Classification of micromobility
DOI:
https://doi.org/10.25312/2391-5129.31/2020_10jjdjKeywords:
micromobility, micromobility standards, micromobility vehiclesAbstract
Across the globe there is an increasing variety of micromobility transport solutions. The younger generation has great interest in micro vehicles called Personal Transport Devices (UTO) or Personal Mobility Devices (PMDs). The development of new propulsion technologies, information technologies and their high availability, further increases the popularity of this method of transport. The means of transport for micromobility are characterized by a variety of structures and technologies. They can be used both for the transport of people and light loads. The variety of these vehicles requires typification and transparent legal foundation in transport systems. The article presents a taxonomy of micromobility transport and lists and discusses the criteria for the division of these forms of transport, with particular emphasis on the proposals contained in the OECD/ITF report and SAE standards.
References
Dediu H. (2019), The Five Categories of Micromobility, https://micromobility.io/blog/2019/3/20/the-five-categories-of-micromobility [dostęp: 10.10.2019].
Instruccion 2019/S-149 TV-108. Aclaraciones técnicas y criterios para la formulación de denuncias de vehículos ligeros propulsados por motores eléctricos, (2019), DGT, Direccion General del traffico, Ministerio del Interior, https://www.dgt.es/Galerias/seguridad-vial/normativa-legislacion/otras-normas/normas-basicas/Intruccion-VMP-y-otros-vehiculos-ligeros.pdf [dostęp: 10.11.2020].
Guide to E-Scooter and PMD Laws for Singapore Riders (2019), https://singaporelegaladvice.com/law-articles/e-scooter-laws-singapore [dostęp: 1.11.2020].
Janczewski J. (2019), Mikromobilność – wybrane problemy, „Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie”, nr 1(28).
Jędrzejewski A., Domaszewicz Z. (2019), Na progu przełomu: Współdzielona mobilność w Polsce – lipiec 2019, AMS Usługi Adam Jędrzejewski i Narratic Media Zbigniew Domaszewicz, https://mobilne-miasto.org/wp-content/uploads/2019/07/Raport_Shared_Mobility_2019_PL_maly.pdf# [dostęp: 30.07.2019].
Ordinance on the use of personal light electric vehicles (PLEV) on public roads and amending other road traffic regulations (2019), https://ec.europa.eu/growth/tools-databases/tris/en/search/?trisaction=search.detail&year=2019&-num=84 [dostęp: 31.07.2019].
Projekt ustawy dot. uto opublikowany (2019), https://www.prawodrogowe.pl/informacje/kronika-legislacyjna/projekt-ustawy-dot-uto-opublikowany [dostęp: 10.09.2019].
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 z dnia 15 stycznia 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów dwu- lub trzykołowych oraz czterokołowców, Dz.Urz. UE L 60 z 2.03.2013 z późn. zm.
Resolución 160 de 2017 Ministerio de Transporte, Por la cual se reglamenta el registro y la circulación de los vehículos automotores tipo ciclomotor, tricimoto y cuadriciclo y se dictan otras disposiciones (2017), https://www.alcaldiabogota.gov.co/sisjur/normas/Norma1.jsp?i=68085 [dostęp: 1.11.2020].
Revision of Korean Safety and Performance Regulations for Motor Vehicles and Parts (2019), https://chemycal.com/news/18676d1d-7128-4f81-84de-e4f7a9e-5dad4/Revision_of_Korean_Safety_and_Performance_Regulations_for_Motor_Vehicles_and_Parts_ [dostęp: 1.11.2020].
SAE J3194™ Taxonomy & Classification of Powered Micromobility Vehicles (2020), https://www.sae.org/binaries/content/assets/cm/content/topics/micromobility/sae-j3194-summary---2019-11.pdf [dostęp: 8.11.2020].
Safe Micromobility (2020), OECD/ITF, https://www.ite.org/pub/?id=25AAFBD6-B63B-C7DB-AAFE-AE9B4F624D89 [dostęp: 1.11.2020].
Santacreu A. (2018), Cycling Safety, International Transport Forum, Paris, https://www.itf-oecd.org/sites/default/files/docs/cycling-safety-roundtable-summary_0.pdf [dostęp: 1.11.2020].
Sikka N., Vila C., Stratton M., Ghassemi D., Pourmand A. (2019), Sharing the sidewalk: A case of E-scooter related pedestrian injury, “The American Journal of Emergency Medicine”, Vol. 37/9, https://www.ajemjournal.com/article/S0735-6757(19)30394-8/fulltext [dostęp: 1.11.2020].
Sobczak K. (2019), We Francji jazda na hulajnogach już uregulowana, https://www.prawo.pl/prawo/we-francji-jazda-na-hulajnogach-juz-uregulowana,494103.html [dostęp: 3.11.2020].
State Electric Bicycle Laws. A Legislative Primer (2020), https://www.ncsl.org/research/transportation/state-electric-bicycle-laws-a-legislative-primer.aspx [dostęp: 1.11.2020].
The electric bicycle is limited to speed of 25km/h and have an 11-month transition period (2019), https://www.large.net/news/79u43mp.html [dostęp: 1.11.2020].
Twisse F. (2020), Overview of policy relating to e-scooters in European countries, https://www.eltis.org/resources/case-studies/overview-policy-relating-e-scooters-european-countries [dostęp: 8.11.2020].
Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym, Dz.U. 1997, nr 98, poz. 602.
UTO. Konsultacje zakończone. Wskazano na błędy ustawy (2019), https://www.prawodrogowe.pl/informacje/kronika-legislacyjna/uto-konsultacje-zakonczone-wskazano-na-bledy-ustawy [dostęp: 20.09.2020].
World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations on its 179th session (2019), United Nations Economic Commission for Europe, https://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2019/wp29/ECE-TRANS-WP.29-1149e-final.pdf [dostęp: 1.11.2020].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.