Technical high school students’ stress as they prepare to enter the labour market
DOI:
https://doi.org/10.25312/2391-5129.29/2019_07azKeywords:
stress, career counselling, entering the labour market, high school studentsAbstract
This article discusses technical high school students’ stress as they prepare to enter the labour market. Students feel generally satisfied with their vocational education, but a significant proportion of them are not convinced about looking for a job in their profession. The situation of entering the labour market for almost half of students is related to psychological distress and unpleasant emotions. At the same time, students are aware of competences that would be useful to them in navigating the labour market. These are: knowledge of foreign languages and soft social competences. The results of the research indicate the need to support young people in the above-mentioned areas through educational activities and career counselling.
Downloads
References
Bauman Z. (2006), Płynna nowoczesność, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
Lazarus R. (1986), Paradygmat stresu i radzenia sobie, „Nowiny Psychologiczne”, nr 3–4.
McCrae R., Costa P. (2005), Osobowość dorosłego człowieka, Wydawnictwo WAM, Kraków.
Ogińska-Bulik N. (2006), Stres zawodowy w zawodach usług społecznych, Wydawnictwo Difin, Warszawa.
Oleszkowicz A., Senejko A. (2011), Dorastanie, [w:] J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Oleś P. (2011), Psychologia człowieka dorosłego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Sztompka P. (2003), Socjologia, Wydawnictwo Znak, Kraków.
Wojtasik B. (2011), Podstawy poradnictwa kariery, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, Warszawa.
Zbonikowski A. (2018), Ryzyko jako współczesny wymiar decyzji edukacyjno-zawodowych młodzieży, „Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie”, nr 2(27).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.