji i kultura organizacyjna – definicje i relacje, „Ekonomia i Zarządzanie”, t. 1, nr 1, s. 143–152.
Korycka A., Pluciński M. (2019), Wpływ kultury organizacyjnej na styl kierowania działem sprzedaży, „Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej. Organizacja i Zarządzanie”, nr 79, s. 133–147.
Łucewicz J. (2002), Jak mierzyć kulturę organizacyjną w firmie?, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, nr 3/4, s. 108–118.
Michalska A. (2008), Style kierowania w przedsiębiorstwie produkcyjnym, „Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania”, nr 8, s. 253–258.
Moczydłowska J. (2008), Zarządzanie kompetencjami zawodowymi a motywowanie pracowników, Centrum Doradztwa i Informacji Difin, Warszawa.
Podlewska E. (2016), Rekomendowane style zarządzania w warunkach ponowoczesności, „Ekonomia i Zarządzanie Zeszyty Naukowe”, nr 1(1), s. 1–15.
Serafin K. (2015), Kultura organizacyjna jako element wspierający realizację strategii przedsiębiorstwa, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 222, s. 1–15.
Szewczyk A. (2014), Wykorzystanie coachingu w rozwoju kompetencji menedżerskich w organizacji, „Coaching Review: kwartalnik Centrum Coachingu”, nr 1, s. 117–136.
Wojtowicz A. (2004), Istota i modele kultury organizacyjnej – przegląd koncepcji, „Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie”, z. 5, s. 159–171.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.