The role of knowledge management in SMEs: Transportation services from the perspective of modern business models
DOI:
https://doi.org/10.25312/2391-5129.26/2018_181-193Keywords:
logistics process, supply chain, transport process, transport serviceAbstract
Literature in the field discusses business models which offer a summary of the key areas and conditions of activity of large enterprises functioning in the market. There is a lack of research and articles on business models referring to SMEs. Such enterprises are not able to imitate the solutions that work for international enterprises. The aim of this article is to discuss the problems of transport services. The article presents options for choosing a business model. It highlights Osterwalder’s model, which provides opportunities to visualise, create and improve enterprises. The article shows the growing role of knowledge management in creating a business model for enterprises in the transport services sector. The presented results come from the author’s case study on the transport industry.
Downloads
References
Baruk J. (2006), Zarządzanie wiedzą i innowacjami, Wydawnictwo Adam Marszalek, Toruń.
Biesok G. (2013), Logistyka usług, CeDeWu, Warszawa.
Blaik P. (2010), Logistyka. Koncepcja zintegrowanego zarządzania, PWE, Warszawa.
Błaszczuk A. (2004), Korzyści z zarządzania wiedzą, [w:] A. Brdulak, J.J. Brdulak, M. Guzik, A. Pawluczuk, Zarządzanie wiedzą w polskich przedsiębiorstwach, Wydawnictwo Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa.
Christopher M. (2000), Logistyka i zarządzanie łańcuchem dostaw, Polskie Centrum Doradztwa Logistycznego, Warszawa.
Coyle J., Bardi E., Langley C.J. (2002), Zarządzanie logistyczne, PWE, Warszawa.
Drucker P.F. (2000), Zarządzanie w XXI wieku, Warszawa Muza S.A., Warszawa.
Działalność przedsiębiorstw niefinansowych w 2014 roku (2015), GUS, Warszawa.
Filipowska M. (2014), Konkurencyjność sektora innowacyjnych mikroprzedsiębiorstw w Gospodarce Opartej na Wiedzy – na przykładzie Polski w latach 2000–2010, rozprawa doktorska, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań.
Gierszewska G. (2011), Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa.
Gołembska E. (2013), Kompendium wiedzy o logistyce, PWN, Warszawa.
Janczewska D. (2012), Rola logistyki w podnoszeniu konkurencyjności mikroprzedsiębiorstwa, [w:] R. Grądzki, M. Sekieta (red.), Zarządzanie procesami logistycznymi, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź.
Janczewska D. (2013), Czynniki stymulujące proces dyfuzji wiedzy w mikroprzedsiębiorstwie, „Zarządzanie. Teoria i Praktyka”, nr 1(7).
Janczewska D. (2016), Zapewnienie bezpieczeństwa żywności w logistycznych procesach zaopatrzeniowych oraz magazynowania na przykładzie przemysłu cukierniczego, „Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie”, nr 2(23).
Janczewska D. (2017), Zarządzanie logistycznym systemem zaopatrzenia przedsiębiorstwa MŚP – wybrane problemy, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, t. XVIII, z. 3, cz. II.
Kacperczyk R. (2009), Transport i spedycja. Część 1. Transport, Difin, Warszawa.
Krawczyk S. (2001), Zarządzanie procesami logistycznymi, PWE, Warszawa.
Masłyk-Musiał E. (2005), Zarządzanie kompetencjami w organizacji, Wyższa Szkoła Menedżerska, Warszawa.
Motowidlak U. (2011), Rozwój systemów transportowych w Polsce, „Studia Prawno-Ekonomiczne”, t. LXXXIII.
Raport o stanie sektora MSP (2016), PARP, Warszawa.
Raport: Transport – wyniki działalności w roku 2016 (2016), GUS, Warszawa.
Rosa G. (2006), Usługi transportowe. Rynek – konkurencja – marketing, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
Rudny W. (2012), Tworzenie i podział wartości – nowe tendencje, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego”, nr 736.
Rydzkowski W., Wojewódzka-Król K. (2007), Transport, PWN, Warszawa.
Springer E. (2013), Logistyka usług transportowych, [w:] G. Biesiok, Logistyka usług, CeDeWu, Warszawa.
Stajniak M., Hajdul M., Foltyński M., Krupa A. (2007), Transport i spedycja, Biblioteka Logistyka, Poznań.
Starkowski D., Bieńczak K., Zwierzycki W. (2009), Samochodowy transport krajowy i międzynarodowy. Kompendium wiedzy praktycznej, Systherm D. Gazińska, Poznań.
Szymonik A. (2010), Logistyka i zarządzanie łańcuchem dostaw, cz. 1, Difin, Warszawa.
Śliwa K. (2001), O organizacjach inteligentnych i rozwiązywaniu złożonych problemów zarządzania nimi, Oficyna Wydawnicza Wyższej Szkoły Menedżerskiej SIG, Warszawa.
Transport – wyniki działalności w 2016 r. (2017), GUS, Warszawa.
Waściński T. (2014), Procesy logistyczne w zarządzaniu łańcuchem dostaw, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, Seria: Administracja i Zarządzanie”, nr 103.
Wiśniewski Ł. (2014), Aktualna sytuacja w transporcie drogowym, http://transportowcy.pl/wp-content/uploads/2014/08/Aktualna-sytuacja-w-transporcie-drogowym.pdf [dostęp: 1.05.2018].
Zysińska M. (2013a), Koncepcja modeli biznesowych w branży TSL i ich klasyfikacja, „Autobusy”, nr 3.
Zysińska M. (2013b), Koncepcja modelu biznesowego i jej znaczenie w analizie przedsiębiorstw z branży TSL, „Transport Samochodowy”, nr 4.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.