Risk as a modern dimension of career decision-making by youth

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25312/2391-5129.27/2018_08az

Keywords:

youth, career decision-making, career counselling

Abstract

This article presents risk factors associated with young people’s career decision-making. The author suggests that postmodern reality forces young people to make decisions that don’t reflect their needs, personality, abilities and predispositions. Therefore, it is important to learn more about the sources of risk, as well as ways to mitigate risk. The article recommends that students’ personal competencies should be developed in order to broaden their self-awareness. Educational and vocational counselling that supports young people are also called for.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Andrzej Zbonikowski, University of Humanities and Economics in Łódź

    Department of Psychology at AHE, National Career Guidance Forum.

References

Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M. (1997), Psychologia społeczna. Serce i umysł, Wydawnictwo Zysk i Spółka, Poznań.

Bajcar B. et al. (2006), Psychologia preferencji i zainteresowań zawodowych. Przegląd teorii i metod, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa.

Bauman Z. (2006), Płynna nowoczesność, Wydawnictwo Literackie, Kraków.

Jones L.K. (1994), Frank Parsons’ Contribution to Career Counseling, „Journal of Career Development”, nr 4(20).

Kozielecki J. (1992), Podejmowanie decyzji, [w:] T. Tomaszewski (red.), Psychologia ogólna, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Lewicka M. (2000), Myślenie i rozumowanie, [w:] J. Strelau (red.) Psychologia, t. 2, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

McCrae R.R., Costa P.T. (2005), Osobowość dorosłego człowieka, Wydawnictwo WAM, Warszawa.

Niebrzydowski L. (1995), Psychologia wychowawcza i społeczna, Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. T. Kotarbińskiego, Zielona Góra.

Ogińska-Bulik N., Zadworna-Cieślak M. (2015), Rola prężności psychicznej w radzeniu sobie ze stresem związanym z egzaminem maturalnym, „Przegląd Badań Edukacyjnych”, nr 2(19).

Paszkowska-Rogacz A. (2003), Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Przegląd koncepcji teoretycznych, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, Warszawa.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół. Dziennik Ustaw z dnia 31 marca 2017 r. poz. 703.

Super D.E. (1972), Psychologia zainteresowań, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.

Sztompka P. (2003), Socjologia, Wydawnictwo Znak, Kraków.

Szymańska J. (2012), Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa.

Trempała J. (2011), Natura rozwoju psychicznego, [w:] J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Wojtasik B. (2011), Podstawy poradnictwa kariery, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, Warszawa.

Zbonikowski A. (2006). Proces pseudosamorealizacji młodzieży i dorosłych – źródłem wyzwań dla psychoedukacji i poradnictwa, [w:] W. Dobrołowicz i in. (red.), Kreatywność kluczem do sukcesu, Wszechnica Polska Szkoła Wyższa TWP, Warszawa.

Zbonikowski A. (2010), Społeczne oddziaływania defaworyzujące a poczucie własnej wartości dzieci i młodzieży, [w:] K. Hirszel, R. Szczepanik, A. Zbonikowski, D. Modrzejewska (red.), Psychospołeczne uwarunkowania defaworyzacji dzieci i młodzieży, Difin, Warszawa.

Downloads

Published

2019-02-06

Issue

Section

Artykuły

How to Cite

Risk as a modern dimension of career decision-making by youth. (2019). Innovative Management in Economy and Business, 2/27, 105-115. https://doi.org/10.25312/2391-5129.27/2018_08az

Similar Articles

1-10 of 41

You may also start an advanced similarity search for this article.