Klasyfikowanie mikromobilności
DOI:
https://doi.org/10.25312/2391-5129.31/2020_10jjdjSłowa kluczowe:
mikromobilność, standardy mikromobilności, pojazdy mikromobilnościAbstrakt
Na świecie stale przybywa różnych odmian i rozwiązań środków transportu mikromobilności. Dużym zainteresowaniem, zwłaszcza wśród młodego pokolenia, cieszą się pojazdy mikro, zwane urządzeniami transportu osobistego (UTO) lub urządzeniami osobistej mobilności (PMD). Sprzyja temu rozwój nowych technologii napędowych, technologii informatycznych oraz duża ich dostępność, co jeszcze bardziej zwiększa popularność tego sposobu transportu. Środki transportowe mikromobilności charakteryzuje różnorodność konstrukcji i technologii. Mogą one służyć zarówno do przewozu osób, jak i lekkich ładunków. Rozmaitość tych pojazdów wymaga typizacji i przejrzystego umocowania prawnego w systemach transportowych. W artykule zaprezentowano koncepcje systematyki środków transportowych mikromobilności, wymieniono i omówiono kryteria podziału tych środków ze szczególnym uwzględnieniem propozycji zawartych w raporcie OECD/ITF oraz normy SAE.
Bibliografia
Dediu H. (2019), The Five Categories of Micromobility, https://micromobility.io/blog/2019/3/20/the-five-categories-of-micromobility [dostęp: 10.10.2019].
Instruccion 2019/S-149 TV-108. Aclaraciones técnicas y criterios para la formulación de denuncias de vehículos ligeros propulsados por motores eléctricos, (2019), DGT, Direccion General del traffico, Ministerio del Interior, https://www.dgt.es/Galerias/seguridad-vial/normativa-legislacion/otras-normas/normas-basicas/Intruccion-VMP-y-otros-vehiculos-ligeros.pdf [dostęp: 10.11.2020].
Guide to E-Scooter and PMD Laws for Singapore Riders (2019), https://singaporelegaladvice.com/law-articles/e-scooter-laws-singapore [dostęp: 1.11.2020].
Janczewski J. (2019), Mikromobilność – wybrane problemy, „Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie”, nr 1(28).
Jędrzejewski A., Domaszewicz Z. (2019), Na progu przełomu: Współdzielona mobilność w Polsce – lipiec 2019, AMS Usługi Adam Jędrzejewski i Narratic Media Zbigniew Domaszewicz, https://mobilne-miasto.org/wp-content/uploads/2019/07/Raport_Shared_Mobility_2019_PL_maly.pdf# [dostęp: 30.07.2019].
Ordinance on the use of personal light electric vehicles (PLEV) on public roads and amending other road traffic regulations (2019), https://ec.europa.eu/growth/tools-databases/tris/en/search/?trisaction=search.detail&year=2019&-num=84 [dostęp: 31.07.2019].
Projekt ustawy dot. uto opublikowany (2019), https://www.prawodrogowe.pl/informacje/kronika-legislacyjna/projekt-ustawy-dot-uto-opublikowany [dostęp: 10.09.2019].
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 z dnia 15 stycznia 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów dwu- lub trzykołowych oraz czterokołowców, Dz.Urz. UE L 60 z 2.03.2013 z późn. zm.
Resolución 160 de 2017 Ministerio de Transporte, Por la cual se reglamenta el registro y la circulación de los vehículos automotores tipo ciclomotor, tricimoto y cuadriciclo y se dictan otras disposiciones (2017), https://www.alcaldiabogota.gov.co/sisjur/normas/Norma1.jsp?i=68085 [dostęp: 1.11.2020].
Revision of Korean Safety and Performance Regulations for Motor Vehicles and Parts (2019), https://chemycal.com/news/18676d1d-7128-4f81-84de-e4f7a9e-5dad4/Revision_of_Korean_Safety_and_Performance_Regulations_for_Motor_Vehicles_and_Parts_ [dostęp: 1.11.2020].
SAE J3194™ Taxonomy & Classification of Powered Micromobility Vehicles (2020), https://www.sae.org/binaries/content/assets/cm/content/topics/micromobility/sae-j3194-summary---2019-11.pdf [dostęp: 8.11.2020].
Safe Micromobility (2020), OECD/ITF, https://www.ite.org/pub/?id=25AAFBD6-B63B-C7DB-AAFE-AE9B4F624D89 [dostęp: 1.11.2020].
Santacreu A. (2018), Cycling Safety, International Transport Forum, Paris, https://www.itf-oecd.org/sites/default/files/docs/cycling-safety-roundtable-summary_0.pdf [dostęp: 1.11.2020].
Sikka N., Vila C., Stratton M., Ghassemi D., Pourmand A. (2019), Sharing the sidewalk: A case of E-scooter related pedestrian injury, “The American Journal of Emergency Medicine”, Vol. 37/9, https://www.ajemjournal.com/article/S0735-6757(19)30394-8/fulltext [dostęp: 1.11.2020].
Sobczak K. (2019), We Francji jazda na hulajnogach już uregulowana, https://www.prawo.pl/prawo/we-francji-jazda-na-hulajnogach-juz-uregulowana,494103.html [dostęp: 3.11.2020].
State Electric Bicycle Laws. A Legislative Primer (2020), https://www.ncsl.org/research/transportation/state-electric-bicycle-laws-a-legislative-primer.aspx [dostęp: 1.11.2020].
The electric bicycle is limited to speed of 25km/h and have an 11-month transition period (2019), https://www.large.net/news/79u43mp.html [dostęp: 1.11.2020].
Twisse F. (2020), Overview of policy relating to e-scooters in European countries, https://www.eltis.org/resources/case-studies/overview-policy-relating-e-scooters-european-countries [dostęp: 8.11.2020].
Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym, Dz.U. 1997, nr 98, poz. 602.
UTO. Konsultacje zakończone. Wskazano na błędy ustawy (2019), https://www.prawodrogowe.pl/informacje/kronika-legislacyjna/uto-konsultacje-zakonczone-wskazano-na-bledy-ustawy [dostęp: 20.09.2020].
World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations on its 179th session (2019), United Nations Economic Commission for Europe, https://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2019/wp29/ECE-TRANS-WP.29-1149e-final.pdf [dostęp: 1.11.2020].
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.