Safety problems of personal mobility devices
DOI:
https://doi.org/10.25312/2391-5129.30/2020_09jjdjKeywords:
personal mobility devices, micromobility, micro- vehicles, safetyAbstract
Personal Mobility Devices are most often used for commuting to or returning from work, school, university, commuting to offices, as a connection with public transport, for social and recreational purposes. PMD are also used to move around office corridors, exhibition and industrial halls. The key challenges for such forms of travel are infrastructure affordability, speed limits, weather sensitivity, lack of luggage and passenger space, battery charging, developing a favourable business and operational model. There are also significant concerns about legal compliance and challenges related to the safety of pedestrians and other road users and, recently, epidemiological safety. This article aims to present some aspects of safety in relation to the use of personal transport devices both from the perspective of road traffic and from the perspective of epidemiology. The work is descriptive and presents four current and therefore important issues regarding personal transport devices. The first is the legal framework for defining and using PMD, the second is the research on the popularity of these devices in Poland, and the other two relate to selected safety issues of their use.
Downloads
References
'10 Recommendations for Safe Micromobility (2020), https://www.itf-oecd.org/10-recommendations-safe-micromobility [dostęp: 23.07.2020].
Bao B. (2020), Healthy People = Healthy Cities, https://v1.li.me/second-street/healthy-people-healthy-cities [dostęp: 25.07.2020].
Bobek Ł. (2020), Tatry nie dla elektrycznych hulajnóg. TPN zakazał jazdy tym sprzętem, https://gazetakrakowska.pl/tatry-nie-dla-elektrycznych-hulajnog-tpn-zakazal-jazdy-tym-sprzetem/ar/c1-15049348 [dostęp: 22.07.2020].
Chcą tymczasowych pasów dla rowerów na jezdniach. Wskazują miejsca (2020),https://tvn24.pl/tvnwarszawa/najnowsze/koronawirus-w-warszawie-chca-tymczasowych-pasow-dla-rowerow-4573164 [dostęp: 25.07.2020].
Dockless Electric Scooter-Related Injuries Study (2018), https://www.austintexas.gov/sites/default/files/files/Health/Epidemiology/APH_Dockless_Electric_Scooter_Study_5-2-19.pdf [dostęp: 24.07.2020].
Domaszewicz Z. (2020), Miasta po pandemii. Scenariusz dla mikromobilności,https://smartride.pl/miasta-po-pandemii-scenariusz-dla-mikromobilnosci/ [dostęp: 24.07.2020].
E-hulajnogi. Sharing. Polska. Trzeci kwartał 2020 roku (2020), https://smartride.pl/Strefa_Danych/e-hulajnogi-sharing-polska-dane-trzeci-kwartal-2020-roku/ [dostęp: 22.07.2020].
Gitlin J.M. (2019), Head injuries, broken bones plague e-scooter users as more data rolls in, https://arstechnica.com/cars/2019/05/head-injuries-broken-bonesplague-e-scooter-users-as-more-data-rolls-in/ [dostęp: 24.07.2020].
Janczewski J. (2020), Mikromobilność – wybrane problemy, „Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie”, nr 1/(28).
Janczewski J., Janczewska D. (2020), Zrównoważony rozwój z perspektywy mikromobilności, „Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie”, nr 2/(29).
Jest szansa na uporządkowanie bałaganu hulajnogowego (2020), https://www. prawodrogowe.pl/informacje/rozmowy/jest-szansa-na-uporzadkowanie-balaganu-hulajnogowego [dostęp: 20.07.2020].
Klimkowski M. (2020), Czy da się bezpiecznie jeździć hulajnogą podczas epidemii?, https://auto.wprost.pl/aktualnosci/10319102/czy-da-sie-bezpiecznie-jezdzic-hulajnoga-podczas-epidemii.html [dostęp: 25.07.2020].
Lit lanes now (2020), https://www.atlantabike.org/lit_lanes_now [dostęp: 23.07.2020].
Mayor Keisha Lance Bottoms Announces Action Plan for Safer Streets Across Atlanta Safety additions to over 20 miles of streets and tripling the city’s protected bike lanes (2019), https://www.atlantaga.gov/Home/Components/News/News/13144/672 [dostęp: 24.07.2020].
Mayor’s bold new Streetspace plan will overhaul London’s streets (2020), https://www.london.gov.uk/press-releases/mayoral/mayors-bold-plan-will-overhaul-capitals-streets [dostęp: 25.07.2020].
Naka M. (2020), COVID-19 Reveals How Micromobility Can Build Resilient Cities, https://nextcity.org/daily/entry/covid-19-reveals-how-micromobility-can-build-resilient-cities [dostęp: 25.07.2020].
Olek J. (2020), Pandemia to szansa na miejską rewolucję w komunikacji, https://www.forbes.pl/opinie/przyszlosc-transportu-miejskiego-po-covid-19/27swrd5 [dostęp: 25.07.2020].
PKD o UTO: Nie tylko elektryczne (2020), https://kongresdrogowy.pl/post/677-pkd-o-uto-nie-tylko-elektryczne [dostęp: 23.07.2020].
Planujesz zakup e-pojazdu – przeczytaj koniecznie projekt ustawy o UTO (2020), https://techno-senior.com/2020/06/15/trendy-w-e-pojazdach-a-wymogi-projektu-ustawy-o-urzadzeniach-transportu-osobistego-uto/ [dostęp: 20.07.2020].
Polska może być krajem UTO. Badanie pokazało bardzo pozytywny stosunek do elektrycznej mobilności (2020), https://smartride.pl/polska-moze-byc-krajem-uto-badanie-stosunku-polakow-do-elektrycznej-mikromobilnosci/ [dostęp: 25.07.2020].
Poradnik. Bezpieczna jazda na hulajnodze (2020), https://electricfeel.pl/blog/bezpieczna-jazda-na-hulajnodze-elektrycznej/ [dostęp: 22.07.2020].
Projekt z dnia 12 maja 2020 r. Ustawy o zmianie Ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (2020), https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12333706/katalog/12686566 [dostęp: 20.07.2020].
Reid C. (2020), Greater Manchester To Spend £5 Million On Pop-Up Cycleways,
Widened Sidewalks, https://www.forbes.com/sites/carltonreid/2020/05/06/greater-manchester-to-spend-5-million-on-pop-up-cycleways-widened-sidewalks/#47987d9d19e [dostęp: 25.07.2020].
Rowerowy boom w Polsce: Dystans plus wakacje w kraju (2020), http://infobike.pl/rowerowy-boom-w-polsce-dystans-plus-wakacje-w kraju_more_125727.html [dostęp: 24.07.2020].
Stanowiska zgłoszone w ramach konsultacji publicznych (2020), https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12333706/katalog/12686566 [dostęp: 20.07.2020].
Szczęsny J. (2019), Elektryczne hulajnogi są niebezpieczne. Musimy coś z nimi zrobić, https://antyweb.pl/elektryczne-hulajnogi-niebezpieczne/ [dostęp: 24.07.2020].
Szymaniak P. (2020), Pijana kobieta zmarła po wypadku na elektrycznej hulajnodze.
RPO dopytuje o UTO, https://prawo.gazetaprawna.pl/artykuly/1486593,elektryczna-hulajnoga-przepisy-rpo.html [dostęp: 22.07.2020].
Śmierć na hulajnodze. To gdzie utknęła ustawa? (2020), https://www.prawodrogowe.pl/informacje/przeglad-prasy/smierc-na-hulajnodze-to-gdzie-utknela-ustawa [dostęp: 20.07.2020].
Urbanowicz W. (2020), Rewolucja w Krakowie. Będą tymczasowe pasy rowerowe w jezdni, https://www.transport-publiczny.pl/mobile/rewolucja-w-kra-kowie-beda-tymczasowe-pasy-rowerowe-w-jezdni-64463.html [dostęp:25.07.2020].
Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, Dz.U. 2020, poz. 110 z późn. zm.
UTO-entuzjaści. Urządzenia transportu osobistego i ich przyszłość w ocenie Polaków (2020), Stowarzyszenie Mobilne Miasto, https://mobilne-miasto.org/news/badanie-uto/# [dostęp: 3.11.2020].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.